The linguistic and pedagogical ideas on the first grammar for women in Portugal (Francisca de Chantal Álvares, 1786)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v22i1p123-136

Keywords:

Female education, 18th century, Linguistic historiography

Abstract

The purpose of this paper is to present one of the most unknown grammars of the Portuguese language, Breve Compendio da Gramatica Portugueza, para o uso das Meninas que se educaõ no Mosteiro da Visitação de Lisboa, por huma Religioza do Mesmo Mosteiro, published in Lisbon, in 1786. After investigating the history of the monastery, its authorship was attributed to Francisca Chantal Álvares. We sought to identify the linguistic and pedagogical ideas of the grammar book, through a critical reading. Following the theoretical and methodological assumptions of Linguistic Historiography, we have made a schematic description of the content, considering the educational context for which it was intended. It was produced to serve as didactic support in the first female education institution in Portugal. It was also the first Portuguese grammar written by a woman. The methodology is normative. It also emphasizes the importance of knowledge of the mother tongue for learning other languages. It ends with a Brief Warning containing pronunciation rules for the French language. Although it does not present bibliographical references, there is evidence that one of the main sources had been the Arte da Grammatica da Lingua Portugueza, of Reis Lobato (1770).

Downloads

Download data is not yet available.

References

[Álvares] FC. Breve Compendio da Gramatica Portugueza para o uso das meninas que se educaõ no Mosteiro da Vizitaçaõ em Lisboa: Por uma Religioza do mesmo Mosteiro. Lisboa: Officina de Antonio Rodrigues Galhardo; 1786.

Chartier R. As práticas da escrita. In: Chartier R, organizador. História da Vida Privada 3: Da Renascença ao Século das Luzes. Feist H, tradutora. São Paulo: Companhia das Letras; 2009. p. 113-158. [citado 15 fev. 2020]. Disponível em: https://bit.ly/2AUIycW.

Inventário de Extinção do Convento de Nossa Senhora da Visitação de Santa Maria de Lisboa. Arquivo Nacional Torre do Tombo. [citado 09 fev. 2020]. Disponível em: https://digitarq.arquivos.pt/details?id=4224417.

Kemmler R, Assunção C, Fernandes G. A primeira gramática portuguesa para o ensino feminino em Portugal (Lisboa, 1786). Diacrítica: revista do centro de estudos humanísticos, Série Ciências da Linguagem. 2010;24/1:373-393. [citado 18 jan. 2020]. Disponível em: http://hdl.handle.net/10348/2895.

Kemmler R, Schäfer-Prieß B. Eine Salesianernonne als Grammatikerin: Die Frauengrammatik “Breve Compendio da Gramatica Portugueza para uso das Meninas que se educaõ no Mosteiro da Vizitaçaõ de Lisboa” (1786). Kemmler R, Schöntag R (Hrsg.). Lusofone SprachWissenschaftsgeschichte I. Tübingen: Calepinus Verlag, 2012:99-124. [citado 15 fev. 2020]. Disponível em: http://hdl.handle.net/10348/2899.

Koerner EFK. Quatro décadas de historiografia linguística: estudos selecionados. Coleção Linguística 11, Centro de Estudos em Letras da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Braga: Estúdio de Artes Gráficas; 2014. [citado 21 jun. 2020]. Disponível em: https://bit.ly/2VbJ64X.

Lobato AJR. Arte da Grammatica da Lingua Portugueza. Lisboa: Régia Officina Typografica; 1770.

Loureiro M. A descrição das partes da oração na primeira gramática portuguesa para o ensino feminino. Costa MA, Flores C, Alexandre N, organizadores. XXVII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística: Textos Selecionados. Lisboa: APL, 2012: 340-359. [citado 12 fev. 2020]. Disponível em: https://bit.ly/2NpQrJX.

Nota de publicação do Breve Compendio da Gramatica Portugueza. Gazeta de Lisboa, Lisboa, 28 jul. 1787. Segundo Supplemento, Número XXX. [citado: 09 fev. 2020]. Disponível em: http://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt.

Santos ZC. Literatura e Espiritualidade na obra de Teodoro de Almeida (1722-1804) [tese]. Porto: Faculdade de Letras, Universidade do Porto; 2002.

Santos ZC. Para a história da educação feminina em Portugal no século XVIII: a fundação e os programas pedagógicos das visitandinas. In: Ribeiro JM, Silva FC, organizadores & Osswald H, Cruz MA, editores. Estudos em homenagem a Luís António de Oliveira Ramos. 2004;3:985-1001. [citado: 14 fev. 2020]. Disponível em: https://bit.ly/3hRFfnj.

Santos ZC. Literatura e Espiritualidade na obra de Teodoro de Almeida (1722-1804). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian; Fundação para a Ciência e Tecnologia; Ministério de Ciência, Tecnologia e Ensino Superior (Textos Universitários de Ciências Sociais e Humanas); 2007.

Schäfer-Prieß B. Die portugiesische Grammatikschreibung von 1540 bis 1822: Entstehungsbedingungen und Kategorisierungsverfahren vor dem Hintergrund der lateinischen, spanischen und französischen Tradition. Tübingen: Max Niemeyer Verlag (Beihefte zur Zeitschrift für Romanische Philologie; Band 300); 2000.

Schäfer-Prieß B. A Gramaticografia Portuguesa até 1822: Condições da sua génese e critérios de categorização no âmbito da tradição latina, espanhola e francesa. Silva JF, tradutor. Revista e actualizada pela autora. Kemmler R, editor. Coleção Linguística 14. Vila Real: Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro; 2019. [citado: 05 fev. 2020]. Disponível em: https://bit.ly/2YZULFd.

Silva IF. Diccionario Bibliographico Portuguez: Estudos de Innocencio Francisco da Silva, applicaveis a Portugal e ao Brasil. Lisboa: Imprensa Nacional; 1858.

Soror Francisca de Chantal Álvares. Escritoras em Português (Woman Writers in Portuguese before 1900). [citado 10 fev. 2020]. Disponível em: bit.ly/2B1GHD1.

Swiggers P. A historiografia da linguística: objeto, objetivos, organização. Confluência: Revista do Instituto de Língua Portuguesa. 2013;44/45:40-59. Rio de Janeiro: Liceu Literário Português. [citado 21 jun. 2020]. Disponível em: http://llp.bibliopolis.info/confluencia/wp/?cat=32.

Published

2020-08-06

Issue

Section

Papers

How to Cite

The linguistic and pedagogical ideas on the first grammar for women in Portugal (Francisca de Chantal Álvares, 1786). (2020). Filologia E Linguística Portuguesa, 22(1), 123-136. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v22i1p123-136