The Doris' men: Bernardo Santareno and the act of making the sea a text to produce, to make sense

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v12i23p41-62

Keywords:

Bernardo Santareno, Sea, Production of sense

Abstract

This work deals with the chronicles of Bernardo Santareno present in the work In the seas at the end of the world (1959) and his dialogism with the play O lugre (1959), by the same author. In the first, the author, dealing with mockery, focuses on personality (As peias do balance); storytelling, tradition and memory (Formerly). A trained psychiatrist, Santareno did not go unnoticed through humiliation (The fool), despair (The cyclone), discovery (Funeral maritime), hope (Frederikshaabs), superstition (The ghosts of Greenland; The werewolf) and anguish (The women of the toughest navigators in the world) evidenced in the social and personal condition of the characters, cod fishers in their majority, and those who are remembered by them, wives, daughters and friends. In each chronicle, the Santarem identification of dignity that elevates them from an apparent anti-heroism to the status of heroes. Heroes of resilience, overcoming and learning to be alone with themselves. Some, apprentices, unprepared to deal with love and death. Others, mature, facing, dozens of thimes, loneliness, perishing and fineness dozens of times in their cod-fishing ships. In the end, what they learned by being told to a doctor-writer who traveled with them. Once they are narrative nuclei that they are, these chronicles prepare the way for Bernardo Santareno to write the play O lugre (1959), a santarena reading of cod fishing not consistent with the course set by the Salazarist propaganda of that time. Treated, in their ambivalence, following this essay, in both, the exercise of confinement and social distance, with all the demands and consequences that both impose on the human condition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosemary Conceição dos Santos, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Pós-Doutorado em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo. Pós-Doutorado em Literaturas de Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica. Pós-Doutorado em Letras Clássicas e Vernáculas pela Universidade de São Paulo. Pós-Doutorado em Cognição, Leitura e Literatura pela Universidade de São Paulo (2009). Doutorado em Literatura Portuguesa pela Universidade de São Paulo. Mestrado em Estudos Literários pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.

  • José Aparecido Da Silva, Universidade de São Paulo

    Retired Full Professor at the Department of Psychology at FFCLRP-USP. He has worked as a visiting professor in several national and international higher education institutions.

References

CRUZ, Valdemar. Cobaias de Salazar. In: <https://expresso.pt/sociedade/2017-06-18-Cobaias-de-Salazar> Acesso em 25 out 2020.

GARRIDO, Álvaro. O Estado Novo e as pescas: a recriação historicista de uma “tradição marítima nacional”. In: Torgal, Luís Reis; Paulo, Heloísa. Estados autoritários e totalitários e suas representações. Coimbra: IUC, 2008. Disponível em <https://digitalis-dsp.uc.pt/jspui/bitstream/10316.2/32197/1/7-%20estados%20autorit%C3%A1rios.pdf?ln=pt-pt> Acesso em 28 out 2020.

LIMA, Luiz Tenório Oliveira. Freud. São Paulo: Publifolha, 2013.

LOURENÇO, Eduardo. Portugal como Destino seguido de Mitologia da Saudade. Lisboa: Gradiva, 2012.

MAGALHÃES, Maria José. Movimento feminista e educação: Portugal, décadas de 70 e 80. Oeiras: Celta Editora, 1998.

MARQUES, A. H. de Oliveira. História de Portugal: Das Revoluções Liberais aos Nossos Dias. Vol. III. Lisboa: Editorial Presença, 1998.

MOISÉS, Massaud. A literatura portuguesa através dos textos. São Paulo: Cultrix, 2012.

REIMAR. O lugre "Granja", do Porto. Disponível em <https://naviosenavegadores.blogspot.com/2017/04/o-lugre-granja-do-porto.html> Acesso em 28 out 2020.

REIS, Carlos. História Crítica da Literatura Portuguesa: Do Realismo ao Post Modernismo. Volume IX. Lisboa: Verbo, 2005.

SANTARENO, Bernardo. Nos mares do fim do mundo: doze meses com os pescadores bacalhoeiros portugueses, por bancos da Terra Nova e da Groenlandia. Lisboa: Expo 98, 1997.

SANTARENO, Bernardo. O Lugre: peça em 6 quadros. Silveira, Lisboa: E-Primatur. 2019.

SANTOS, Graça. O Espetáculo Desvirtuado – O teatro português no reino de Salazar: 1933-1968). Alfragide: Editorial Caminho, 2002.

SARAIVA, António José; LOPES, Óscar. História da Literatura Portuguesa. Porto: Porto Editora, 1996).

SARAIVA, José Hermano. História concisa de Portugal. Mem Martins: Publicações Europa-América, 2011.

SELTZER, David. (National Geographic Society). Os solitários homens dos dóris. Os homens do mar de Portugal. (D. H. dos S. Alves & A. P. Marques Trad.). Centro de Estudos do Mar. Praia de Mira-Figueira da Foz. (Trabalho original em inglês publicado em 1968), 2008.

VYSE, Stuart A. Believing in Magic: The Psychology of Superstition. New York: Oxford University Press, 2014.

YATES, Frances A. A arte da memória. São Paulo: Editora da Unicamp, 2007).

Published

2020-12-29

How to Cite

Santos, R. C. dos, & Silva, J. A. D. . (2020). The Doris’ men: Bernardo Santareno and the act of making the sea a text to produce, to make sense . Revista Desassossego, 12(23), 41-62. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v12i23p41-62