FROM SUBJECTION TO SELFKNOWLEDGE: THE PRESENCE OF PASSION BLINDNESS

Authors

  • Nefatalin Gonçalves Neto Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v8i16p35-49

Keywords:

Subjectness, Empowerment, Sill, Subjection, Passion

Abstract

Abstract: This article aims deal This article aims deal with the subject of passion in the book Blindness by José Saramago. Starting from its conceptualization, we sought to verify its potentialities in the work of this Portuguese author, mainly in relation to the subjection and to the identity construction processes of the protagonist character in front of the excesses of a decadent and vilifier humanity. We intend, based on this research, propose some reading guidelines of Saramago’s texts, as well as some reflections on literature as a natural space of expugement of the passions.with the subject of passion in the book Blindness by José Saramago. Starting from its conceptualization, we sought to verify its potentialities in the work of this Portuguese author, mainly in relation to the subjection and to the identity construction processes of the protagonist character in front of the excesses of a decadent and vilifier humanity. We intend, based on this research, propose some reading guidelines of Saramago’s texts, as well as some reflections on literature as a natural space of expugement of the passions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nefatalin Gonçalves Neto, Universidade de São Paulo
    [1] Professor assistente da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Doutorando em Literatura Portuguesa pela Universidade de São Paulo (FFLCH/USP) sob orientação da Prof. Dra. Marlise Vaz Bridi e líder do grupo de pesquisa O insólito na literatura.

References

ARISTÓTELES. Arte retórica e arte poética. Trad. Antonio Pinto de Carvalho. São Paulo: Difel, 1964.

______. Ética a Nicômaco. In: Aristóteles. “Os Pensadores”. Trad. L. Vallandro e Gerd Bornheim. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoievski. Trad. Paulo Bezerra. 3ª ed. São Paulo: Forense Universitária, 1998.

BARBOZA, Jair. Schopenhauer: a decifração do enigma do mundo. 2ª ed. São Paulo: Moderna, 1997.

______. A Metafísica do Belo de Arthur Schopenhauer. São Paulo: Editora Humanitas, 2001.

CERDEIRA DA SILVA, Teresa Cristina. De cegos e visionários: uma alegoria finissecular na obra de José Saramago. In: Berrini, Beatriz. José Saramago: uma homenagem. São Paulo: Educ, 1999, p. 287-95

Dicionário Michaelis on-line. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/. Consultado em: 19/06/2016.

Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. 2008-2013, Disponível em: https://www.priberam.pt/dlpo/. Consultado em 19/06/2016.

Enciclopedia Trecanni. Disponível em: http://www.treccani.it/enciclopedia/. Consultado em 19/06/2016.

GONÇALVES NETO, Nefatalin. A questão do limiar em Ensaio sobre a Cegueira: uma reflexão à luz das pesquisas bakhtinianas. In: Revista Desassossego, vol. 4, p. 1-10, 2010. HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro, Ed. Objetiva, 2001.

LEFRANC, Jean. Compreender Schopenhauer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

PERNIN, Marie-José. Schopenhauer: decifrando o enigma do mundo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 1995.

SARAMAGO, José. Ensaio sobre a cegueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SCHOPENHAUER, Arthur. Metafísica do amor, metafísica da morte. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

______. O mundo como vontade e como representação. Trad. Jair Barboza. São Paulo: EdUNESP, 2005.

Published

2017-03-25

How to Cite

Gonçalves Neto, N. (2017). FROM SUBJECTION TO SELFKNOWLEDGE: THE PRESENCE OF PASSION BLINDNESS. Revista Desassossego, 8(16), 35-49. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v8i16p35-49