Bullying in public and private schools: the effects of gender, race, and socioeconomic status

Authors

  • Cíntia Santana e Silva Universidade Federal de Minas Gerais
  • Elaine Meire Vilela Universidade Federal de Minas Gerais
  • Valéria Cristina de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450264614por

Keywords:

Bullying, Schools, Elementary school, Violence at school

Abstract

This article explores the effects of social markers of gender, race and socioeconomic status (SES) on bullying among 9th-grade students in Brazil. The aim is to investigate whether students from privileged social groups within the social hierarchy (i.e., men, white individuals, and those of higher SES) exhibit higher rates of bullying perpetration, and conversely, whether students from disadvantaged social groups (women, black individuals, and those of lower SES) are more likely to be victims of these acts. We analyzed data from the 2015 National Survey of School Health (PeNSE) through Hierarchical Generalized Linear Models (HGLM) adjusted separately for public and private schools and for different types of student involvement with bullying: as victim, aggressor, or victim-aggressor. The results indicate that, only as to SES, we can state that bullying reproduces the status hierarchy found in society. In both public and private schools, students with a higher SES are more likely to bully someone, while students with a lower SES are more likely to be bullied. As for gender, it is observed that male students are more prone to be involved in bullying than female students, whether as a victim, aggressor, or victim-aggressor. Differentials are more significant in private schools than in public schools. As for race, it is observed that acting like a bully permeates racial groups in multiple ways.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRETCHE, Marta (org.). Trajetórias das desigualdades: como o Brasil mudou nos últimos cinquenta anos. São Paulo: Unesp; CEM, 2015.

BARBOSA, Maria Eugênia Ferrão; FERNANDES, Cristiano. Modelo multinível: uma aplicação a dados de avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 1, n. 22, p. 135-154, 2000.

BATISTA, Elise Helena Morais. Bullying e preconceitos étnico-raciais. Revista Poiésis, Tubarão, v. 7, n. 12, p. 302-323, 2013.

BAUMAN, Sheri. Cyberbullying: what does research tell us? Theory Into Practice, London, v. 52, n. 4, p. 249-256, 2013.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Org. de M. A. Nogueira e A. Catani. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Saeb 2019: indicador de nível socioeconômico do Saeb 2019: nota técnica. Brasília, DF: INEP, 2021.

CAMACHO, Luiza Mitiko Yshiguro. As sutilezas das faces da violência nas práticas escolares de adolescentes. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, p. 123-140, jun. 2001.

D’ANGELO, Luis A.; FERNÁNDEZ, Daniel R. Clima, conflictos y violencia en la escuela. Buenos Aires: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef), 2011.

DAKE, Joseph A.; PRICE, James H.; TELLJOHAN, Susan K. The nature and extent of bullying at school. Journal of School Health, Bloomington, v. 73, n. 5, 2003.

DEBARBIEUX, Éric. A violência na escola francesa: 30 anos de construção social do objeto (1967-1997). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 01, p. 163-193, jun. 2001.

FERRARO, Alceu Ravanello. Escolarização no Brasil: articulando as perspectivas de gênero, raça e classe social. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 505-526, ago. 2010.

GRUSKY, David B.; SZELÉNYI, Szonja (org.). The inequality reader: contemporary and foundational readings in race, class, and gender. 2. ed. New York: Routledge, 2018.

GUIMARÃES, Nadya Araujo. Entre marolas e tsunamis: as trajetórias laborais dos jovens brasileiros. Futuribles, Paris, v. 4, n. 4, p. 9-32, 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD). Sidra: Sistema IBGE de recuperação automática. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/Tabela/7138#resultado . Acesso em: 26 mar. 2023.

» https://sidra.ibge.gov.br/Tabela/7138#resultado

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Coordenação de População e Indicadores Sociais. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar: 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2016.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Coordenação de População e Indicadores Sociais. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar: 2019. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.

JUVONEN, Jaana; GRAHAM, Sandra. Bullying in schools: the power of bullies and the plight of victims. Annual Review of Psychology, San Mateo, v. 65, p. 159-185, 2014.

MALTA, Deborah Carvalho et al. Bullying nas escolas brasileiras: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE), 2009. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 3065-3076, 2010.

MARCOLINO, Emanuela de Castro et al. Bullying: prevalência e fatores associados à vitimização e à agressão no cotidiano escolar. Texto e Contexto - Enfermagem, Florianópolis, v. 27, n. 1, 2018.

MEARS, Daniel P.; MOON, Melissa M.; THIELO, Angela J. Columbine revisited: myths and realities about the bullying–school shootings connection. Victims & Offenders, London, v. 12, n. 6, p. 939-955, 2017.

