Humanizing documentary photography and the political-aesthetic construction in Latin America

Authors

  • Pilar Oliva Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina
  • Maria Bernardete Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194390

Keywords:

Photography, Photodocumentarism, Political-aesthetic relations, Humanization, Latin America

Abstract

Documentary photography, in the condition of recording reality, is provided with intentions operationalized by technique. This article contextualizes documentary photography from the perspective of building an affective relationship between photographer and subject, overcoming the categorizations of object, project and revealed image, while proposing the conception of the humanizing photographic process, a political-aesthetic element of deconstruction of the ideological invisibility to which marginalized sectors of society are subjected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pilar Oliva, Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina

    Master's student in Science at the Postgraduate Program in Integration of Latin America,
    University of São Paulo (Prolam/USP). Graduated in Photography at Centro Universitário Senac (SP). She is a documentary photographer, author of the exhibition Luz sobre Lona, with exhibitions in São Paulo and Berlin (Germany). Freelancer in documentary photography and photo editing at Brasil de Fato newspaper, Dikamba magazine and alternative publications.

  • Maria Bernardete, Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina

    Maria Bernardete Toneto is a doctoral student in Science at the Graduate Program in Integration of Latin America, University of São Paulo (Prolam/USP). She has a Master's degree in Latin American Integration (Prolam / USP), a Specialization in Teaching in the Teaching Scenario for Understanding (Cidade de São Paulo University) and a degree in Social Communication-Journalism from the Cásper Líbero Social Communication Faculty.

References

AGUSTIN CUEVA, Marcos. A. Reller a Samuel Ramos – Mito, mitomania y andolatria. Brazilian Journal of Latin American Studies, [S. l.], v. 14, n. 27, p. 117-132, 2015. DOI: 10.11606/issn.1676-6288.prolam.2015.106091. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/prolam/article/view/106091. Acesso em: 29 Jun. 2021.

BARTHES, Roland. A câmara clara - Notas sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BAUMAN, Zygmunt. Globalização. As consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1999.

BAUMAN, Zygmunt. Vidas desperdiçadas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2005.

BONI, Paulo Cesar. O nascimento do fotodocumentarismo de denúncia social e seu uso como “meio” para transformações na sociedade. IAR Unicamp, 2009.

CURY, Lucilene. Revisitando Morin: os novos desafios para os educadores. Comunicação & Educação, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 39-47, 2012. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v17i1p39-47. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44901. Acesso em: 11 jul. 2021.

DOBAL, Susana. Foto-evento: entrevista com André Rouillé. Revista Studium 31, IAR Unicamp, ago. 2010.

DOBLES OROPEZA, Ignacio. Investigación cualitativa, metodología, relaciones y ética. Estrategias biográficas-narrativas, discursivas y de campo. Costa Rica: Edit. UCR, 2018.

DOMINGUEZ, J. B., BOBADILLA, M. del R. A. (2019). Educación inclusiva en Latinoamérica: nuevas preguntas viejos problemas. Brazilian Journal of Latin American Studies, 18(35), 2019, 55-76. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2019.164124. Acesso em: 20 jun. 2021.

DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 2004.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 11ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREUND, Gisèle. Fotografia e sociedade. Lisboa: Vega, 1995.

GUIMARÃES ROSA, João. Grande Sertão: Veredas. 22 Ed. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2019.

HORN, Evelyse Lins. Fotografia-expressão: a fotografia entre o documental e a arte contemporânea. Brasília: Minc/Funarte, 2010.

KOSSOY, Boris. Fotografia e história. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

MACHADO, Arlindo. A ilusão espetacular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.

MANGUEL, Alberto. Lendo imagens. São Paulo: Cia das Letras, 2009.

MENDES, Ricardo. Fotografia e inclusão social: revendo experiências das últimas três décadas. Disponível em: <http://www.centrocultural.sp.gov.br/revistadart/pdfs/dart12%20fotografia%20e%20inclus%E3o%20social.pdf>.Acesso em: 20 mar. 2021.

NORONHA, Daniele P. de. A importância social da imagem – Reflexões sobre diferença, representação e poder em diálogo com um pensamento decolonial. In: Iluminuras, Porto Alegre, v. 20, n. 50, p. 255-278, julho, 2019.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina. In.: Anuario Mariateguiano, vol. IX, n.9, Lima, 1997.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade de poder: eurocentrismo e América Latina. In.: Colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005.

RIPPER, João Roberto. Depoimento [sem data]. Rio de Janeiro: Prêmio Investidor Profissional de Arte - Pipa 2013. Disponível em: <http://www.pipa.org.br/pag/joaoroberto-ripper/>. Acesso em: 24 jun. 2021.

RIPPER, João Roberto. O que eu penso. Depoimento [sem data]. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: http://imagenshumanas.photoshelter.com/page2. Acesso em: 10 set. 2017.

RIQUELME, Diogo Ivan Caroca. O cinema documentário da América Latina dos anos de 1960. Uma breve reflexão dos principais movimentos cinematográficos do novo cinema da América Latina. Brazilian Journal of Latin American Studies, [S. l.], v. 10, n. 18, p. 95-104, 2011. DOI: 10.11606/issn.1676-6288.prolam.2011.82452. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/prolam/article/view/82452. Acesso em: 27 jun. 2021.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

SOUSA, Jorge Pedro. Uma história crítica do fotojornalismo ocidental. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2000.

Published

2022-05-31

How to Cite

Oliva, P., & Maria Bernardete. (2022). Humanizing documentary photography and the political-aesthetic construction in Latin America. Revista Extraprensa, 15(Especial), 136-150. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194390