The writer beside himself:thoughts on inspiration and authorship

Authors

  • Diana Klinger Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i17p3-14

Keywords:

Inspiration, Enthusiasm, Muse, desacralization, subject crisis, reading

Abstract

This paper proposes a debate on the notion of authorship based on the idea, found in Plato's dialogue Ion, of poetry not as technique or ability but as the result of a “divine inspiration”. This perspective will be matured within the next centuries, as society turns secular. Even though transformed, this notion keeps being central in the Twenty’s century thinking and, as we can see, will impact the questioning of authorship, for instance, in Roland Barthes’s and Michel Foucault's thinking. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Diana Klinger, Universidade Federal Fluminense
    Literary Theory Professor; Universidade Federal Fluminense

References

BARTHES, Roland. "A morte do autor”. Em O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BENJAMIN, Walter. "O narrador" e "O autor como produtor”. Em Obras escolhidas, vol 1. São Paulo: Brasiliense, 1994. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet.

BERMAN, Marshall. Todo lo sólido dose desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. Buenos Aires: Siglo XXI, 1989.

CERVANTES, Miguel De. Don Quijote. Madrid: Real Academia Española, 2004.

D’ÁVILA DE OLIVEIRA, Leonardo. A primavera de Rimbaud: poesia latina. Santa Catarina: Cultura e barbárie, 2014. (Tradução e estudo crítico)

___. “Poesia e imantação”. Em Scramin, Susana; Link, Daniel e Moriconi, Italo. Teoria, poesia, crítica. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012 (a).

___. “Conhecer o entusiasmo”. In Boletim de Pesquisa NELIC, Santa Catarina, v. 12, n. 17, 2012 (b).

DE CAMPOS, Haroldo. Rimbaud livre. São Paulo: Perspectiva, 2002.

FOUCAULT, Michel. Les mots et les choses. Paris: Gallimard, 1966.

___. "O que é um autor?” Em Ditos e escritos, vol. III. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

GOETHE, Wolfgang. “Platão como partícipe de uma revelação cristã”. Em Muniz, Fernando (org).As artes do entusiasmo. A inspiração da Grécia antiga à contemporaneidade. [Coleção Estudos Clássicos. Volume I], Rio de Janeiro: FAPERJ, 7Letras, 2011.

LINK, Daniel. “Apostilla a ‘Qué es un autor’?”. Buenos Aires: El cuenco del plata, 2010.

MARX, Karl e Engels, Friedrich. Cultura, arte e literatura. Textos escolhidos. São Paulo, expressão popular, 2010. Tradução de José Paulo Netto e Miguel Makoto Cavalcanti Yoshida.

MUNIZ, Fernando. “Apresentação”. Em Muniz, Fernando (org.). As artes do entusiasmo. A inspiração da Grécia antiga à contemporaneidade. [Coleção Estudos Clássicos. Volume I], Rio de Janeiro: FAPERJ, 7Letras, 2011.

NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal. Prelúdio a uma filosofia do futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. Tradução de Paulo Cesar de Souza.

OLIVEIRA, Cláudio. Introdução. In Platão. Íon. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2011.

PAZ, Octavio. “O verbo desencarnado”. Em Signos em rotação. São Paulo: Perspectiva, 1976. Tradução de Sebastião Uchoa Leite.

PERLOFF, Majorie. Dada sem Duchamp/ Duchamp sem Dada: a tradição vanguardista e o talento individual. Em Andrade, Ana Luiza; Camargo Barros, Maria Lúcia e Antelo, Raul (orgs). Leituras do Ciclo. Florianópolis: ABRALIC: Chapecó: Grifos, 1999.

PLATÃO. Íon. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. Tradução de Claudio Oliveira.

__. Menon. Rio de Janeiro: PUC-Rio/ Editorial Loyola, 2001. Tradução de Maura Iglesias.

PUCHEU, Alberto. Posfácio. Platão, Goethe e o Íon. In Platão. Íon. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2011.

RIMBAUD, Arthur. Carta a Paul Demeny. In. Alea vol.8 no.1 Rio de Janeiro Jan./June 2006. Tradução de Marcelo Jacques de Moraes.

___. “Barco ébrio”. Em Outra travessia, n. 19, Santa Catarina, 1 semestre de 2015. Tradução de Carlos Eduardo Schmidt Capela.

___. “Ver erat”. Em D’ ÁVILA DE OLIVEIRA, Leonardo. A primavera de Rimbaud: poesia latina. Santa Catarina: Cultura e barbárie, 2014.

WISNIK, José Miguel. “Iluminações profanas (poetas, profetas, drogados)”. Em Novaes, Adauto (org). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

Published

2016-12-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

Klinger, D. (2016). The writer beside himself:thoughts on inspiration and authorship. Revista Criação & Crítica, 17, 3-14. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i17p3-14