Four women, four songs: The representation of the feminine stereotype in Chico Buarque's poetry
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2018.142641Keywords:
Chico Buarque, feminine, stereotypeAbstract
The paper aimed to analyze the representation of the feminine stereotype in four feminine songs of Chico Buarque's work, taking the lyrics into account, as well as the arrangements and intonations. They are: “Com açúcar, com afeto”; “Olhos nos olhos”; “Folhetim" and “Se eu soubesse”. At the end, one can conclude that in spite of society having changed since the first to the last song, the representation of women remained similar.Downloads
References
CANDIDO, Antônio, e outros. A personagem de ficção. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1968.
HOMEM, Wagner. História de canções – Chico Buarque. São Paulo: Editora Leya, 2009.
MENESES, Adélia Bezerra de. Figuras do feminino na canção de Chico Buarque. São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.
TATIT, Luiz. “Dicção de Chico Buarque”. In: O Cancionista. São Paulo: Editora da USP, 2002.
SILVA, Fernando de Barros e. Chico Buarque. São Paulo: Publifolha, 2004.
WERNECK, Humberto. Tantas Palavras: Todas as Letras & Reportagem biográfica. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
Discografia
BETHÂNIA, Maria. Pássaro Proibido. Phillips, 1976.
BUARQUE, Chico. Chico. Biscoito Fino, 2011.
COSTA, Gal. Meu nome é Gal. Polygram, 1988.
TAKAI, Fernanda. Luz Negra. DeckDisc, 2009.