About schools, babies and children: some impasses of educating today

Authors

  • Leda Mariza Fischer Bernardino Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Faculdade de Psicologia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i3p393-399

Keywords:

Cultural mutation, Symptoms, Education of babies and children, Psychoanalysis

Abstract

From some situations of the present day, the school routine and the psychoanalytic clinic, the article discusses the new symptoms presented by the children and their consequences for families and schools in terms of educating and their impasses. The Freudian text is resumed on the impasses of the civilizing process to point out what structural exists in this issue. The current cultural mutation and its main traits are discussed: the difficulty of transmitting the lack in the educational process, the annulment of the difference and the exacerbation of narcissism. It concludes with the hypothesis of a new social organization in implementation: the matriarchy, with the empire of nature on the symbolic aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernardino, L. M. F. (2017). Da babá ‘catódica’ aos duplos virtuais: os novos ‘outros’ da infância contemporânea. In A. Baptista, A. & J. Jerusalinsky (Orgs.), Intoxicações eletrônicas: o sujeito na era das relações digitais (pp. 146-165). Salvador, BA: Ágalma.

Bernardino, L. M. F. (2016). Os ‘tempos de autismo’ e a clínica psicanalítica. Estilos da Clínica, 21(2), 412-427. Doi : https//dx.doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v21i2p412-427.

Bergès- Bounes, M. (2017). Entretien avec Michel Stora. In M. Bergès-Bounes & J. M. Forget (Org.), Les écrans de nos enfants : le meilleur ou le ? (pp. 83-94). Toulouse, France: Erès.

Freud, S. (2010). O mal-estar na civilização, novas conferências introdutórias e outros textos (1930-1936) (P. C. de Souza, trad.). São Paulo, SP : Cia das Letras. (Trabalho original publicado em 1930).

Melman, C. (2003). O homem sem gravidade (S. R. Felgueiras, trad.). Rio de Janeiro, RJ : Cia de Freud.

Melman, C. (2008). Como alguém se torna paranoico? (T. Queiroz, trad.). Porto Alegre, RS: CMC editora.

Menezes, T. (2012, 19/10). O retrato da nova família. Revista Isto É. Disponível em https://istoe.com.br/247220_O+RETRATO+DA+NOVA+FAMILIA

Tisseron, S. (2008). Le danger de la télé pour les enfants. Toulouse, France: Erès.

Winnicott, D. W. (1978). Agressão e sua relação com o desenvolvimento emocional. In D. W. Winnicott, Textos selecionados: da pediatria à psicanálise (pp. 355-374). Rio de Janeiro, RJ: Francisco Alves. (Trabalho original publicado em 1950).

Winnicott, D. W. (1978). A tendência antissocial. In D.W. Winnicott, Textos selecionados: da pediatria à psicanálise (pp.499-511). Rio de Janeiro, RJ: Francisco Alves. (Trabalho original publicado em 1956).

Published

2019-12-30

How to Cite

Bernardino, L. M. F. (2019). About schools, babies and children: some impasses of educating today. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 24(3), 393-399. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i3p393-399