Sergio Blanco (1971 - 2015)

o suicídio como ato poético

Authors

  • Ricardo Augusto de Lima Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i23p135-160

Keywords:

scenic autofiction, Sergio Blanco, La ira de Narciso, space of death, suicide

Abstract

Based on the rather recent concept of scenic autofiction, this article proposes an approach between the artwork La ira de Narciso, by Sergio Blanco (2015), and some principles of Maurice Blanchot such as the ‘expérience du dehors’ – Limit-experience – and the idea of literature as a space of death. Once the literary language is understood as one establishing a new reality, it is possible to ponder the death of a homonymous character as a fictional suicide or, borrowing Angélica Liddell’s expression, a sacrifice as a poetic act. Furthermore, the death of a persona who receives the name of its author evokes the Roland Barthes’ discussion about the author’s death. Here, such deed is materialised in two forms; by the destruction of every voice preceding the literary text; and through the self-destruction promoted by the always parricide writing in the here-now of literature and, more emphatically, theatre. Therefore, within these considerations, it is relevant to contemplate the problems of depiction as well as the way literature becomes a stage to the allure and dread of the ‘I’ with regard to one’s own death and your potency of creation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRE, W.; SOUZA, G. R. O suicídio na literatura. In: 1º ENCONTRO NACIONAL DE DIÁLOGO LITERÁRIOS: um olhar para as poéticas contemporâneas, 2017. Anais do 1º Encontro Nacional de Diálogos Literários: um olhar para as poéticas contemporâneas. Campo Mourão: UNESPAR, p. 459-467.

BARRIENTOS, J.L. G. “Paradojas de la autoficción dramática”. In: CASAS, Ana Casas (Ed.). El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción. Madrid: Iberoamericana, 2014.

BARTHES, R. “A morte do autor”. In: ______. Rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BATAILLE, G. O Erotismo. Trad. Antônio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.

BATAILLE, G. O A experiência interior: seguida de Método de Meditação e Postscriptum 1953: Suma ateológica, vol. 1. Trad. Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

BLANCHOT, M. O Espaço literário. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.

BLANCHOT, M. O A conversa infinita. Trad. Aurélio Guerra Neto. São Paulo: Escuta, 2010.

BLANCHOT, M. O “Literatura e o direito à morte”. In.: ______. A parte do fogo. Trad. Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

BLANCO, S. La ira de Narciso. 2015. Versão cedida pelo autor.

BLANCO, S. Las miradas poéticas de Narciso y Medusa: la transformación de lo real. Ars & Humanitas, Liubliana, v. 9, n. 1. p. 14-19, 2015. Disponível em: <https://revije.ff.unilj.si/ arshumanitas/article/view/3414/3118>. Acesso em 20 nov. 2018.

COLONNA, V. L’Autoficction. Essai sur la ficcionnalisation de soi en littérature. 1989. 222f. Tese. Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS), Paris, 1989. Disponível em: <https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00006609/document>. Acesso em 20 nov. 2018.

DOUBROVSKY, S. Fils. Paris: Galilée, 1977.

ECO, U. “Parâmetros da semiologia teatral”. In: HELBO, André (Org.). Semiologia da representação. São Paulo: Cultrix, 1980.

ESSLIN, M. Uma anatomia do Drama. Trad. Bárbara Heliodora. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

HUBIER, S. Littératures intimes: Les expressions du moi, de l´autobiographie à l´autofiction. Paris: Armand Colin, 2003.

LIDDELL, A. El sacrificio como acto poético. Madrid: Editorial Continta Me Tienes, 2014. (Colección Escénicas)

PAVIS, P. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PINEZI, G. V. R. A experiencia literária de Jack Kerouac: A criação da liberdade, a liberdade da criação. 2015. 307f. Tese (Doutorado em Letras). UEL, Londrina, 2015. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000204558>. Acesso em: 20 nov. 2018.

PIRANDELLO, L. Seis personagens à procura de um autor. Trad. Fernando Correa Fonseca. São Paulo: Nova Cultural, 2003.

SÓFOCLES. Rei Édipo. Trad. Ordep Serra. São Paulo: Ed. Peixoto Neto, 2004.

WOOD, J. Como funciona a ficção. São Paulo: Cosac Naify, 2012. (Portátil 6)

Published

2019-04-26

How to Cite

Lima, R. A. de. (2019). Sergio Blanco (1971 - 2015): o suicídio como ato poético. Revista Criação & Crítica, 23, 135-160. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i23p135-160