The history of children who planted a river: the representation of childhood in the children's literature of Daniel da Rocha Leite
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.170330Keywords:
Children's literature, Childhood, Daniel LeiteAbstract
This work aims to understand how the representation of childhood is constituted in the book "The history of children who planted a river" by Daniel da Rocha Leite (2013). The author presents a range of elements that carry the identities and strength of memory, in dialogue with the Amazonian culture. It is possible to observe in the narrative the representation of the imaginary and the infantile atmosphere in the construction of the characters and the literary space. Daniel presents the river as a central and formative element of the child's cultural practices. The construction of the object of study will take into account the theoretical approaches on children's literature in Zilberman (2003) and on conceptions of childhood in Aries (1978). In addition, the research considers it important to understand the constitution and symbolic translation of the Amazon culture in children's literature. The relation of the child to the river is marked by the marvelous character. The work brings to light some of the identity traits of childhood such as play, the fascination with oral narratives and the dream universe, these elements are loaded with the enchantments of the river, the social issues of the region and the playfulness of childhood.
Downloads
References
ÁRIES, Philippe. História social da Criança e da Família. 2. Ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. Tradução: Antônio de Pádua Danesi. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
BARBOSA, Joaquim. Narrativas orais: Performance e memória. Manaus: UFMA, 2011.
BORBA, Ângela M. O brincar como um modo de ser e estar no mundo. In: Brasil, MEC/SEB Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
COSTA, Lucimara. O imaginário Amazônico em torno do rio em A história das crianças que plantaram um rio de Daniel da rocha leite. VI Ciella - Congresso internacional de Estudos Linguísticos e Literários da Amazônia, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018.
COSTA, Lucimara; CAMELO, Marco. A história das crianças que plantaram um rio: a personificação do rio em uma história de águas e sonhos. In.: Ribanceira, Revista de Letras da Universidade do Estado do Pará. Belém: 4 (1): 48-61, out. 2017.
COSTA, Jaqueline. Identidade e Cultura amazônica em obras literárias infantojuvenil. Disponível em : http://www.ri.unir.br/jspui/bitstream/123456789/1733/1/POS_DEFESA_Jaqueline%20-%20DISSERTACAO%20de%20Mestrado%20com%20ficha%20catalografica.pdf. Acesso em: 30 jun. 2020.
FARIA,Maria Alice. Como usar a literatura infantil na sala de aula. 5 ed. 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2016.
FERNANDES, José Guilherme. Literatura brasileira de expressão amazônica, Literatura da Amazônia ou Literatura Amazônica? In.: Graphos , João Pessoa, 6. (2): 111-116, fev. 2004.
FREIBERGER, Rita. A literatura infantil aliada ao desenvolvimento da pedagogia de projetos interdisciplinares. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2010.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil Brasileira: História & Histórias. São Paulo: Ática, 1991.
LEITE, Daniel. A história das crianças que plantaram um rio. 1. ed. Belém: Ponto Press, 2013.
LIMA, Maria. A literatura paraense como fonte para o conhecimento da história da infância na Amazônia. In.: Arquivo Brasileira de Educação. v. 4. (9) Belo Horizonte. Dez. 2016.
LOUREIRO, Paes. João Paes Loureiro: obras reunidas. v.4. São Paulo: Escrituras Editora, 2000.
MARTINS, Joana Célia do Socorro Gomes de. Lamparinas para cegos: literatura acessível na Amazônia. Disponível em: http://ccse.uepa.br/ppged/wpcontent/uploads/dissertacoes/10/joana_celia_do_socorro_gomes_de_andrade_martins.pdf. Acesso em: 30 jun. 2020.
MEDEIROS, Luciana. Daniel é “Pero Vero” da literatura paraense. Disponível em: http://holofotevirtual.blogspot.com/2011/08/daniel-leite-e-peso-vero-da-literatura.html. Acesso em 21 de mai. 2019.
NUNES, Brisa.Da ilustração de livro infantil ao imaginário amazônico: mergulho em “A história das crianças que plantaram um rio”. Belém, 2016.
OLIVEIRA, Carla; DIAS, Adiclecio. A Criança e a Importância do Lúdico na Educação. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento.1ed.v. 13, Jan. 2017.
PORTAL Cultura. Circuito Entrevista - Daniel Leite. Disponível em: https://youtu.be/-G3AAKQ40t8. Acesso em: 21 mai. 2019.
SARMENTO, M. J. Imaginário e cultura da infância. Instituto de Estudos da Criança. Universidade de Minho, 2004.
SIMÕES, Maria Galvão; FARIAS, Cristiane Socorro. As narrativas orais e o imaginário das crianças ribeirinhas. Revista do Programa de Pós-graduação em Letras. Santa Maria: 27 (55): 09-128, dez. 2017.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed. São Paulo: Atual e Ampliada, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Crioula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.