Anti-racism education and the poem "There are people with hunger", from Solano Trindade

Authors

  • Eder Ahmad Charaf Eddine Universidade de São Paulo (USP).
  • Luciano de Jesus Gonçalves Universidade de São Paulo (USP).

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2016.118158

Keywords:

literature teaching, education for racial ethnic relations, poetry in the classroom.

Abstract

The context of the production of this work is the deployment scenario of Law 10,639 / 2003, which provides for the teaching of history and african-Brazilian culture. In this sense, the article debates the effectiveness of the legal document in the face of everyday school practices. For this, the work is divided into three parts. The first discuss the school curriculum and education to race relations; the second talks about literature and the issue of black society; and finally, in the third, we analyze the poem of Solano Trindade highlighting text such as a motivator for anti-racist issues in the classroom. As a result of the discussions, we pointed out the importance of working with literature and authors non-canonical in the face of demands legitimized by specific legislation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eder Ahmad Charaf Eddine, Universidade de São Paulo (USP).
    Doutorando em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP).
  • Luciano de Jesus Gonçalves, Universidade de São Paulo (USP).
    Mestre em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), doutor em Literatura Brasileira pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP) e professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins (IFTO).

References

ABRAMOWICZ, A.; OLIVEIRA, F. A escola e a construção da identidade na diversidade. In: ABRAMOWICZ, A.; BARBOSA, L. M. A.; SILVÉRIO, V. R. (Orgs.). Educação como prática da diferença. Campinas: Armazém do Ipê (Autores Associados), 2006, p. 41-63.

ALVES, H. Epopeia. In: Ceia, C. E-Dicionário de Termos Literários. Disponível em: http://edtl.fcsh.unl.pt/business-directory/6048/epopeia/ . Acesso em 14 de abr. de 2016.

FONTES, B.; CARVALHO, J. Fonética em sala de aula: um momento de ampliação cultural. Educação Pública, Língua Portuguesa, Rio de Janeiro, 03 ago. 2010. Disponível em: <http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/portugues/0029.html>. Acesso em: 26 dez. 2015.

COMPAGNON, A. Literatura para que? Belo Horizonte: UFMG, 2012.

CUTI (Luiz Silva). O leitor e o texto afro-brasileiro. In: FIGUEIREDO, M. C. L.; FONSECA, M. N. S. (Org.). Poéticas afro-brasileiras. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2002, p. 19-36.

FERNANDES, B. Literatura e identidade: poesia de representação em busca de uma cidadania negada. O Cabo dos Trabalhos: Revista Electrónica dos Programas de Mestrado e Doutoramento do CES/ FEUC/ FLUC, Coimbra, nº 6, p. 1-30, 2011. Disponível em: . Acesso em: 26 dez. 2015.

FONSECA, M. N. S. Literatura negra: os sentidos e as ramificações. In: DUARTE, E. A.; FONSECA, M. N. (Org.). Literatura e afrodescendência no Brasil: antologia crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011, p. 245-277.

GOMES, N. L. Diversidade cultural, currículo e questão racial: desafios para a prática pedagógica. In: ABRAMOWICZ, A.; BARBOSA, L. M. A.; SILVÉRIO, V. R. (Orgs.). Educação como prática da diferença. Campinas: Armazém do Ipê (Autores Associados), 2006, p. 21-40.

MUNANGA, K.; GOMES, N. L. O negro no Brasil de hoje. São Paulo: Global, 2006.

TRINDADE, S. Civilização branca. In:______. Cantares ao meu povo. São Paulo: Fulgor, 1961, p. 37. Disponível em: http://www.elfikurten.com.br/2015/06/solano-trindade.html. Acesso em: 25 dez de 2015.

Published

2016-12-26

Issue

Section

Dossiê: Leitura, Literatura e educação (Artigos)

How to Cite

Ahmad Charaf Eddine, E., & de Jesus Gonçalves, L. (2016). Anti-racism education and the poem "There are people with hunger", from Solano Trindade. Revista Crioula, 18, 76-91. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2016.118158