Adília & Ana C.: authorial performances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p75-96

Keywords:

Brazilian and Portuguese contemporary poetry, Autobiography, Lyrical Subject, Adília Lopes, Ana Cristina Cesar

Abstract

This paper aims to do a comparative study between the poetry of the Portuguese poet Adília Lopes and the Brazilian poet Ana Cristina César with regard to the fictionalization of autobiographical references for the lyrical subject formation in/by the text. Through reading poems that belongs to the book Bandolim, by Adília, published in 2016, and the book Poética that gathers all the works by Ana C., it becomes evident how both poets use of the verse narrativization practice and how they create a conversational prose addressed to the first, second and third speech person. Ultimately, we conclude that both Adília and Ana C. reinvest in the relation between language and experience and as consequence they create hybrid poetics made by intertextuality and by the delegitimation of literary genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo Alberto da Silva Sales, Instituto Federal Goiano

    Doutor em Estudos Literários pela Univeridade Federal de Goiás. Possui Estágio Pós-Doutoral também pela Universidade Federal de Goiás. Docente na área de linguagens no Instituto Federal Goiano Câmpus Hidrolândia. Docente no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Língua, Literatura e Interculturalidade da Universidade Estadual de Goiás, Campus Cora Coralina.

     

     

References

AGUILAR, G.; CÁMARA, M. A máquina performática: a literatura em campo experimental. Tradução Gênese Andrade. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.

BAUDRILLARD, J. Simulacros e simulação. Tradução Maria João da Costa Pereira. Lisboa: Relógio D’Água, 1991.

BÍBLIA, N. T. Mateus. In: Bíblia sagrada. Nova versão internacional. Bíblica: Brasil, 2000, p. 754-755.

CESAR, A. Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

COMBE, D. A referência desdobrada: o sujeito lírico entre a ficção e a autobiografia. Revista USP, São Paulo, n. 84, p. 112-128, 2010.

DELEUZE, G. A dobra: Leibniz e o Barroco. Tradução Luiz B. L. Orlandi. Campinas/SP: Papirus, 1991.

DELEUZE, G. Lógica do sentido. Tradução Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DERRIDA, J. Gramatologia. Tradução Miriam Chnaiderman e Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

DI LEONE, L. Não ter posição marcada: Ana C. nos anos 70. Remate de Males, Campinas, SP, v. 36, n. 2, p. 559-579, 2016.

DI LEONI, L. Poesia e escolhas afetivas: edição e escrita na poesia contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

GARRAMUÑO, F. Formas da impertinência. In: KIFFER, A; GARRAMUÑO, F. Expansões contemporâneas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 90 – 108.

HOLLANDA, H. 26 poetas hoje – antologia. Rio de Janeiro: Aeroplano editora, 2007.

HUTCHEON, L. Uma teoria da paródia: ensinamentos das formas de arte do século XX. Tradução Tereza Louro Peres. Lisboa: Edições 70, 1985.

KRYSINSKI, V. Sobre algumas genealogias e formas do hibridismo nas literaturas do século XX. Tradução Zênia de Faria. Revista Criação & Crítica, n. 9, p. 230-241, 2013.

LEJEUNE, P. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Tradução Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

LOPES, A. Dobra: poesia reunida (1983 – 2014). Porto: Assírio & Alvim, 2014.

LOPES, A. Manhã. Porto: Assírio & Alvim, 2015.

LOPES, A. Bandolim. Porto: Assírio & Alvim, 2016.

LOPES, A. Estar em casa. Porto: Assírio & Alvim, 2018.

LOPES, A. Dias e Dias. Porto: Assírio & Alvim, 2020.

MARTELO, R. A luva e a mão (uma história de salvação). Elyra: Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, n. 14, 49-65, 2019.

MARTELO, R. Adília Lopes – ironista. Scripta, n. 8, p. 106-116. 2004.

MARTELO, R. As armas desarmantes de Adília Lopes. In: A forma informe: leituras de poesia. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010, p. 235 – 252.

MARTELO, R. Contra a crueldade, a ironia. In: A forma informe: leituras de poesia. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010, p. 223 – 234.

PEDROSA, C. Poesia, Crítica, Endereçamento. In: KIFFER, A; GARRAMUÑO, F. Expansões contemporâneas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 69 – 90.

PEDROSA, C. [et ali]. Endereçamento. In: Indicionário do contemporâneo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018, p. 97 – 124.

ROUANET, S. Riso e melancolia: A forma shandiana em Sterne, Diderot, Xavier de Maistre, Almeida Garrett e Machado de Assis. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

SANTIAGO, S. Glossário de Derrida. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.

SANTIAGO, S. Singular e anônimo. In: Nas malhas da letra: ensaios. Rio de Janeiro: Rocco, 2002, p. 61 – 71.

SISCAR, M. Ana C, aos pés da letra. In: De volta ao fim: o “fim das vanguardas” como questão de poesia contemporânea. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016, p. 104-133.

SISCAR, M. O tombeau das vanguardas: “a pluralização das poéticas possíveis” como paradigma crítico contemporâneo. In: De volta ao fim: o “fim das vanguardas” como questão de poesia contemporânea. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016, p. 19-41.

SÜSSEKIND, F. Ego trip: uma pequena história das metamorfoses do sujeito lírico. In: Papéis colados. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003, p. 305 – 318.

Published

2020-12-22

How to Cite

Sales, P. A. da S. (2020). Adília & Ana C.: authorial performances. Revista Criação & Crítica, 28, 75-96. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p75-96