The Invisible Poet: The Subject's Position In The Chilean Flag, By Elvira Hernández, Based On The Barthesian Death Of The Author

Authors

  • Helena Zelic Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i35p100-117

Keywords:

Elvira Hernández, Roland Barthes, The Death of the Author, Censorship

Abstract

The article proposes an approximation between ethic and the writing procedures of the Chilean poet Elvira Hernández (1951-) and the perspective of the French critic Roland Barthes (1915-1980) about the author's position, described in the essay “The Death of the Author”, published in The Rustle of Language. To do so, three poems from La bandera de Chile (1991) [The Chilean Flag] have been analyzed in relation to the construction of the subject in the literary work. A dialogue between Barthes and Hernández is elaborated, anchored in interviews and critical texts by the poet, in which she defends the priority of the word over the author. The article also traces a brief panorama of Barthes’ circulation in dictatorial Chile, mapping relations between poets, teachers, and critics, as well as texts in which they mention the Barthesian thought, and proposing a reading on its aesthetic-political consequences in the authoritarian and censorial context of the period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADRIASOLA, María Teresa. “Tres años y un día”. [Editor não identificado.] 11 jul. 1991. Disponível em: https://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-83308.html. Acesso em 15/07/2023.

ARFUCH, Leonor. La vida narrada: memoria, subjetividad y política. Villa María: Eduvim, 2018.

BARTHES, Roland. A morte do autor. In: O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BIBLIOTECA NACIONAL DE CHILE. “Departamento de Estudios Humanísticos de la Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas de la Universidad de Chile”. Memoria Chilena. Disponível em: https://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-94691.html. Acesso em 15/06/2023.

CÁNOVAS, Rodrigo. Lihn, Zurita, Ictus, Radrigán: literatura chilena y experiencia autoritaria. Santiago: FLACSO, 1986. Disponível em: http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-8354.html.

CENTRO PARA LAS HUMANIDADES UDP. Elvira Hernández — Rupturas Culturales en Dictadura. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gY8Xd6fbwa0. Acesso em 15/06/2023.

DEL SARTO, Ana. ¿Crítica cultural en América Latina o estudios culturales latinoamericanos?. Z Cultural - Revista do Programa Avançado de Cultura Contemporânea, ano 09, nº 03. Rio de Janeiro: PACC-UFRJ, 2014. Disponível em: http://revistazcultural.pacc.ufrj.br/critica-cultural-en-america-latina-o-estudios-culturales-latinoamericanos-ana-del-sarto/.

HERNÁNDEZ, Elvira. La bandera de Chile. Buenos Aires: Libros de Tierra Firme, 1991. Disponível em: http://www.memoriachilena.gob.cl/archivos2/pdfs/mc0031024.pdf.

HERNÁNDEZ, Elvira. No soy tan moderna. Santiago: Alquimia Ediciones, 2021.

LINH, Enrique; LASTRA, Pedro. Señales de ruta de Juan Luis Martínez. Santiago: Ediciones Archivo, 1987. Disponível em: http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-78649.html.

NÓMEZ, Naín. Poesía chilena contemporánea: un recuento parcial heterogéneo. Revista Nuestra América nº 7. Porto: Edições Universidade Fernando Pessoa, 2009, pp. 103-112. Disponível em: https://core.ac.uk/reader/61011170.

OLEA, Raquel. “Elvira Hernández, autora de si misma”. Prólogo. In: HERNÁNDEZ, Elvira. Santiago Waria. Santiago: Editorial Cuarto Propio, 1992. Disponível em: http://www.letras.mysite.com/hernandez1108021.htm.

PARRA, Nicanor. Obra gruesa. Santiago: Editorial Universitaria, 1969.

PINO, Claudia Amigo. De um corpo para outro. Roland Barthes e a biografemática. Criação & Crítica, n. 17. São Paulo: USP, 2016, p. 15-29. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/124012.

PINO, Claudia Amigo; LANGE, Francisca. Líneas barthesianas: apuntes para pensar la circulación de Roland Barthes en Chile. Alea: estudos neolatinos, vol. 22/3, set-dez. 2020. Rio de Janeiro: UFRJ, p. 59-77. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/alea/article/view/40468/22108.

RICHARD, Nelly. Márgenes e institución: arte en Chile desde 1973. In: RICHARD, Nelly (Org.). Arte en Chile desde 1973: escena de avanzada y sociedad. Santiago: FLACSO, 1987, p. 01-15. Disponível em: http://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-8722.html.

SALINAS, Jorge Polanco. La tachadura po/ética de JLM. La piedra de la locura, n°4. Santiago: Ediciones Inubicalistas, 2004. Disponível em: http://www.letras.mysite.com/jlm190806.htm.

SCHOPF, Federico. Prólogo. In: HERNÁNDEZ, Elvira. La bandera de Chile. Buenos Aires: Libros de Tierra Firme, 1991. Disponível em: http://www.memoriachilena.gob.cl/archivos2/pdfs/mc0031024.pdf.

VALDÉS, Adriana. “Poesía chilena: miradas desde fuera”. In: Mapocho - Revista de Humanidades, nº 70. Santiago: 2011, p. 117-130. Disponível em: http://letras.mysite.com/ava220812.html.

ZALDÍVAR, María Inés. ¿Qué es una bandera y para qué sirve?: a propósito de “La bandera de Chile” de Elvira Hernández. Anales de literatura chilena, n. 04. Santiago: Centro de Estudios de Literatura Chilena, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2003, pp. 203-208. Disponível em: http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-83304.html.

Published

2023-08-02

How to Cite

Zelic, H. (2023). The Invisible Poet: The Subject’s Position In The Chilean Flag, By Elvira Hernández, Based On The Barthesian Death Of The Author. Revista Criação & Crítica, 35, 100-117. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i35p100-117