The faces of the narrator in Inferno Provisório, by Luiz Ruffato
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p188-202Keywords:
Luiz Ruffato, Inferno Provisório, Narrator.×Abstract
Based on the assumption that the figure of the narrator of Inferno Provisório (2016), by Luiz Ruffato has disturbed both the reading public and the critics, we examined in this paper the identity of this fictional being who narrates the stories found in the novel. The purposes focus on revealing the identity of the one who is responsible for the act of enunciating and modeling the diegetic universe and interpreting the reason for the different modes of incursion in the dashboard of stories. For the investigative path, we adopted theoretical contributions that elucidate the categories of narrative discourse and cross over history, memory and fiction. The findings confirm the uniqueness of the novel's narrator and a narrative strategy that not only amplifies but subverts traditional ways of narrating.
Downloads
References
AGUIAR, Vera Teixeira; BORDINI, Maria da Glória. Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.
CERQUEIRA, R. Um escritor excepcional, uma obra de exceção: o Inferno provisório e as movimentações de Luiz Ruffato no campo literário brasileiro. 2016. 251f. Tese – Doutorado – Universidade Federal de Juiz de Fora. Faculdade de Letras. Programa de Pós-graduação em Estudos Literários. Juiz de Fora, 2016.
GENETTE, G. Discurso da narrativa: ensaio de método. Arcádia. Trad. de Fernando Cabral Martins. Lisboa: Arcádia, 1979.
HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2006.
LEJEUNE, P. O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. Trad. de Jovita M. G. Noronha; Maria Inês C. Guedes. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
LÍSIAS, R. “Sem compasso – Notas sobre a obra de Luiz Ruffato”. In: Intervenções: Álbum de crítica. Coleção Geleia Real. e-galáxia, 2014.
LUKÁCKS, G. Narrar ou descrever? Contribuições para uma discussão sobre o naturalismo e o formalismo. In: Ensaios sobre literatura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965. p. 43-94.
PELLEGRINE, T. A refração do realismo em Luiz Ruffato: um inferno permanente. Estudo de Literatura Brasileira Contemporânea. Brasília. n. 59, jan./abr. 2020, p. 1-12. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/29336>. Acesso em: jun. 2020.
RUFATTO, L. (os sobreviventes). São Paulo: Boitempo, 2000.
RUFATTO, L. Domingo sem Deus. (Inferno Provisório Volue 5). Rio de Janeiro, Record, 2011a.
RUFATTO, L. Histórias de remorsos e rancores. São Paulo: Boitempo, 1998.
RUFATTO, L. Mamma, son tanto felice. (Inferno Provisório Volume 1). Rio de Janeiro: Record, 2005.
RUFATTO, L. O livro das impossibilidades. (Inferno Provisório Volume 4). Rio de Janeiro, Record, 2008.
RUFATTO, L. O mundo inimigo. (Inferno Provisório Volume 2). Rio de Janeiro, Record, 2005.
RUFATTO, L. Vista parcial da noite. (Inferno Provisório Volume 3). Rio de Janeiro, Record, 2006a.
RUFATTO, L. “Viver de literatura”. In: RUFFATO, Luiz. Minha primeira vez. Porto Alegre: Arquipélago editorial: 2014. p.177-180.
RUFATTO, L. Entrevista concedida ao Programa Entrelinhas, Arte e Cultura, da TV Cultura. 13/11/2011b. Disponível em: <https://tvcultura.com.br/videos/8897_luiz-ruffato-entrelinhas-13-11-2011.html>. Acesso em: 26 mai. 2020.
RUFATTO, L. Inferno provisório. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
RUFATTO, L. Literatura com um projeto. Entrevista concedida a Heloísa Buarque de Hollanda e Ana Lígia Matos. Revista Z Cultural. Rio de Janeiro, ano III, n. 01, 10 de mar., 2006b. Disponível em: <http://revistazcultural.pacc.ufrj.br/literatura-com-um-projeto-entrevista-com-heloisa-buarque-de-holanda/>. Acesso em: 23 out. 2019.
VIEIRA, M. Formas mínimas: minificção e literatura brasileira contemporânea. 2012. Tese – Doutorado em Letras – Centro de Letras e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Daniele Cristina da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).