Study on research trends of japanese language textbooks in the brazilian university context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/ej.vi47.217914

Keywords:

Critical analysis of textbook, Japanese language education, Teacher education, Min’na no Nihongo, Marugoto

Abstract

According to the 2017 data from the Japan Foundation in São Paulo, it is possible to verify that out of the 8 Brazilian public universities offering undergraduate programs in Japanese Language and Literature, 7 utilize textbooks (TBs) from the Japanese publishing market aimed at adult foreign learners. Considering the significant role these TBs play as linguistic and cultural resources, as well as tools for teaching professionals, this article analyzes the types of national scholarly productions related to TBs from 2000 to 2020, exploring new possibilities in the realm of critical analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BITTENCOURT, C. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, C. (Org.) O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004, p. 69-90.

DÍAZ, Omar R. T. A atualidade do livro didático como recurso curricular. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 34, p. 609-624, set./dez. 2011

FUNDAÇÃO JAPÃO (org.). Ensino de língua japonesa: escola e cursos. São Paulo: Centro de Língua Japonesa da Fundação Japão em São Paulo, 2017.

GARCIA, D.N.de M. Políticas públicas de internacionalização: os cursos de japonês dentro do Idiomas sem Fronteiras. Estudos Linguísticos, v. 49, n. 3, p. 1337-1358, dez. 2020. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/2566/1892. Acesso em 05 jan. 2021.

JORDÃO, C. M. Agir brandindo a espada e fomentando o caos? A educação em tempos pós-modernos. In: GIMENEZ, T. et al. (Org.). Perspectivas educacionais e o ensino de inglês na escola pública. Pelotas: Educat, 2005. p. 23-36.

JORDÃO, C. M. As lentes do discurso: letramento e criticidade no mundo digital. Trab. Ling. Aplic., Campinas, v. 46, n.1, p. 19-29, Jan./Jun. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tla/v46n1/a03v46n1.pdf. Acesso em 15 jan. 2021.

JORDÃO, C. M. Abordagem comunicativa, pedagogia crítica e letramento crítico- farinhas do mesmo saco? In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. São Paulo: Pontes, 2015. p. 69-90.

KRAMSCH, C. The cultural discourse of foreign language textbooks. In: SINGERMAN, A. (Ed.). Toward a new integration of language and culture. Middlebury, VT: Northeast Conference on the Teaching of Foreign Languages, 1988. p. 63-88.

KUMAGAI, Y. On learning Japanese language: critical reading of Japanese language textbook. In: SATO, S.; DOERR, N.M. (edit). Rethinking language and culture in Japanese education – beyond the standard. Bristol: Multilingual Matters, 2014, p. 201-217.

KUMARAVADIVELU, B. A linguística aplicada na era da globalização. In: MOITA LOPES, L.P. da (org.). Por uma Linguística Aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 129-148.

MAGNANI, L.H. Um passo para fora da sala de aula: novos letramentos, mídias e tecnologias. In: JORDÃO, C.M. (org.) Letramentos e Multiletramentos no Ensino de Línguas e Literaturas. Revista X, vol.1, 2011. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/328070883.pdf. Acesso em 15 jan. 2021.

MARTINEZ, J. Z. Uma leitura sobre concepções de língua e educação profissional de professores de língua inglesa. 2007. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007.

MUKAI, Y. Uma nova perspectiva de pesquisas na área de língua japonesa no Brasil: do ponto de vista da linguística aplicada. Estudos Japoneses, n. 27. P. 163-178, 2007.

MUKAI, Y.; YOSHIKAWA, M. E. I. Análise e crítica de dois materiais didáticos em língua japonesa. Estudos Japoneses, [S. l.], n. 29, p. 157-178, 2009. DOI: 10.11606/issn.2447-7125.v0i29p157-178. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ej/article/view/143021. Acesso em: 11 dez. 2020.

OGASSAWARA, A. T. A cultura na aprendizagem de língua estrangeira: análise de um material didático. In: Anais do XV Encontro nacional de professores universitários de língua, literatura e cultura japonesa. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004, p. 243-253.

Published

2022-10-30

Issue

Section

Papers

How to Cite

Study on research trends of japanese language textbooks in the brazilian university context. (2022). Estudos Japoneses, 47, 10-33. https://doi.org/10.11606/ej.vi47.217914