Semiological approaches between Barthes and Borges: the artificial myth in "Pierre Menard, autor do Quixote"
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p269-295Keywords:
Authorship, Mythologies, Argentine literature, Jorge Luis Borges, Roland Barthes, SemiologyAbstract
Both critical-essayistic and fictional writings by Jorge Luis Borges question notions such as copy, originality, source and influence: in essence, the mythology constituted around Authorship. First published in 1939, the short story “Pierre Menard, autor do Quixote” (2007) demystifies the myth of the author by architecting a character who proposes to rewrite Dom Quixote, the greatest novel in Spanish language. Contemporaries, Borges in Latin America and Barthes in Europe, the geographical, political and social distances did not restrain interpretative correspondences between the authors when it comes to the Text. In 1968, with the outbreak of “A morte do autor” (2012), Roland Barthes undermines the individualistic conception of the theoretical field by weaving the character of the writer as a modern creation; and declares that the death of the Author is the only subterfuge that makes the birth of the reader possible. Since the meaning of Authorship is constructed by a theft of language, it is possible to categorize it as a myth, naturalized and perpetuated throughout History. From this perspective, and based on the methodology of Mitologias (1972), this article explores whether the death of Cervantes, supposedly murdered by the Menardian Text, produces a counter mythical artistic phenomenon.
Downloads
References
BARTHES, R. “A morte do autor”. In: O rumor da língua. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
BARTHES, R. Aula: aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2007.
BARTHES, R. A aventura semiológica. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BARTHES, R. Mitologias. Tradução de Rita Buongermino e Pedro de Souza. São Paulo: Difel, 1972.
BARTHES, R. “Introdução à análise estrutural da narrativa”. In: BARTHES, R.; GREIMAS, A. J.; BREMOND, C. et al. Análise estrutural da narrativa: pesquisas semiológicas. Tradução de Maria Zélia Barbosa Pinto. 3. ed. Petrópolis: Vozes Limitada, 1971.
BORGES, J. L. “Pierre Menard, autor do Quixote”. In: Ficções. Tradução de Davi Arrigucci Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
BORGES, J. L. Outras inquisições. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Globo, 1999a.
BORGES, J. L. “A flor de Coleridge”. In: Outras inquisições. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Globo, 1999b.
BORGES, J. L. “Kafka e seus precursores”. In: Outras inquisições. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Globo, 1999c.
CANDIDO, A. Literatura e Sociedade: estudos de teoria e história literária. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1965.
FRANCO, G. N. “Guerra e Paz em ‘Pierre Menard, autor do Quixote’, de Jorge Luis Borges”. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 30, n. 62, p. 643-660, 2017.
GARCÍA-LUGO, A. “Mundo narrativo en ‘Pierre Menard, autor del Quijote’, de Jorge Luis Borges”. La Colmena, Toluca, v. 1, n. 97, p. 9-22, 2018. Disponível em: https://lacolmena.uaemex.mx/article/view/9152. Acesso em: 23 fev. 2021.
PADILHA, C. V. Q. O conceito de mito na obra de Roland Barthes: desdobramentos e atualidade. 2014. 70 f. Dissertação de Mestrado em Comunicação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
PERRONE-MOISÉS, L. “Prefácio”. In: BARTHES, R. O rumor da língua. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
PETRIN GRANDE, K. C. “A morte de Cervantes, o nascimento de ‘Quixotes’”. Em Tese, Belo Horizonte, v. 19, n. 2, p. 137-146, 2013. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/emtese/article/view/5013. Acesso em: 21 fev. 2021.
POUILLON, J. O tempo no romance. Tradução de Heloysas de Lima Dantas. São Paulo: Cultrix, Editora da Universidade de São Paulo, 1974.
RIVERA, J. “Pierre Menard: Leitor-Criador”. Boletim de Pesquisa NELIC, Florianópolis, v. 17, n. 27, p. 121-133, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/nelic/article/view/1984-784X.2017v17n27p121. Acesso em: 27 fev. 2021.
SANTIAGO, S. “O entre-lugar do discurso latino-americano”. In: Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. Tradução de Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. São Paulo: Cultrix, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Paula Grinko Pezzini, Jorge Antonio Berndt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).