Collective Authorship in Poesia, de António Maria Lisboa

Authors

  • Danilo Rodrigues Bueno Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v12i22p113-135

Keywords:

António Maria Lisboa, Collective authorship, Game, Portuguese surrealism

Abstract

Poesia, posthumous work of António Maria Lisboa, organized by Mário Cesariny, collects part of the poet's production, composed by collective poems, public and personal letters, drawings, notes, critical texts, manifestos, poems in prose and verse. The book is crossed by the presence of surrealist poets, enabling the perception of a collective work, a fundamental precept of surrealism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Danilo Rodrigues Bueno, Universidade de São Paulo

    Doutor e Mestre em Letras pelo Programa de Literatura Portuguesa da Universidade de São Paulo, Brasil.

    Graduado em Direito pela Faculdade de Direito de São Bernardo do Campo, São Paulo, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. “O autor como gesto”. In: Profanações. Trad. Selvino José Assmann. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 55-63.

BARTHES, Roland. “A morte do autor”. In: O rumor da língua. 3a. ed. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 57-64.

BENJAMIN, Walter. “O Surrealismo – o último instantâneo da inteligência europeia”. In: Obras escolhidas I. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo, Editora Brasiliense, 2016. p. 21-36.

BLANCHOT, Maurice. “O Infinito literário: o Aleph”. In: O Livro por vir. Trad. Leyla Perrone Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005. p. 136-140.

BORGES, Jorge Luis. “Pierre Menard, autor del Quijote”. In: Cuentos completos. 7a. ed. Buenos Aires: Debolsillo, 2016. p. 113-122.

BRETON, André. Manifestos do surrealismo. Trad. Pedro Tamen. Lisboa: Moraes Editores, 1969.

CESARINY, Mário (org). Poesia de António Maria Lisboa. Lisboa: Editora Assírio & Alvim, 1977.

CESARINY, Mário (org). Poesia de António Maria Lisboa. Lisboa: Editora Assírio & Alvim, 2008.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 3a. ed. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro, Editora Forense Universitária, 1987.

FOUCAULT, Michel. “O que é um autor”. In: Estética: literatura e pintura, música e cinema. 4a. ed. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro, Editora Forense Universitária, 2015. p. 268-302.

FRANCO, António Cândido. Notas para a compreensão do Surrealismo em Portugal. Évora: Editora Licorne-CEL, 2012.

FRANCO, António Cândido. O triângulo mágico – uma biografia de Mário Cesariny. Lisboa: Editora Quetzal, 2019.

LIMA, Joana. António Maria Lisboa: eterno amoroso. Lisboa: Edições Colibri, 2017.

MACHADO, Jorge. O que é alquimia. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.

MARINHO, Maria de Fátima. O Surrealismo em Portugal. Évora: Editora Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1987.

MAUSS, Marcel. Esboço de uma teoria geral da magia. Trad. Paulo Neves. Lisboa: Edições 70, 2000.

NOVALIS, Friedrich von Hardenberg. Pólen. Trad. Rubens Rodrigues Torres Filho. São Paulo: Editora Iluminuras, 2009.

NOVALIS, Friedrich von Hardenberg. Fragmentos. Trad. Mário Cesariny. Lisboa: Editora Assírio e Alvim, 1986.

OOM, Pedro. Actuação escrita. Lisboa: Editora & etc, 1980.

SIMAS, Monica. “O surrealismo português em perspectiva”. In: BUENO et al. Literatura Portuguesa: história, memória e perspectivas. São Paulo, Editora Alameda, 2007, p. 329-336.

Published

2020-12-29

How to Cite

Bueno, D. R. (2020). Collective Authorship in Poesia, de António Maria Lisboa. Revista Desassossego, 12(22), 113-135. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v12i22p113-135