MEDEIROS, Marcelo; BARBOSA, Rogério Jerônimo; CARVALHAES, Flávio. Educational expansion, inequality and poverty reduction in Brazil: a simulation study. Research in Social Stratification and Mobility, Amsterdã, v. 66, abr. 2020.

MELLO, Flávia Carvalho Malta et al. A prática de bullying entre escolares brasileiros e fatores associados, Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2015. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 22, n. 9, p. 2939-2948, 2017.

MELLO, Flávia Carvalho Malta et al. Bullying e fatores associados em adolescentes da Região Sudeste segundo a Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 19, n. 4, p. 866-877, out./dez. 2016.

MENESINI, Ersilia; SALMIVALLI, Christina. Bullying in schools: the state of knowledge and effective interventions. Psychology, Health & Medicine, London, v. 22, p. 240-253, 2017.

MONT’ALVÃO, Arnaldo. Estratificação educacional no Brasil do século XXI. Dados, Rio de Janeiro, v. 54, n. 2, p. 389-430, 2011.

MUNIZ, Jeronimo Oliveira. Inconsistências e consequências da variável raça para a mensuração de desigualdades. Civitas, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. e62-e86, abr./jun. 2016.

NELSON, Helen J. et al. Preadolescent children’s perception of power imbalance in bullying: a thematic analysis. PLoS One, São Francisco, v. 14, n. 3, 2019.

OLIVEIRA, Wanderlei Abadio et al. Variáveis associadas à prática do bullying em uma amostra nacional de estudantes. Adolescência & Saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 3, p. 69-80, 2018.

OLWEUS, Dan. Bully/victim problems in school: facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, Hanover, v. 12, n. 4, p. 495-510, 1997.

OLWEUS, Dan. Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata, 1998.

OLWEUS, Dan. School bullying: development and some important challenges. Annual Review of Clinical Psychology, San Mateo, v. 9, p. 751-780, mar. 2013.

PERES, Maria Fernanda Tourinho (coord.) et al. Violência, bullying e repercussões na saúde: resultados do Projeto São Paulo para o desenvolvimento social de crianças e adolescentes (SP-PROSO). São Paulo: Universidade de São Paulo, 2018.

PERO, Valéria; SZERMAN, Dimitri. Mobilidade intergeracional de renda no Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, Brasília, DF, v. 38, n. 1, p. 1-35, 2008.

PICANÇO, Felícia; MORAIS, Juliana. Estudos sobre estratificação educacional: síntese dos principais argumentos e desdobramentos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 391-406, 2016.

RAUDENBUSH, Stephen W.; BRYK, Anthony S. Hierarchical linear models. Thousand Oaks: Sage, 1992.

RIBEIRO, Carlos Antonio Costa. Classe, raça e mobilidade social no Brasil. Dados, Rio de Janeiro, v. 49, n. 4, p. 833-873, 2006.

ROSEMBERG, Fúlvia; AMADO, Tina. Mulheres na escola. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 80, p. 62-74, 1992.

ROTHMAN, Robert A. Inequality & stratification: race, class, and gender. New York: Routledge, 2016.

SCALON, Celi; SALATA, André. Uma nova classe média no Brasil da última década? O debate a partir da perspectiva sociológica. Revista Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 27, n. 2, p. 387-407, 2012.

SENKEVICS, Adriano S.; CARVALHAES, Flavio; RIBEIRO, Carlos Antonio Costa. Mérito ou berço? Origem social e desempenho no acesso ao ensino superior. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 52, p. 1-25, 2022.

SILVA, Cíntia Santana e. A opressão entre os muros da escola: o bullying entre estudantes da rede estadual de ensino básico de Minas Gerais. 2014. 116 f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública) – Escola de Governo Professor Paulo Neves de Carvalho, Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte, 2014.

SILVA, Cíntia Santana e; COSTA, Bruno Lazzarotti Diniz. Opressão nas escolas: o bullying entre estudantes do ensino básico. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 161, jul./set. 2016.

SILVA, Jorge Luiz da et al. Vitimização por bullying em estudantes brasileiros: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE). Texto e Contexto - Enfermagem, Florianópolis, v. 27, n. 3, 2018.

SOARES, José Francisco; ALVES, Maria Teresa Gonzaga; FONSECA, José Aguinaldo. Trajetórias educacionais como evidência da qualidade da educação básica brasileira. Revista Brasileira de Estudos de População, Rio de Janeiro, v. 38, p. e0167, 2021.

STELKO-PEREIRA, Ana Carina; WILLIAMS, Lúcia Cavalcanti de A. Reflexões sobre o conceito de violência escolar e a busca por uma definição abrangente. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 18, n. 1, p. 45-55, 2010.

Published

2024-04-15

How to Cite

Bullying in public and private schools: the effects of gender, race, and socioeconomic status. (2024). Educação E Pesquisa, 50, e264614. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202450264614por