Adília & Ana C.: authorial performances
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p75-96Keywords:
Brazilian and Portuguese contemporary poetry, Autobiography, Lyrical Subject, Adília Lopes, Ana Cristina CesarAbstract
This paper aims to do a comparative study between the poetry of the Portuguese poet Adília Lopes and the Brazilian poet Ana Cristina César with regard to the fictionalization of autobiographical references for the lyrical subject formation in/by the text. Through reading poems that belongs to the book Bandolim, by Adília, published in 2016, and the book Poética that gathers all the works by Ana C., it becomes evident how both poets use of the verse narrativization practice and how they create a conversational prose addressed to the first, second and third speech person. Ultimately, we conclude that both Adília and Ana C. reinvest in the relation between language and experience and as consequence they create hybrid poetics made by intertextuality and by the delegitimation of literary genres.
Downloads
References
AGUILAR, G.; CÁMARA, M. A máquina performática: a literatura em campo experimental. Tradução Gênese Andrade. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.
BAUDRILLARD, J. Simulacros e simulação. Tradução Maria João da Costa Pereira. Lisboa: Relógio D’Água, 1991.
BÍBLIA, N. T. Mateus. In: Bíblia sagrada. Nova versão internacional. Bíblica: Brasil, 2000, p. 754-755.
CESAR, A. Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
COMBE, D. A referência desdobrada: o sujeito lírico entre a ficção e a autobiografia. Revista USP, São Paulo, n. 84, p. 112-128, 2010.
DELEUZE, G. A dobra: Leibniz e o Barroco. Tradução Luiz B. L. Orlandi. Campinas/SP: Papirus, 1991.
DELEUZE, G. Lógica do sentido. Tradução Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 2011.
DERRIDA, J. Gramatologia. Tradução Miriam Chnaiderman e Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 2008.
DI LEONE, L. Não ter posição marcada: Ana C. nos anos 70. Remate de Males, Campinas, SP, v. 36, n. 2, p. 559-579, 2016.
DI LEONI, L. Poesia e escolhas afetivas: edição e escrita na poesia contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
GARRAMUÑO, F. Formas da impertinência. In: KIFFER, A; GARRAMUÑO, F. Expansões contemporâneas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 90 – 108.
HOLLANDA, H. 26 poetas hoje – antologia. Rio de Janeiro: Aeroplano editora, 2007.
HUTCHEON, L. Uma teoria da paródia: ensinamentos das formas de arte do século XX. Tradução Tereza Louro Peres. Lisboa: Edições 70, 1985.
KRYSINSKI, V. Sobre algumas genealogias e formas do hibridismo nas literaturas do século XX. Tradução Zênia de Faria. Revista Criação & Crítica, n. 9, p. 230-241, 2013.
LEJEUNE, P. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Tradução Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
LOPES, A. Dobra: poesia reunida (1983 – 2014). Porto: Assírio & Alvim, 2014.
LOPES, A. Manhã. Porto: Assírio & Alvim, 2015.
LOPES, A. Bandolim. Porto: Assírio & Alvim, 2016.
LOPES, A. Estar em casa. Porto: Assírio & Alvim, 2018.
LOPES, A. Dias e Dias. Porto: Assírio & Alvim, 2020.
MARTELO, R. A luva e a mão (uma história de salvação). Elyra: Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, n. 14, 49-65, 2019.
MARTELO, R. Adília Lopes – ironista. Scripta, n. 8, p. 106-116. 2004.
MARTELO, R. As armas desarmantes de Adília Lopes. In: A forma informe: leituras de poesia. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010, p. 235 – 252.
MARTELO, R. Contra a crueldade, a ironia. In: A forma informe: leituras de poesia. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010, p. 223 – 234.
PEDROSA, C. Poesia, Crítica, Endereçamento. In: KIFFER, A; GARRAMUÑO, F. Expansões contemporâneas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 69 – 90.
PEDROSA, C. [et ali]. Endereçamento. In: Indicionário do contemporâneo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018, p. 97 – 124.
ROUANET, S. Riso e melancolia: A forma shandiana em Sterne, Diderot, Xavier de Maistre, Almeida Garrett e Machado de Assis. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
SANTIAGO, S. Glossário de Derrida. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.
SANTIAGO, S. Singular e anônimo. In: Nas malhas da letra: ensaios. Rio de Janeiro: Rocco, 2002, p. 61 – 71.
SISCAR, M. Ana C, aos pés da letra. In: De volta ao fim: o “fim das vanguardas” como questão de poesia contemporânea. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016, p. 104-133.
SISCAR, M. O tombeau das vanguardas: “a pluralização das poéticas possíveis” como paradigma crítico contemporâneo. In: De volta ao fim: o “fim das vanguardas” como questão de poesia contemporânea. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016, p. 19-41.
SÜSSEKIND, F. Ego trip: uma pequena história das metamorfoses do sujeito lírico. In: Papéis colados. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003, p. 305 – 318.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Paulo Alberto da Silva Sales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).