The rise of the feminine voice on the margins of the canon: nationalism, identity and resistance in the Guinean poetry of Odete Semedo
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2018.143113Keywords:
poetry of female authorship, nationalism, resistance, Odete Semedo, margins of the canonAbstract
This study aims to analyze four significant poems of Guinean author Odete Semedo, taking into account the poet's commitment to give visibility to the literature of her country, having as main themes the linguistic issues that permeate Guinea-Bissau, the affirmation nationality as a form of resistance through the use of the Creole language and the emphasis on the constitution of an identity anchored in the ancestry and complex relationship established with the colonizer.Downloads
References
AUGEL, Moema Parente. O desafio do escombro: nação, identidade e pós-colonialismo na literatura de Guiné-Bissau. Rio de Janeiro: Garamond, 2007.
BLOOM, Harold. O cânone ocidental: os livros e a escola do tempo. Trad. Marcos Santarrita. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 1995.
COUTO, Hildo Honório. A poesia Crioula Bissau-guineense. Revista PAPIA, São Paulo, v. 18, p. 83-100, 2008.
COUTO, Hildo Honório; EMBALÓ, Filomena. Literatura, língua e cultura na Guiné-Bissau: um país da CPLP. Revista PAPIA, São Paulo, v. 20, 2010 (edição comemorativa).
DALCASTAGNÉ, Regina. Literatura Brasileira Contemporânea: um território contestado. Rio de Janeiro: Editora Horizonte/Ed. UERJ, 2012.
EMBALÓ, Filomena. O crioulo da Guiné-Bissau: língua nacional e factor de identidade nacional. Revista PAPIA, São Paulo, v. 18, p. 101-107, 2008.
FONSECA, Maria Nazareth Soares. Literaturas africanas de língua portuguesa: mobilidades e trânsitos diaspóricos. Belo Horizonte: Nandyala, 2015.
HOBSBAWM, Eric J. Nações e nacionalismo desde 1780. Tradução Maria Celia Paoli, Anna Maria Quirino. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido do retrato do colonizador. Trad. R. Corbvisier e M. Pinto Coelho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
RAGO, Margareth. Epistemologia feminista, gênero e história. In: PEDRO, Joana; GROSSI, Miriam (orgs.) Masculino, feminino, plural. Florianópolis: Ed. Mulheres, 1998.
RIBEIRO, Margarida Calafate; SEMEDO, Odete. Literaturas da Guiné-Bissau: cantando os escritos das histórias. Porto: Edições Afrontamento, 2011.
QUEIROZ, Amarino. As inscrituras do verbo: dizibilidades performáticas da palavra poética africana. Tese (doutorado) – Universidade Federal de Pernambuco. Programa de Pós-Graduação em Teoria da Literatura. Recife, 2007.
SEMEDO, Maria Odete da Costa Soares. As Mandjuandadi, cantigas de mulher na Guiné-Bissau: da tradição oral à Literatura. Tese (doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Programa de Pós-Graduação em Letras. Belo Horizonte, 2010.
________. Entre o ser e o amar. Bissau: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas, 1996.
________. No Fundo do Canto. Belo Horizonte: Nandyala, 2007.
SILVA, Luciano. Maria Odete da Costa Semedo, uma alma inquieta da Guiné-Bissau. Carta Maior, São Paulo, 2006. Disponível em: https://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Midia/Maria-Odete-da-Costa-Semedo-uma-alma-inquieta-da-Guine-Bissau/12/1130. Acesso em: 25 dez. 2017.
SILVA, Monaliza Rios. A Guiné-Bissau no fundo do canto: o tempo/espaço póscolonial de Odete Semedo. Cadernos Imbondeiro. João Pessoa, v. 1, n. 1, 2010.
SOUZA, Florentina. Literatura Afro-Brasileira: algumas reflexões. Revista Palmares, Brasília: Fundação Cultural Palmares/Ministério da Cultura, n. 2, p. 64-72, dez. 2005.
TÉ, Júlio António Aponto. Estudo da prática de escritores contemporâneos guineenses. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Letras) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras: Campus de Araraquara, 2011.
TUTIKIAN, Jane. Velhas identidades novas: o pós-colonialismo e a emergência das nações de língua portuguesa. Porto Alegre: Sagra Luzzato, 2006.