The approach of the racial theme in the teaching of canonical literature: some thoughts
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2018.143174Keywords:
curriculum, teaching of literature, racism, canon, textbook collectionsAbstract
This article reflects on how racial issues have been addressed – when addressed – in the teaching of literature as seen in collections of High School textbooks written in Portuguese. To do so, data found in the author’s master’s research, still in progress, regarding textbooks approved by PNLD 2015, were assessed. The sample chosen for this article includes some examples of literary periodization – how the racial issue appears in a historical-literary moment in the slave regime and in the post-abolition regime – and of proposals for activities that stimulate reflection on the subject. Finally, a suggestion of work is outlined (a comparative reading of Aluísio de Azevedo’s O cortiço and Carolina Maria de Jesus’ Quarto de despejo) that can promote reflection on new possibilities of approach from the perspective of anti-racist education.
Downloads
References
ABREU, Márcia. Os números da cultura. In: RIBEIRO, Vera Masagão (Org.). Letramento no Brasil: reflexões a partir do INAF 2001. São Paulo: Editora Global. 2003.
AZEVEDO, Aluísio. O cortiço. São Paulo: Melhoramentos, 2011.
AZEVEDO, Célia Maria Marinho. Onda negra, medo branco: o negro no imaginário das elites – século XIX. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987.
BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. CARONE. Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva (organizadoras). Psicologia social do racismo: Estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. 6. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014.
BROOKSHAW, David. Raça e cor na literatura brasileira. Porto Alegre: Editora Mercado Aberto, 1983.
GLASS, Ronald D. Entendendo raça e racismo: por uma educação racialmente crítica e antirracista. R. bras. Est. pedag., Brasília, 93 (235): 883-913, set./dez. 2012.
GOMES, Nilma Lino. Educação cidadã, etnia e raça: o trato pedagógico da diversidade. In: CAVALLEIRO, Eliane (Org.). Racismo e antirracismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001.
GUIMARÃES, Marco Antônio Chagas; PODKAMENI, Ângela Baraf. BATISTA, Luís Eduardo; WERNECK, Jurema; LOPES, Fernanda (Orgs.). A saúde da população negra. 2. ed. Brasília-DF, 2012, pp. 224-239.
HOOKS, bell. The issue of self love. In: _______. Salvation: black people and love. New York: Harper Collins, 2001.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Círculo do Livro, 1982.
SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: Hip-hop. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
Coleções didáticas para o Ensino Médio aprovadas pelo Plano Nacional do Livro Didático 2015
ABAURRE, Maria Bernardete B.; ABAURRE, Maria Luiza M.; PONTARA, Marcela. Português: contexto, interlocução e sentidos. São Paulo: Editora Moderna, 2015. (Coleção I)
AMARAL, Emilia; FERREIRA, Mauro; LEITE, Ricardo Silva; ANTONIO, Severino. Novas palavras. São Paulo: Editora FTD, 2015. (Coleção F)
BERGAMIN, Cecília; GONÇALVES-SANTA BÁRBARA, Marianka; MARTINS, Matheus; BARRETO, Ricardo Gonçalves. Língua Portuguesa: ser protagonista. São Paulo: Edições SM, 2015. (Coleção B)
CAMPOS, Elizabeth; CARDOSO, Paula Marques; ANDRADE, Silvia Leticia. Viva Português. São Paulo: Editora Ática, 2015. (Coleção A)
CEREJA, William; COCHAR, Thereza. Português: linguagens. São Paulo: Atual Editora, 2015. (Coleção H)
FARACO, Carlos Alberto. Português: língua e cultura. São Paulo: Base Editorial, 2015. (Coleção C)
HERNANDES, Roberta; MARTIN, Vima Lia. Língua portuguesa. São Paulo: Editora Positivo, 2015. (Coleção D)
FARACO, Carlos; MOURA, Francisco Marto; MARUXO JR., José Hamilton. Língua portuguesa: Linguagem e interação. São Paulo: Editora Ática, 2015. (Coleção E)
SETTE, Graça; TRAVALHA, Márcia; STARLING, Rosário. Português: linguagem em conexão. São Paulo: Editora Leya, 2015. (Coleção G)