The losting memory and the mourning writing in two Portuguese novels of the second half of twentieth century
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i19p31-41Keywords:
Mourning, memory, novel, Agustina Bessa-Luís, António Lobo AntunesAbstract
This essay aims to analyze how is the writing of the mourning in two Portuguese novels, A Sibila (1954) by Agustina Bessa-Luís and Não entres tão depressa nessa noite escura (2000) by António Lobo Antunes. These novels have different literary styles and were published in different moments in the second half of the twentieth century, but both use the memory as an important resource for telling about traumatic events in the life of those characters who responsible for the writing.Downloads
References
ANTUNES, António Lobo. Não entres tão depressa nessa noite escura. Lisboa: Dom Quixote, 2000.
BESSA-LUÍS, Agustina. A Sibila. 25.ed. Lisboa: Guimarães, 2003.
BLANCO, Maria Luísa. Conversas com António Lobo Antunes. 2.ed. Trad. de Carlos Aboim de Brito. Lisboa: Dom Quixote, 2002.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
BUESCU, Helena Carvalhão. Incidências do olhar: percepção e representação. Natureza e registo descritivo na evolução do romance romântico (Portugal, França, Inglaterra). Lisboa: Caminho, 1990.
CERTEAU, Michel de. A escrita da história. 2.ed. Trad. Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
DAMATTA, Roberto. A casa e a rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.
DAMATTA, Roberto. O que faz o brasil, Brasil? Rio de Janeiro: Rocco, 1989.
GOMES, Pedro M. D. Valinho. Dever de lembrar, direito de esquecer: elementos para uma ética da memória. In: ALVES, Fernanda Mota. TAVARES, Sofia. SOEIRO, Ricardo Gil. PASQUALE, Daniela Di. (Orgs.) Filologia, memória e esquecimento. ACT 20. Centro de Estudos Comparatistas, Universidade de Lisboa. Ribeirão: Húmus, 2010.
HURTADO, Felipe Cammaert. O leitor da memória: o papel do leitor em O manual dos inquisidores. In: CABRAL, Eunice; JORGE, Carlos J. F.; ZURBACH, Christine (Org.). A escrita e o mundo em António Lobo Antunes. Actas do Colóquio Internacional da Universidade de Évora. Lisboa: Dom Quixote, 2004.
KONG-DUMAS, Catherine. Mistério e realidade na obra de Agustina Bessa-Luís. Colóquio/Letras. Lisboa, n. 70, nov. 1982.
MACHADO, Álvaro Manuel. Agustina Bessa-Luís: o imaginário total. Lisboa: Dom Quixote, 1983.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Revista Projeto História. São Paulo: Departamento de História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, n. 10, 1993, p. 7. Tradução autorizada pelo editor, realizada a partir do texto original, in: NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. I La République, Paris, Gallimard, 1984, p. XVIII-XLII.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Palavras para crer. Imaginários de sentido que falam do passado. Nuevo mundo Mundos nuevos, Debates, 2006, puesto em línea el 28 enero de 2006. Disponível em: http://nuevomundo.revues.org/1499. Acesso em 25 de fevereiro de 2011.
RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Trad. Alain François [ET AL.] Campinas: Unicamp, 2007.
RICOEUR, Paul. O si-mesmo como um outro. Trad. Lucy Moreira César. Campinas: Papirus, 1991.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Tomo III. Trad. Roberto Leal Ferreira. Campinas: Papirus, 1997.
SEIXO, Maria Alzira. Dicionário da obra de António Lobo Antunes. v. I. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2008.
SEIXO, Maria Alzira. (Org.). Dicionário da obra de António Lobo Antunes. v. II. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).