Perspectivas do ensino de Geociências

Authors

  • Marcia Ernesto Universidade de São Paulo. Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas
  • Umberto G. Cordani Universidade de São Paulo. Instituto de Geociências da USP
  • Celso dal Ré Carneiro Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Geociências
  • Maria Assunção F. da Silva Dias Universidade de São Paulo. Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas
  • Carlos Alberto Mendonça Universidade de São Paulo. Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas
  • Elisabete de Santis Braga Universidade de São Paulo. Instituto Oceanográfico

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0021

Keywords:

Geosciences, Higher education, Curriculum, Basic Education, Technology

Abstract

The teaching of Science was incorporated into school curricula only in the nineteenth century. In Imperial Brazil, the teaching of the natural sciences was incipient, although, since the creation of the Colégio Pedro II in 1837, Science was already part of the curriculum of secondary education. But only in the second half of the last century the earliest courses in Geosciences (Geology, Geophysics, Meteorology, and Oceanography) began to be created. Currently, there are courses in these modalities across the country. However, there are serious obstacles for teaching to evolve in keeping with the current needs of the professional market and the trends imposed by technological advances. In this work, we analyze obstacles and professional gaps in Higher Education, and highlight some educational practices capable of improving learning and which could be universalized. It is no longer possible to put off the expansion of the area of Geosciences in teacher training and qualification courses for Basic Education. This article brings together some essential factors to achieve this goal.

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Author Biographies

  • Marcia Ernesto, Universidade de São Paulo. Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas

    é professora do Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da USP.

  • Umberto G. Cordani, Universidade de São Paulo. Instituto de Geociências da USP

    é professor do Instituto de Geociências da USP. Foi diretor do Instituto de Estudos Avançados da USP (1994-1997)

  • Celso dal Ré Carneiro, Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Geociências

    o é professor do Instituto de Geociências da Unicamp

  • Maria Assunção F. da Silva Dias, Universidade de São Paulo. Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas

    é professora do Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da USP.

  • Carlos Alberto Mendonça, Universidade de São Paulo. Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas

    é professor do Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da USP

  • Elisabete de Santis Braga, Universidade de São Paulo. Instituto Oceanográfico

    é professora do Instituto Oceanográfico da USP

Published

2018-12-13

Issue

Section

Ensino de ciências

How to Cite

Ernesto, M., Cordani, U. G., Carneiro, C. dal R., Dias, M. A. F. da S., Mendonça, C. A., & Braga, E. de S. (2018). Perspectivas do ensino de Geociências. Estudos Avançados, 32(94), 331-343. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0021