Dramaturgy and resistance: reaseach, power and space as devices of creation and criticism

Authors

  • Débora de Souza Universidade Federal da Bahia
  • Rosa Borges Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p398-418

Keywords:

Philology, Dramaturgy, Theatrical text, Nivalda Costa

Abstract

Within the scope of Philology, in its relation to other knowledge, according to methodological procedures of textual criticism, we seek to build some knowledge about a part of the dramaturgical writing of the Bahian Nivalda Costa, a black woman who engaged in the fields of theater, literature and television, mainly in the 1970s, 1980s and 1990s. The basis for this analysis is the Series of scenic studies on power and space (Série de estudos cênicos sobre poder e espaço - SECPE) created from 1975 to 1980, in the period of military dictatorship, taking into account its six theatrical texts, read by us as texts-plays-manifestos, as well as other documents, from the press, censorship and spectacle, related to these texts. In the creation of the series, a subversive writing, through research and experiments, the concepts of power and space are taken as the main devices of creation and criticism, mobilized operators, strategically, in the aesthetic and ideological proposal, in the production of knowledge, a practice of resistance. To do so, we have acessed the Hypertextual File of SECPE’s dossier, accessible through the website http://acervonivaldacosta.com, a platform composed of editions and documents that we have adopted as a research source.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Isabela Santos de; BORGES, Rosa. Edição e crítica filológica do texto teatral censurado. Revista da ABRALIN, v.16, n.3, p. 19-49, jan./abr. 2017. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/abralin/article/view/52301. Acesso em: 10 set. 2017.

BORGES, Rosa; SOUZA, Arivaldo Sacramento de. Filologia e edição de texto. In: BORGES, Rosa et al. Edição de texto e crítica filológica. Salvador: Quarteto, 2012. p. 15-59.

CARVALHO, Rosa Borges Santos. Poemas do Mar de Arthur de Salles: edição crítico-genética e estudo. 2002. xxxvi + 809 + 56 il. 2v. Tese (Doutorado em Letras) Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador.

COSTA, Nivalda Silva. Série de estudos cênicos sobre poder e espaço. [Entrevista cedida a] Débora de Souza. Salvador, out. 2010. 1 CD. Local: Biblioteca do Centro de Estudos Afro-Orientais – CEAO/UFBA.

COSTA, Nivalda Silva. Vegetal vigiado. [Entrevista cedida a] Débora de Souza. Salvador, fev. 2009. 1 CD. Local: Sociedade Amigos da Cultura Afro-Brasileira – AMAFRO.

COSTA, Nivalda Silva. Casa de cães amestrados. 1980a, 19 folhas.

COSTA, Nivalda Silva. Casa de cães amestrados – Relatório cênico. [Salvador, 1980b]. 1 folha datiloscrita.

COSTA, Nivalda Silva. Glub! Estória de um espanto. 1979, 10 folhas.

COSTA, Nivalda Silva. Anatomia das feras. 1978a, 12 folhas.

COSTA, Nivalda Silva. Vegetal Vigiado. [1978b], 16 folhas.

COSTA, Nivalda Silva. Vegetal vigiado. 1977, 10 folhas.

COSTA, Nivalda Silva. Ciropédia ou A iniciação do príncipe, O pequeno príncipe. 1976, 13 folhas.

COSTA, Nivalda Silva. Aprender a nadar. 1975, 7 folhas.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução Luiz Orlandi e Roberto Machado. São Paulo: Graal, 2006 [1968].

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de janeiro: Ed. 34, 1995 [1980]. v.1.

DOUXAMI, Christine. Teatro negro: a realidade de um sonho sem sono. Afro-Ásia, Salvador, Centro de Estudos Afro-Orientais, 2001. p. 313-363. Disponível em: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf. Acesso em: 27 nov. 2010.

DUCROT, O. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987.

FAGUNDES, Coriolano de Loyola Cabral. Censura & liberdade de expressão. São Paulo: Edital, 1974.

FARIA, Alexandre; PENNA, João Camillo; PATROCINIO, Paulo Roberto Tonani do. Modulações da margem. In: ______ (org.). Modos da Margem: figurações da marginalidade

na cultura brasileira. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2015. p. 19-43.

FREITAS, Rafael. Arembepe: museu a céu aberto para contar história da aldeia hippie e seus anos loucos. Correio da Bahia, Salvador, 28 set. 2016. Disponível em: https://www2.correio24horas.com.br. Acesso em: 20 ago. 2018.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2005 [1979].

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1999 [1976].

FRANCO, Aninha. O teatro na Bahia através da imprensa: século XX. Salvador: FCJA; COFIC; FCEBA, 1994.

GUINSBURG, Jacó. Brecht: Baal Dialeta. In: ______. Da cena em cena: ensaios de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2007. p. 101-104.

GUMBRECHT, H. U. Los poderes de la Filología: dinámicas de una práctica académica del texto. Tradução A. Mazzucchelli. México: Universidad Iberoamericana, 2007 [2003].

HISSA, Cássio Eduardo Viana. Entrenotas: compreensões de pesquisa. Belo Horizonte: EDUFMG, 2017 [2013].

LAFETÁ, João Luiz. 1930: a crítica e o Modernismo. São Paulo: Duas Cidades: Ed. 34, 2000 [1974].

LEÃO, Raimundo Matos de. Transas na cena em transe: teatro e contracultura na Bahia. Salvador: EDUFBA, 2009.

MARQUES, Reinaldo. O arquivo literário e as imagens do escritor. In: SOUZA, Eneida Maria de; TOLENTINO, Eliana da Conceição; MARTINS, Anderson Bastos. O futuro do presente: arquivo, gênero e discurso. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012. p. 59-88.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2008 [1996].

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder e Classificação Social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina/CES, 2009. p. 72-117.

RISÉRIO, Antonio. Movimentos negros hoje. In: ______. A utopia brasileira e os movimentos negros. São Paulo: Editora 34, 2007. p. 353-387.

ROLNIK, Suely. A hora da micropolítica. [Entrevista cedida a] Fernández Polancos e Antonio Pradel. Humboldt: revista do Goethe Institut Brasilien, Munique, jun. 2016 [2015]. Disponível em: https://www.goethe.de/ins/br/pt/kul/fok/rul/20790860.html. Acesso em: 20 nov. 2018.

ROLNIK, Suely. Entrevista: Suely Rolnik. [Entrevista cedida a] Pedro Britto. Redobra, Salvador, n. 8, 18 nov. 2010. Disponível em: http://www.corpocidade.dan.ufba.br/redobra/r8. Acesso em: 20 nov. 2018.

SAID, Edward. O regresso à filologia. In: ______. Humanismo e crítica democrática. Tradução Rosaura Eichenberg. São Paulo: Cia das Letras, 2007 [2004]. p. 80-109.

SCHNEIDER, Michel. O outro eu. In: SOUZA, Eneida Maria de; MIRANDA, Wander Melo (org.). Crítica e coleção. Belo Horizonte: EDUFMG, 2011. p. 16-31.

SONTAG, Susan. Abordando Artaud. In: ______. Sob o signo de Saturno. Tradução Ana Maria Capovilla. São Paulo: L&PM, 1986. p. 15-57.

TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro: apresentação dos principais poemas metalinguísticos, manifestos, prefácios e conferências vanguardistas, de 1857 a 1972. Rio de janeiro: Vozes, 2009.

Published

2020-12-22

How to Cite

Souza, D. de, & Borges, R. (2020). Dramaturgy and resistance: reaseach, power and space as devices of creation and criticism. Revista Criação & Crítica, 28, 398-418. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p398-418