Semiological approaches between Barthes and Borges: the artificial myth in "Pierre Menard, autor do Quixote"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p269-295

Keywords:

Authorship, Mythologies, Argentine literature, Jorge Luis Borges, Roland Barthes, Semiology

Abstract

Both critical-essayistic and fictional writings by Jorge Luis Borges question notions such as copy, originality, source and influence: in essence, the mythology constituted around Authorship. First published in 1939, the short story “Pierre Menard, autor do Quixote” (2007) demystifies the myth of the author by architecting a character who proposes to rewrite Dom Quixote, the greatest novel in Spanish language. Contemporaries, Borges in Latin America and Barthes in Europe, the geographical, political and social distances did not restrain interpretative correspondences between the authors when it comes to the Text. In 1968, with the outbreak of “A morte do autor” (2012), Roland Barthes undermines the individualistic conception of the theoretical field by weaving the character of the writer as a modern creation; and declares that the death of the Author is the only subterfuge that makes the birth of the reader possible. Since the meaning of Authorship is constructed by a theft of language, it is possible to categorize it as a myth, naturalized and perpetuated throughout History. From this perspective, and based on the methodology of Mitologias (1972), this article explores whether the death of Cervantes, supposedly murdered by the Menardian Text, produces a counter mythical artistic phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jorge Antonio Berndt, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

    Graduado em Letras Português/ Inglês pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Graduando em Letras Português/Espanhol pela Unioeste. Tem experiência na área de Letras, atuando no ensino de língua inglesa e espanhola. Colaborador do grupo de pesquisa "Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção - vias para a descolonização".

  • Paula Grinko Pezzini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

    Master's degree student (2021-2023) of the Post-Graduation Program in Modern Languages and Literatures (PPGL) of Unioeste - Western Paraná State University, with concentration area in Language and Society and research line in Literary language and social interfaces: comparative studies; advisee by Professor and Doctor Lourdes Kaminski Alves.

References

BARTHES, R. “A morte do autor”. In: O rumor da língua. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

BARTHES, R. Aula: aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2007.

BARTHES, R. A aventura semiológica. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BARTHES, R. Mitologias. Tradução de Rita Buongermino e Pedro de Souza. São Paulo: Difel, 1972.

BARTHES, R. “Introdução à análise estrutural da narrativa”. In: BARTHES, R.; GREIMAS, A. J.; BREMOND, C. et al. Análise estrutural da narrativa: pesquisas semiológicas. Tradução de Maria Zélia Barbosa Pinto. 3. ed. Petrópolis: Vozes Limitada, 1971.

BORGES, J. L. “Pierre Menard, autor do Quixote”. In: Ficções. Tradução de Davi Arrigucci Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

BORGES, J. L. Outras inquisições. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Globo, 1999a.

BORGES, J. L. “A flor de Coleridge”. In: Outras inquisições. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Globo, 1999b.

BORGES, J. L. “Kafka e seus precursores”. In: Outras inquisições. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Globo, 1999c.

CANDIDO, A. Literatura e Sociedade: estudos de teoria e história literária. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1965.

FRANCO, G. N. “Guerra e Paz em ‘Pierre Menard, autor do Quixote’, de Jorge Luis Borges”. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 30, n. 62, p. 643-660, 2017.

GARCÍA-LUGO, A. “Mundo narrativo en ‘Pierre Menard, autor del Quijote’, de Jorge Luis Borges”. La Colmena, Toluca, v. 1, n. 97, p. 9-22, 2018. Disponível em: https://lacolmena.uaemex.mx/article/view/9152. Acesso em: 23 fev. 2021.

PADILHA, C. V. Q. O conceito de mito na obra de Roland Barthes: desdobramentos e atualidade. 2014. 70 f. Dissertação de Mestrado em Comunicação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

PERRONE-MOISÉS, L. “Prefácio”. In: BARTHES, R. O rumor da língua. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

PETRIN GRANDE, K. C. “A morte de Cervantes, o nascimento de ‘Quixotes’”. Em Tese, Belo Horizonte, v. 19, n. 2, p. 137-146, 2013. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/emtese/article/view/5013. Acesso em: 21 fev. 2021.

POUILLON, J. O tempo no romance. Tradução de Heloysas de Lima Dantas. São Paulo: Cultrix, Editora da Universidade de São Paulo, 1974.

RIVERA, J. “Pierre Menard: Leitor-Criador”. Boletim de Pesquisa NELIC, Florianópolis, v. 17, n. 27, p. 121-133, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/nelic/article/view/1984-784X.2017v17n27p121. Acesso em: 27 fev. 2021.

SANTIAGO, S. “O entre-lugar do discurso latino-americano”. In: Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.

SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. Tradução de Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. São Paulo: Cultrix, 2012.

Published

2021-09-29

How to Cite

Berndt, J. A., & Pezzini, P. G. (2021). Semiological approaches between Barthes and Borges: the artificial myth in "Pierre Menard, autor do Quixote". Revista Criação & Crítica, 30(30), 269-295. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p269-295