Digital x digitalized: analysis of the “enigma” project, digital literature website

Authors

  • Alice A. Matsuda Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Edna G. Chimenes Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.170231

Keywords:

Electronic Literature, Technology Digital, Cyberspace

Abstract

With digital technology, new discursive genres are provided and, with this, different paths are created for the reading activity of works, starting from the use of these new tools. This article presents a scenario of the evolution of printed to digital works, bringing some considerations and definitions, which make it possible to better understand the structure of electronic literature that we find today in the cyber environment. In addition, some characteristics of the electronic literature are shown, which will serve as a basis for the further analysis proposed here. Then, after theoretical basis, the project "Enigma", by Tainá Camila dos Santos of the site "Electronic Literature", organized by Marcelo Spalding, was analyzed, qualitatively punctuating the characteristics and tools used in the construction of this work. how they can act and help the reader, expanding the possibilities of reading and textual construction, as well as emphasizing the literary activity that is proposed in the text. This reflection considers that different works make use of certain elements, according to the objective that is outlined for each one. It was found that, in this project, there is a break in the construction of paradigms and models of the printed literature, with the offer of varied stimuli, which are incorporated throughout the plot (images, sounds, interactivity, linearity break etc., incorporated into the written language).

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Author Biographies

  • Alice A. Matsuda, Universidade Tecnológica Federal do Paraná
    Possui Graduação em Letras Anglo Portuguesas e Especialização em Letras-Literatura Brasileira pela Universidade Estadual de Londrina, Mestrado em Letras - Literatura e Ensino - pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001) e Doutorado em Letras - Estudos Literários - pela Universidade Estadual de Londrina (2009). Em junho/2018 finalizou Estágio Pós-Doutoral na Universidade de Coimbra, com auxílio Capes, integrando o Grupo de Investigação Mediação Digital e Materialidades da Literatura. É professor titular, Associado 1, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Curitiba. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (PPGEL). É líder do Grupo de Pesquisa LITERATURA INFANTIL E JUVENIL: ANÁLISE LITERÁRIA E FORMAÇÃO DO LEITOR (UTFPR). Participa também como membro do GT LEITURA E LITERATURA INFANTIL E JUVENIL, da ANPOLL; dos Grupos de Pesquisas RELER - Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Leitura (PUC - Rio); Discursos sobre Trabalho, Tecnologia e Identidades (UTFPR/PPGTE) e do Grupo de Pesquisa Literatura e Cultura Contemporânea (ULBRA). Tem experiência nas áreas de Letras e de Jornalismo com ênfase em Literatura Infantil e Juvenil, Metodologia e Prática de ensino de Língua Portuguesa e de Literatura, Educomunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: Literatura infantil e juvenil, Lygia Bojunga Nunes, leitura e literatura na escola, literariedade e formação do leitor - Método Recepcional, metodologia e prática de ensino de Língua Portuguesa e de Literatura, análise literária, literatura brasileira e literatura e mídia na escola. Contato: alicem@utfpr.edu.br
  • Edna G. Chimenes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Mestranda no PPG em Estudos de Linguagens, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, linha de pesquisa: Estéticas Contemporâneas, Modernidade e Tecnologia. Possui graduação em Letras - Português e Espanhol pela Universidade Federal do Paraná (2005) e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (2010). Atualmente é professor ensino superior I do Centro Universitário Internacional e tutor acadêmico do Centro Universitário Internacional. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: ferramentas da qualidade, vantagens e planejamento.

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Published

2020-07-27

Issue

Section

Dossiê 25: Literaturas de língua portuguesa para crianças e jovens

How to Cite

Matsuda, A. A., & Chimenes, E. G. (2020). Digital x digitalized: analysis of the “enigma” project, digital literature website. Revista Crioula, 25, 188-202. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.170231