A jornada do herói no livro ilustrado contemporâneo: análise da obra O Passeio, de Pablo Lugones e Alexandre Rampazo
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.171325Keywords:
Children and Youth Literature, Illustrated book, Reader training.Abstract
Nowadays, the literacy of images has been shown to be necessary since they occupy space in all media. However, usually, reading books, whose illustrations have an esthetic impregnation, which fosters the constitution of the reader's affective memory and literates his / her eyes since childhood, is not part of the education of readers in the school environment. In these books, materiality, colors in illustrations, format, bottom of pages, composition of elements, typography, among other elements, are at the service of history. In them, everything counts in a broad sense (GONZÁLEZ, 2017), which is why they have proved to be true objects of art that deserve reflections as to their potential for the formation of the aesthetic reader (ECO, 2003). Thus, the present article aims to analyze the work O Passeio (LUGONES, 2017), having as theoretical support the Aesthetics of Reception (JAUSS, 1994; ISER, 1996, 1999). This book, written by Pablo Lugones and richly illustrated by Alexandre Rampazo (2017), addresses the theme of travel in the form of an existential walk that, enjoyed by father and daughter even when one of them is on a different path, leads to the understanding of natural life cycles. Its history, for presenting protagonists in becoming who obtain knowledge along the journey, dialogues with Bildungsroman. When accompanying these adventurers, the trainee reader embarks on a journey alongside them, especially towards himself. At the end of this literary journey, this reader is reunited with the world and feels transformed, by the perception that life continues on the journey of the next generations that give continuity to existence.
Downloads
References
AGUIAR, Vera Teixeira de. A morte na literatura: da tradição ao mundo infantil. In: AGUIAR, Vera Teixeira de; CECCANTINI, João Luís; MARTHA, Alice Áurea Penteado (Orgs.). Heróis contra a parede: estudos de literatura infantil e juvenil. São Paulo: Cultura Acadêmica; Assis: ANEP, 2010, p. 23-42.
AZEVEDO, Ricardo. Diferentes graus de relação texto e imagem dentro de livros. 2004. Disponível em: <http://www.ricardoazevedo.com.br/artigos/>. Acesso em: 27 maio 2009.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Maria E. Galvão G. Pereira. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
CADERMATORI, Ligia. O professor e a literatura: para pequenos, médios e grandes. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
CAMARGO, Luís H. de. Poesia infantil e ilustração: estudo sobre Ou isto ou aquilo de Cecília Meireles. 214 p. Dissertação de Mestrado pela Universidade estadual de Campinas – UNICAMP, São Paulo, 1998.
CAJUEIRO, Daniele. Nota do editor. In: OLIVEIRA, Rui. Pelos Jardins Boboli: reflexões sobre a arte de ilustrar livros para crianças e jovens. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008, p. 9-11.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. 6. ed. Trad. Adail U. Sobral. São Paulo: Cultrix, 2000.
CRISTÓVÃO, Fernando (dir. e coord.). Literatura de viagens: da tradicional à nova e à novíssima (marcas e temas). Coimbra: Almedina, 2009.
DICIONÁRIO DE SÍMBOLOS – significado dos símbolos e simbologias. Disponível em: <https://www.dicionariodesimbolos.com.br/borboleta/>. Acesso em: 11 jun. 2020.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arqueologia geral. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
ECO, Umberto. Sobre literatura. Rio de Janeiro: Record, 2003.
FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil. 4.ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Trad. Johannes Kretschmer. São Paulo: Ed. 34, 1996.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Trad. Johannes Kretschmer. São Paulo: Ed. 34, 1999.
JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Trad. Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.
LINDEN, S. V. Para ler o livro ilustrado. São Paulo, Cosac Naify, 2011.
NIKOLAJEVA, M.; SCOTT, C. Livro Ilustrado: palavras e imagens. São Paulo, Cosac Naify, 2011.
OLIVEIRA, Rui de. Breve histórico da ilustração no livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008, p. 13-47.
REYES, Yolanda. O lugar da literatura na educação. In: REYES, Yolanda. Ler e brincar, tecer e cantar: literatura, escrita e educação. Trad. Rodrigo Petronio. São Paulo: Pulo do Gato, 2012, p. 16-29.
SALISBURY, M.; STYLES, M. Livro infantil ilustrado: a arte da narrativa visual. São Paulo, Rosari, 2013.
SCHRAMMEL, Lisnéia B. Destino: a literatura juvenil – escalas: narrativa de viagem e jornada do herói. Porto Alegre, 2009. 127p. Dissertação (Mestrado em Teoria da Literatura) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Crioula
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.