Renaissance and Humanism in Portuguese and Portuguese American Letters: how and where are they located in school teaching and reading?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v13i26p66-91

Keywords:

Literature teaching, Literature in High School, Portuguese Renaissance, Portuguese Humanism

Abstract

This article is the result of investigations about what is meant by Portuguese Renaissance and Humanism, according to authors such as André (2013), Osório (1976; 1992; 2013), Ramalho (1972; 1985) and Soares (2011; 2014), and what its treatment is in Brazilian basic education. Contrary to being positivized and periodizable styles, based on Hansen (1995; 2001; 2006), Kossovitch (1994) and Lachat (2019) we understand Renaissance and Humanism as a practical activity of letters throughout European Early Modernity, here particularly the Portuguese and Portuguese American, a modern modus operandi that focuses on the writings until the end of the 18th century, fulfilling the entire literary reading base usually seen during the first year of High School in Brazil. For this reason, teaching and reading should be thought of as integrative and concatenating, in a sequence that not only respects the symbolic integrity of the texts, but according to a práxis that prioritizes rhetorical or aesthetic appreciation of the text, experienced simultaneously with the theoretical vestment - paying attention to the theory that is produced by and during the reading event.

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Author Biographies

  • Dreykon Fernandes Nascimento, Universidade Federal do Espírito Santo

    É graduando em Letras (Língua Portuguesa e Literaturas em Língua Portuguesa) pela Universidade Federal do Espírito Santo, desde 2016, e integrante do grupo de pesquisa LIMES - Fronteiras interdisciplinares da Antiguidade e suas representações. 

  • Leni Ribeiro Leite, Universidade Federal do Espírito Santo

    Leni Ribeiro Leite é graduada em Letras (Português-Latim) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1999), Mestre em Letras Clássicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003) e Doutora em Letras Clássicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2008). Fez Pós-Doutoramento no ano acadêmico 2013-2014 na University of Kentucky, junto ao Institutum Studiis Latinis Provehendis. É professora de Língua e Literatura Latina na Universidade Federal do Espírito Santo, credenciada como permanente no Programa de Pós-Graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em História da mesma instituição. É Bolsista de Produtividade em Pesquisa (PQ-2) pelo CNPq. Atua principalmente na área de Estudos Clássicos, nos seguintes temas: lírica latina, Marcial, epigrama, Estácio, recepção do clássico, representação e ensino de latim. 

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Published

2021-12-30

How to Cite

Nascimento, D. F., & Leite, L. R. (2021). Renaissance and Humanism in Portuguese and Portuguese American Letters: how and where are they located in school teaching and reading?. Revista Desassossego, 13(26), 66-91. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v13i26p66-91