Oral knowledge masters: the poetic listening to the speak

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.162949

Keywords:

Culture, Memory, Oral Tradition, Education, Human Rights

Abstract

This paper addresses memory as the developmental basis of collectivities and individuals, operating on the frontier between inclusion and exclusion, remembering and forgetting. Sensitive listening to speech can help us restore thought when faced with what cannot be named. The conceptual net contemplates the complexities involving social forces, dispute of forms, possibilities, arrangements and ordering of knowledge, with use of an approach that permeates the ontological recognition of living libraries (griôs), for its pedagogical contribution in the “shared production of knowledge” as a solution of demands concerning the appropriation of memories and the social circulation of information. Through listening and socializing with the educators, a new relationship with knowledge can be observed that is voluntary and collective, whose materialization occurs in the practical doing (savoir-faire) through which the subjects of knowledge learn to inform, learn to know what it is to know, and what it is to know and act collaboratively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edison Luís dos Santos, Universidade de São Paulo

    Doutor e mestre em Ciência da Informação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Bacharel em Linguística pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH-USP) e em Biblioteconomia (ECA). Pesquisador colaborador do Grupo de Estudos de Ontologias do Departamento de Biblioteconomia e Informação (CBD/ECA), onde desenvolve projeto de pós-doutorado para criação de referenciais teóricos e metodológicos no campo da Ciência da Informação.

References

ANDRADE, Mário de. Os cocos. Preparação, introdução e notas de Oneyda Alvarenga. São Paulo: Duas Cidades; Brasília: INL: Fundação Pró-Memória, 1984. p. 10.

ARRUTI, José Maurício. Notas sobre as iniciativas federais em educação no contexto das políticas públicas para quilombos. In: CRUZ, Cassius Marcelus; SOARES, Edimara Gonçalves (org.). Educação escolar quilombola: pilões, peneiras e conhecimento escolar. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2009. v. 1, p. 13-31.

BÂ, Amadou Hampaté. A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph (coord.). História geral da África I: metodologia e pré-história da África. 2. ed. rev. Brasília, DF: Unesco, 2010. p. 167-212.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembrança dos velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BURKE, Peter. Vico. Tradução Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Editora Unesp, 1997.

CÂMARA CASCUDO, Luís da. Tradição, ciência do povo. Pesquisas na cultura popular do Brasil. São Paulo: Perspectiva, 1971.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

COSTA, Carmen Cira Lustosa da. Comunidades tradicionais de matriz africana. 09/04/2014. Disponível em: https://bit.ly/2O9Cb8I.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 77-97.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

LAZANEO, Caio et al. Fundamentos da produção partilhada do conhecimento e o saber do Mestre Griô. Revista Diversitas, São Paulo, n. 3, p. 246-65, 2016.

LE GOFF, Jacques. Memória. In: GIL, Fernando. (org.). Memória – história. Porto: Imprensa Nacional, 1984. (Enciclopédia Einaudi 1).

MAFESSOLI, MICHEL. O conhecimento comum: introdução à Sociologia Compreensiva. Porto Alegre: Sulina, 2010.

PACHECO, Líllian. Pedagogia griô: a reinvenção da roda da vida. Lençóis: Grãos de Luz e Griô, 2006.

PACHECO, Líllian. A pedagogia griô: educação, tradição oral e política da diversidade. Revista Diversitas, São Paulo, ano 2, n. 3, p. 22-99, 2015.

ROSSI, Paolo. O passado, a memória, o esquecimento. São Paulo: Editora Unesp, 2010.

SANTOS, Edison Luís dos. Infoeducação e cultura quilombola: uma perspectiva de diálogo entre sujeitos e saberes. Revista da ABPN, Goiânia, v. 3, n. 6, p. 95-111, 2012. Disponível em: https://bit.ly/2RzM4ip. Acesso em: 10 set. 2019.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2014.

SCHMIDT, Maria Luisa; MAHFOUD, Miguel. Halbwachs: memória coletiva e experiência. Psicologia USP, São Paulo, v. 4, n. 1-2, p. 285-298, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Educ, 2000.

Published

2019-12-30

How to Cite

Santos, E. L. dos. (2019). Oral knowledge masters: the poetic listening to the speak. Revista Extraprensa, 13(1), 169-184. https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.162949