Writing, hip hop pedagogy and the teaching of history: reflections on coping with the pandemic on the outskirts of São Paulo

Authors

  • Kleber Galvão de Siqueira Junior Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
  • Fábio da Silva Cândido Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194131

Keywords:

Hip-hop pedagogy, Writexperience, History teaching, Emancipatory education, Critical pedagogy

Abstract

A potentially emancipatory formation, as suggested by Adorno (2008) and Davis (2016), has as its central concern the critical elaboration of History and a deeper understanding of the structural bases of society. Inspired by such reflections, as well as by Hip Hop Pedagogy (2014) and the concept of “Writexperience” (Evaristo, 2007),
we propose, based on shared teachings taught at EMEF Célia Regina in São Paulo - SP, a critical reflection on covid-19 pandemic and the resulting social problems, especially on the outskirts of the capital, having as its axis the view of students from
the 7thB class expressed in texts prepared from the interpretation of the video clip Quarantine, by MV Bill (2020) and the reading of poem Heal (O’Meara, 2020).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Kleber Galvão de Siqueira Junior, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Doctoral candidate in Education at FEUSP.

  • Fábio da Silva Cândido, Universidade Federal de São Paulo

    Graduated and bachelor in History from UNIFESP, professor at the Municipal Education Network of São Paulo.

References

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro, 1995.

AMARAL, Mônica. O que o rap diz e a escola contradiz: um estudo sobre a arte de rua e a formação da juventude na periferia de São Paulo. São Paulo: Alameda, 2016.

SIQUEIRA Jr, Kleber. Serviço de preto, muito respeito: introdução às sobre as raízes do racismo da discriminação no Brasil e História africana por meio do rap. in: AMARAL, Mônica; REIS, Rute; SANTOS, Elaine; DIAS, Cristiane (Orgs.) Culturas ancestrais e contemporâneas na escola: novas estratégias didáticas para a implementação da Lei 10.639/2003. São Paulo: Alameda, 2018.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

EVARISTO, Conceição. Becos da memória. 3ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HILL, Marc Lamont. Batidas, rimas e vida escolar: pedagogia hip-hop e as políticas de identidade. Petrópolis: Ed. Vozes, 2014. MV BILL. Quarentena. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NQiykuwYLSk. Acesso em: 19 out. 2021.

O’MEARA, Catherine. Curar. The Daily round. 2021. Disponível em: https://pt.aleteia. org/2020/04/01/o-singelo-poema-sobre-a-quarentena-que-tem-comovido-internautasde-todo-o-mundo/em. Acesso em: 19 out. de 2021.

SÃO PAULO. (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da cidade: ensino fundamental: componente curricular: História. – 2.ed. – São Paulo: SME/COPED, 2019.

Published

2022-05-31

How to Cite

Siqueira Junior, K. G. de, & Cândido, F. da S. (2022). Writing, hip hop pedagogy and the teaching of history: reflections on coping with the pandemic on the outskirts of São Paulo. Revista Extraprensa, 15(Especial), 82-97. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194131