Ears in an infirmary and a three corners hat: a sound and literary reading of Primo Levi’s work
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p81-98Keywords:
Primo Levi, Poetics of listening, Music and literature, Shoah, Arts and politicsAbstract
This article compares fragments of two works by Primo Levi – É isto um homem? e A trégua – through sound readings of their writings. Sound readings are understood as expanded attention to musicality and other auditory aspects expressed in the content and literary form of these works, forming a sound-textual fabric of singular aesthetic effect that allows several analyses. We seek to point out the creative expedients of the author in question, who is also a Shoah survivor, and the different perspectives that he uses to interact with music in the two books. The researcher tries to establish and enunciate certain poetics of listening, particularly those of greater political accent, using, in this process, sound elements such as dynamics, rhythm, melody and timbre.Downloads
References
BARENGHI, M. Por que acreditamos em Primo Levi?. Trad.: Pedro Spinola Pereira Caldas. Revista Digital do NIEJ, Rio de Janeiro, ano 5, n.9, p. 12-24, 2015.
BERG, M. Jazz e outros estilos musicais "degenerados" foram alvo dos nazistas. Deutsche Welle. Berlim, 1 jun. 2013. Disponível em: <https://p.dw.com/p/18fq9> Acesso em 20 ago. 2021.
CELAN, P. “Fuga da Morte”. In: Sete Rosas Mais Tarde (antologia poética). Trad. João Barrento e Y.K. Centeno. Lisboa: Editora Cotovia, 1993.
Dicionário de Português licenciado para Oxford University Press. Editora Objetiva, 2012.
HUYSSEN, A. Seduzidos pela Memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2001.
KAMIEN, R. Music: An Appreciation. Nova Iorque: Mc-Graw Hill, 2003.
LERNER, S R N. A música como memória de um drama: o Holocausto. Rio de Janeiro: Editora Garamond, 2017.
LESSA, R. “O Silêncio e sua Representação”. Laboratório de Estudos Hum(e)anos – Online, Rio de Janeiro, 2008.
LEVI, P. É isto um homem?. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1988.
LEVI, P. A trégua. São Paulo: Companhia Das Letras, 2010.
MATOS, L. Escuta Crítica – poesia e a palavra em performance. Blog Revista-Disco Blliss Não Tem Bis. 22 abr. 2014. Disponível em <http://blissnaotembis.com/blog/2014/04/revista-disco-blliss-nao-tem-bis-escuta-critica-poesia-e-a-palavra-em-performance.html> Acesso em 25 ago. 2021.
NATTIEZ, J. Music and Discourse: Toward a Semiology of Music. New Jersey: Princeton University Press,1990.
OBICI, G L. Condição da escuta: mídias e territórios sonoros. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008.
OSTINATO. In: Wikipedia : a enciclopédia livre. [São Francisco, CA: Fundação Wikimedia], 2020. Disponível em <https://pt.wikipedia.org/wiki/Ostinato> Acesso em 12 ago. 2021.
SENNE, T. Mostra em Bayreuth expõe destinos de músicos vítimas do antissemitismo. Deutsche Welle. Berlim, 29 jul. 2012. Disponível em: <https://p.dw.com/p/15eeb> Acesso em 10 ago. 2021.
TAVARES, G M. Breves notas sobre música. Lisboa: Relógio D’Água Editores. 2015.
VIDAL, E. “O Riso Leviano”. Hurbinek: Revista do Centro Primo Levi PUC-Rio, Rio de Janeiro, vol. 1, n.1, 2021, no prelo.
WESTERMANN, E B. How the Nazis used music to celebrate and facilitate murder. The Conversation. Boston, 12 mar. 2021. Disponível em https://theconversation.com/how-the-nazis-used-music-to-celebrate-and-facilitate-murder-155704> Acesso em 27 ago. 2021.
A TRÉGUA. Direção: Francesco Rosi. Produção: 3 Emme Cinematografica, Stéphan Films. Filme, 125 min. 1997.
TREM DA VIDA. Direção: Radu Mihaileanu. Produção: Noé Productions, Raphaël Films, 7ï A, Hungry Eye Lowland Pictures, Le Studio Canal +, RTL-TVI. Filme, 103 min. 1998.
A VIDA é bela. Direção: Roberto Benigni. Produção: Melampo Cinematográfica, Cecchi Gori Group Tiger Cinematografica. Filme, 116 min. 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leandro Donner
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).