The adjectival subordinate clause in the production of meaning in the text: the prospect of Portuguese textbooks in high school

Authors

  • Aliana Lopes Câmara Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Matão, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v18i2p319-355

Keywords:

Grammar teaching. Reading and textual production. Textbook analysis. Adjectival subordinate clause. Functional Discourse Grammar.

Abstract

This paper studies how Portuguese textbooks of high school, approved by the Programa Nacional do Livro Didático-2015, approach the teaching of adjectival subordinate clause. Several researchers (Bagno, 2011; Neves, 2011; Travaglia, 2009, 2011) address the issue of grammar teaching, questioning the mechanistic and traditional teaching of identification and classification of linguistic units (morphological and syntactic). These authors argue the articulation of grammar with the teaching of reader and writer skills, so that linguistic resources are studied in mobilizing effects of meaning in the textual construction. The choice of textbooks corpus, therefore, was determined by the grammar teaching proposal explicitly stated in the manuals for the teacher (part attached to the textbook), under which linguistic resources are subsidiary to the reading and writing teaching. First we compare the proposal of manuals on the teaching of grammar and what was accomplished in the book of the student, more specifically on the proposals for the teaching of adjectival subordinate clause. Then, from the study on the functional description of the adjectival subordinate clause (Câmara, 2015), which is based on Functional Discourse Grammar (Hengeveld e Mackenzie, 2008), we studied how some descriptive aspects can be subsidiary for the teaching of the adjective clause, aiming at the development of reading and writing skills. The reason for the choice of this theoretical support is the fact that grammar is hierarchically structured in levels and layers of linguistic analysis, and the pragmatic units determine the semantic units, which in turn determine the morphosyntactic units which, in turn, determine the phonological units. The data show that remains, in the educational proposals of the relative clause in high school textbooks, a grammar teaching that focuses primarily in the nomenclature, metalanguage and in the normative grammar rules. There isn’t many reflection of the linguistic resource from authentic texts to understand how the effects of sense are produced. On the other hand, these materials have a different view of traditional teaching, because some of them consider pragmatic aspects in the non-restrictive relative clause concept.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Aliana Lopes Câmara, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Matão, São Paulo
    Professora de Língua Portuguesa e Espanhola do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFSP, Matão) e pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Gramática Funcional (GPGF) de São José do Rio Preto.

References

Abaurre MLM, Abaurre MBM, Pontara M. Português: contexto, interlocução e sentido. 2.a ed. São Paulo: Moderna; 2013.

Bagno M. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial; 2007.

Bagno M. Gramática pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial; 2011.

Bispo EB. Oração adjetiva cortadora: análise de ocorrências e implicações para o ensino de português. Linguagem & Ensino. Pelotas 2007;10(1):163-186. Disponível em: http:// www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/159. Acesso em: 01/09/2014.

Bispo EB, Silva JR. Análise linguística na educação básica: entre o real e o possível. Simpósio internacional de ensino de língua portuguesa. Uberlândia, SIELP EDUFU. 2011;1(1):282-294.

Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs): língua portuguesa, ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Fundamental; 1998. 107 f. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 10/10/2014.

Brasil. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Média e Tecnológica; 1999. 364 p.

Brasil. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica; 2002. 244 p.

Brasil. Base Nacional Comum Curricular (texto preliminar). Brasília: Ministério da Educação; 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 29/10/15.

Câmara AL. A oração relativa em português sob a perspectiva discursivo-funcional: interface entre a descrição e o ensino. [Tese]. São José do Rio Preto: Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas; 2015.

Câmara AL, Pezatti EG. Descrição discursivo-funcional do núcleo nominal da oração relativa em português. Revista do Gel. São Paulo. 2015;12(1):9-32.

Câmara AL, Abreu-Tardelli LS. O papel da gramática nos livros didáticos de língua portuguesa: um olhar sobre o ensino da oração subordinada adjetiva. Signum. Londrina. 2014;27(2):327-353.

Cereja WR, Magalhães TC. Português: linguagens. 9.a ed. São Paulo: Saraiva; 2013.

Corrêa WR. Oração relativa: o que se fala e o que se aprende no português brasileiro. [Tese]. Campinas: Unicamp, Instituto de Estudos da Linguagem; 1998.

Dik SC. The theory of Funcional Grammar. Part I: The structure of the clause. Dordrecht: Foris; 1989.

Dik SC. The theory of Functional Grammar. Part 1: The structure of the clause. Berlin/ New York: Mouton de Gruyter; 1997. (ed. Kees Hengeveld)

Faraco CE, Moura FM, Maruxo Jr. JH. Língua Portuguesa: linguagem e interação. São Paulo: Ática; 2013.

Hengeveld K, Mackenzie JL. Functional discourse grammar: a typologically-based theory of language structure. Oxford: Oxford University Press; 2008.

Kenedy E. A antinaturalidade pied-piping em orações relativas. [Tese]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2007.

Neves MHM. Reflexões sobre o estudo da gramática nas escolas de 1o e 2o graus. Alfa São Paulo. 1993;91(37):91-8.

Neves MHM. Gramática na escola. 4.a ed. São Paulo: Contexto; 1999.

Neves MHM. Que gramática estudar na escola? 4.a ed. São Paulo: Contexto; 2011.

Oliveira MR, Cezario MM. PCN à luz do funcionalismo linguístico. Linguagem & Ensino. Pelotas. 2007;10(1):87-108.

Pezatti EG, Câmara AL. Da descrição ao ensino da oração adjetiva: a perspectiva dos livros didáticos de língua portuguesa. Linguística. São Paulo. 2014;30(2):139-168.

Ramos RA, Takeuki M. Universos Língua Portuguesa. São Paulo: Edições SM; 2012.

Sette MGL, Travalha MA, Barros MRS. Português: linguagens em conexão. São Paulo: Leya; 2013.

Takahashi F. Ministro quer mais gramática no currículo. Folha de São Paulo. São Paulo. 11/10/2015.

Travaglia LC. Gramática ensino plural. 5.a ed. São Paulo: Cortez; 2011.

Travaglia LC. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14.a ed. São Paulo: Cortez; 2009.

Published

2016-12-12

Issue

Section

Papers

How to Cite

The adjectival subordinate clause in the production of meaning in the text: the prospect of Portuguese textbooks in high school. (2016). Filologia E Linguística Portuguesa, 18(2), 319-355. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v18i2p319-355