What´s in a name? The resurrection of the author in Jamaica Kincaid´s The autobiography of my mother
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i12p44-52Palabras clave:
authorship, autobiographical writings, Jamaica Kincaid, The Autobiography of my Mother.Resumen
Trying to break up the shackles that had held the literary studies still for so many years, Roland Barthes declares that the author is better off dead. Such a surprising statement aimed at wiping away all of the efforts to reach an origin of a literary text, that is to say, a unique answer or a final interpretation. Nevertheless Philippe Lejeune posits that when it comes to autobiographical writings, the presence of the author is to be felt, and even gladly expected. For this reason, hermeneutics is able to interchangeably adopt either Barthes´s perspective or Lejeune´s standpoint. This essay intends to shed some light on Jamaica Kincaid´s The Autobiography of my Mother based on those both perspectives. Xuela, the protagonist, can be taken entirely on her own, that is, strictly textually. In so doing, the author will be dead. On the other hand, she can also be spotted under a different name, that is, Kincaid´s. In so doing, readers are to view the resurrection of an author.Descargas
Referencias
BARTHES, R. “The Death of the Author” (1968), pp. 1-6. Available at http://www.tbook.constantvzw.org/wp-content/death_authorbarthes.pdf. Last accessed on January 24th, 2014.
BORGES, J. L. O Livro de Areia. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
CELLINI, Benvenuto. Vita (1562). Available at http://www.gutenberg.org/dirs/etext03/7clln10h.htm. Last accessed on January 24th, 2014.
GILMORE, L. The Limits of Autobiography: Trauma and Testimony. Ithaca; London: Cornell UP, 2001.
HALL, S. The Question of Cultural Identity. In: Modernity: An Introduction to Modern Societies. Oxford: Blackwell Publishing, 2007.
HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-Modernindade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
KINCAID, J. The Autobiography of my Mother. New York: Plume / Penguin Group, 1997.
LEJEUNE, P. “The Autobiographical Pact” (1975), p. 3-30. Available on: <https://edocs.uis.edu/Departments/LIS/Course_Pages/LNT501/RN/Rosina's_onground_course_storage/Rosina's_LNT_501_Readings/On%20Autobiography%20pp3-30%20%20by%20Philippe%20Lejeune.pdf>. Last accessed on January 23th, 2013.
SHAKESPEARE, W. The Complete Works of William Shakespeare. London: Wordsworth Editions, 1996.
SMITH, S.; WATSON, J. Reading Autobiography: A Guide for Interpreting Life Narratives. Minneapolis: The University of Minnesota Press, 2010 .
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).