Representations and appropriations in the fantastic sagas
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2016.119400Keywords:
fantastic sagas, appropriation, representations, training readers, Roger Chartier.Abstract
In this article , we intend to relate the studies of Chartier with the concept of fantastic saga. We relate the fantastic sagas with representation of concepts and ownership developed by Chartier . At the end of the work we proved that the fantastic sagas and its popularity may be related to the studies of Roger Chartier and assist in better understanding of the phenomenon.Downloads
References
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador; tradução Reginaldo de Moraes. São Paulo : UNESP/IMESP, 1999.
______. Práticas de leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.
______. A ordem dos livros. Brasília: UNB, 1994.
______. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difel, 1990.
CORSO, Diana Lichtenstein; CORSO, Mário. A psicanálise na Terra do Nunca: ensaios sobre a fantasia. Porto Alegre: Penso, 2011.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo, Loyola, 1996.
GARCIA RIVERA, Glória. Paracosmos: las regiones de la imaginación (los mundos imaginarios en los géneros de Fantasía, Ciencia Ficción y Horror: nuevos conceptos y métodos). Primeras noticias. Revista de literatura, n. 207, 2004 p. 61-70.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
LUSTOSA, Isabel. Conversa com Roger Chartier. Disponível em: http://observatorio daimprensa.com.br/diretorio-academico/conversa-com-roger-chartier/ Acesso em: 05 Jan. 2016.
MARTIN, George R. R. A Guerra dos Tronos: As crônicas de gelo e fogo. Tradução de Jorge Candeias. São Paulo: Leya, 2010
MARTOS NÚÑEZ, Eloy. Hipertexto, cultura midiática e literaturas populares: o auge das sagas fantásticas. In: RETTENMAIER, Miguel; RÖSING, Tania Mariza Kuchenbecker (Coord.). Questões de leitura no hipertexto. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2007. p. 50-63.
MARTOS GARCIA, Alberto. Introducción al mundo de las sagas. Badajoz: Universidade de Extremadura, 2009
______. Os jovens diante das telas: novos conteúdos e novas linguagens para a educação literária. In: RETTENMAIER, Miguel; RÖSING, Tania Mariza Kuchenbecker (Coord.). Questões de literatura na tela. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011. p.13-36.
PELEGRINE, Camila. Sombras do Medo. São Paulo: Arwen, 2015.
PETIT, Michèle. Os Jovens e a leitura. São Paulo: Editora 34, 2008.
ROCHA, João Cezar de Castro (Coord.). Roger Chartier: a força das representações: história e ficção. Chapecó: Argos, 2013. 291 p.
WHITEHEAD, Adam. Um mundo incerto: história e contagem de tempo em Westeros. In: LOWDER, James (Org.). Além da Muralha: explorando o universo de As Crônicas de Gelo e Fogo de George R. R. Martin. Tradução Márcia Blasques. São Paulo: Leya, 2015. p. 61-70.