Roquette-Pinto's legato and the production of educationally oriented podcasts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.159566

Keywords:

Podcast, Educational radio, Expanded radio

Abstract

This article presents a historical reconstruction of educational radio in Brazil, which gains visibility from Roquette-Pinto’s actions and how his productions went through years until being found in new sound formats such as podcasts. To verify if these productions have social uses linked to those of mass radio, we conducted a case study and a content analysis with the proposal to categorize podcasts framed in the educational area. This cartography allows us to verify the different subjects in the CastBox education area, relating to the ideas spread in the implementation phase in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luãn José Vaz Chagas, Universidade Federal de Mato Grosso

    Professor no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e do curso de Jornalismo da Faculdade de Comunicação e Artes da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Graduado em Jornalismo pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Jornalismo (PPGJor) da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) e doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Membro dos grupos de pesquisa Mediações e Interações Radiofônicas e Comunicação Política e Cidadania (Ciclo).

  • Luana Viana, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Doutoranda em Comunicação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Ouro Preto (Ufop) e membro do Grupo de Pesquisa Convergência e Jornalismo (PPGCOM/ Ufop) e do Grupo de Pesquisa Mediações e Interações Radiofônicas (PPGCOM/UERJ).

References

AGRELA, Lucas. O que é o Castbox, o app chinês elogiado pelo CEO do Google. Exame, São Paulo, 30 ago. 2019. Disponível em: http://bit.ly/382Zrha. Acesso em: 3 dez. 2019.

ANDRELO, Roseane. O rádio a serviço da educação brasileira: uma história de nove décadas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 12, n. 47, p. 139-153, 2012.

ANDRIES, André Luiz Fernandes. Cinema é cachoeira, rádio é onda. Recine: Revista do Festival Internacional de Cinema de Arquivo, Rio de Janeiro, n. 6, p. 1-15, 2009.

BARBOSA FILHO, André. Gêneros radiofônicos. São Paulo: Paulinas, 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BAUER, Martin. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: BAUER, Martin W.; GASKEL, George (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guarechi. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 189-217.

BLOIS, Marlene. Rádio Educativo no Brasil: uma história em construção. In: CUNHA, Magda Rodrigues; HAUSSEN, Doris Fagundes (org.). Rádio Brasileiro: episódios e personagens. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. p. 35-48.

BLOOMBERG. Google elogia capacidade da China em inteligência artificial. Exame, São Paulo, 27 mar. 2018. Disponível em: http://bit.ly/2ONlHnq. Acesso em: 3 dez. 2019.

BOLTER, Jay David; GRUSIN, Richard. Remediation: understanding new media. Cambridge: MIT Press, 1999.

FERRARETTO, Luiz Artur. Rádio: o veículo, a história e a técnica. 2. ed. Porto Alegre: Sagra Luzzatto, 2001.

FERRARETTO, Luiz Artur. Roquette-Pinto e o ensino pelo rádio: ainda estamos no início do começo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE COMUNICAÇÃO, 29., 2006, Brasília, DF. Anais […]. São Paulo: Intercom, 2006.

FÓRUM de rádios e tvs universitárias cria associações da área e divulga carta, II. Intercom, Joinville, 4 de setembro de 2018. Disponível em: http://bit.ly/34dVcfo. Acesso em: 5 jun. 2019.

HERSCOVITZ, Heloiza Golbspan. Análise de conteúdo em jornalismo. In: LAGO, Cláudia e BENEETTI, Márcia (org.). Metodologia de pesquisa em jornalismo. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 123-142.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. O rádio sem onda: convergência digital e novos desafios na radiodifusão. Rio de Janeiro: E-Papers, 2007.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016. 1 v.

MOREIRA, Sonia Virginia. Roquette Pinto, empreendedor de mídia educativa. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 25., 2002, Salvador. Anais […]. São Paulo: Intercom, 2002.

POPULARIDADE e audiência dos podcasts continuam em crescimento no mercado americano. ZYD, Rio de Janeiro, 4 jun. 2018. Disponível em: http://bit.ly/34KekCU. Acesso em: 3 dez. 2019.

RIBEIRO, Adriana Gomes. Ensinar para educar; educar para servir à Pátria: a Rádio Escola Municipal do Rio de Janeiro (PRD5), motivações influências e técnicas de comunicação. In: KLÖCKNER, Luciano; PRATA, Nair (org.). História da mídia sonora: experiências, memórias e afetos de Norte a Sul do Brasil. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. p. 201-2016.

ROQUETTE-PINTO, Edgard. Os diretores do Museu Nacional. UFRJ/Museu Nacional, Rio de Janeiro, 2007-2008. Disponível em: http://bit.ly/37ZvWga. Acesso em: 1 abr. 2019.

SANTOS, Rita de Cássia Melo. Viagem ao “Coração do Brasil”: Roquette-Pinto e a expedição de 1912. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 26., 2011, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Anpuh, 2011.

TAVARES, Reynaldo. Histórias que o rádio não contou. São Paulo: Negócio, 1997.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2010.

ZUCULOTO, Valci. O rádio público no Brasil: resgate histórico e transformações contemporâneas das rádios Nacional e MEC do Rio de Janeiro. In: OLIVEIRA, Madalena; PRATA, Nair (org.). Rádio em Portugal e no Brasil: trajetória e cenários. 1. ed. Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, 2015. p. 65-82. 1 v.

Published

2019-12-30

How to Cite

Chagas, L. J. V., & Viana, L. (2019). Roquette-Pinto’s legato and the production of educationally oriented podcasts. Revista Extraprensa, 13(1), 40-55. https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.159566