Sign language in the transferential relationship and its double position in relation to lalangue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i3p501-517

Keywords:

deafness, voice, look, sign language

Abstract

This work originated from the psychoanalytical care of deaf children and their families, having, in the singularity of the encounter between the analyst and the subject, the sign language as a disturbing knot, around which the Real of the transfer was perceived in its effects and the position occupied by the child in the mother's speech was evident. The effects of sign language passed between the nuisance, with attempts to prevent its circulation in the speech; and appeasement, in moments that brought meaning and moved the chain of signifiers. In addition to the specificity of the analyzed contents we intend to expose considerations regarding the mother tongue of deaf subjects, articulating concepts related to the drive dynamics of objects voice and gaze. These happened in a unique way and the particularities were related to the mother tongue and how it was placed for these subjects when deafness was diagnosed. To achieve the proposed objectives we will use some excerpts of the clinical cases analyzed, in the format of vignettes, in order to contribute to the development of the propositions and theoretical articulations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Camila Campos Curcino Vieira, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

    Psicóloga na Prefeitura Municipal de Uberlândia. Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil.

  • João Luiz Leitão Paravidini, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

    Professor Associado do Instituto de Psicologia da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil.

References

Assoun, P.L. (1999). O olhar e a voz. Lições psicanalíticas sobre olhar e voz. (C. P. De Almeida, trad.). Rio de Janeiro, RJ: Cia de Freud. (Trabalho originalmente publicado em 1995).

Fernandes, L. R. (2000). O olhar do engano. Autismo e o Outro primordial. São Paulo, SP: Escuta.

Formigoni, M.C. et al. (2005). Não é a língua que falta... Reflexões sobre o bilinguismo na educação dos surdos. In S. Pavone, & Y. M. Rafaeli (Orgs.). Audição, voz e linguagem: a clínica e o sujeito (pp. 190-198). São Paulo, SP: Cortez.

Jerusalinsky, J. (2009). A criação da criança: letra e gozo nos primórdios do psiquismo (Tese de doutorado). São Paulo, Brasil: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Disponível em https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15847

Quinet, A. (2002). Um olhar a mais. Ver e ser visto na psicanálise. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.

Lacan, J. (1985). O seminário: livro 20: mais ainda (2ª ed., texto estabelecido por J.-A. Miller). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar. (Trabalho originalmente publicado em 1972-1973).

Laznik, M.C. (2004) A voz da sereia: O autismo e os impasses na constituição do sujeito. Textos compilados por D. de B. Wanderley. (C. F. Rohenkol, et al, trad.). Salvador, BA: Álgama (Trabalhos originalmente publicados em 1992-2002).

Martini, A., & Junior, N.E.C. (2010). Novas notas sobre “O estranho”. Tempo Psicanalítico, 42(2), 371- 402. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-48382010000200006

Milner, J-C. (2012). O amor da língua. (P. S. de S. Júnior, trad.) São Paulo, SP: Editora da Unicamp. (Trabalho originalmente publicado em 2009).

Nasio, J. D. (1993). Cinco lições sobre a teoria de Jacques Lacan. (V. Ribeiro, trad.) Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho originalmente publicado em 1992).

Porge, E. (2014). Voz do eco. (V. Veras, trad.). Campinas, SP: Mercado das Letras (Trabalho originalmente publicado em 2012).

Porge, E. (2015). As vozes, a voz. In M. E. Maliska (Org.), A voz na psicanálise: suas incidências na constituição do sujeito, na clínica e na cultura (M. E. Maliska, M. M. Furlanetto, trad., pp. 21-45). Curitiba, PR: Juruá.

Roudinesco, E. (2011). Lacan, a despeito de tudo e de todos. (A. Telles, trad.). Rio de Janeiro: Zahar (Trabalho originalmente publicado em 2011).

Souto, L., D’ Agord, M. & Sgarioni, M. (2014). Gozo e mais-de-gozar: do mito à estrutura. Clinica e Cutura, 3 (1), 34-44. Disponível em https://seer.ufs.br/index.php/clinicaecultura/article/view/644

Teixeira, M.R. (2016). O objeto da pulsão (Corpo, Pulsão, Gozo - Curso Campo Psicanalítico de Salvador). Recuperado de https://www.agalma.com.br/wp-content/uploads/2017/10/O-objeto.pdf

Teixeira, M.R. (2016). O objeto da pulsão – Parte II. (Corpo, Pulsão, Gozo - Curso Campo Psicanalítico de Salvador). Recuperado de https://www.agalma.com.br/wp-content/uploads/2017/10/Mais-de-gozar-1.pdf

Vivès, J.-M. (2009). A pulsão invocante e os destinos da voz. (F. R. de Farias, trad.) Psicanálise & Barroco em revista, 7(1), 186-202. Recuperado de http://www.seer.unirio.br/index.php/psicanalise-barroco/article/viewFile/8812/7507

Vorcaro, A., & Catão, I. (2015). Invocação e endereçamento: sobre a sustentação teórica de uma práxis com o infans. In M.E. Maliska (Org.), A voz na psicanálise: suas incidências na constituição do sujeito, na clínica e na cultura (pp. 47-62). Curitiba, PR: Juruá.

Published

2020-12-28

How to Cite

Vieira, C. C. C., & Paravidini, J. L. L. (2020). Sign language in the transferential relationship and its double position in relation to lalangue. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 25(3), 501-517. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i3p501-517