The process of production/adaptation of phonetics and phonology’s didactic material for visual deficient

Authors

  • Edson Carlos Romualdo Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná, Brasil http://orcid.org/0000-0003-0892-7188
  • Gabriela de Souza Marques Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i2p539-568

Keywords:

Phonetics. Phonology. Visual deficiency. Educational inclusion. Teaching-Learning. Braille.

Abstract

This paper describes the process of production and adaptation of phonetics and phonology teaching material for the visually impaired. The research was motivated by the lack of means to represent phonetic and phonological symbols to a visually impaired undergraduate student of the Language and Literature Course of Universidade Estadual de Maringá (UEM) [Maringá State University], Brazil, due to the fact that these symbols are elementary for the professional development of future Portuguese teachers. Considering this shortcoming and in favor of educational inclusion, the intention was to find the best method to represent these symbols. Half-structured interviews were undertaken with special education professionals who work with the visually impaired, which insisted that the Braille method is the most efficient resource for teaching and learning for these students. The result of this research was the adaptation to the Braille system, by professionals of the Centro de Apoio Pedagógico (CAP) [Center for Pedagogical Aid] in Maringá, of a book on phonetics and phonology, including symbols, organized for teachers’ formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edson Carlos Romualdo, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná, Brasil
    Professor Associado de Linguística do Departamento de Teorias Linguística e Literárias da UEM

References

Antonio JD, Benites SAL, organizadores. Fonética e fonologia. Maringá: EDUEM; 2011.

Baptista JALS. A invenção do Braille e sua importância na vida dos cegos. Lisboa: Gráfica 2000. 9 p. [citado em 9 out. 2014]. Disponível em: http://www.gesta.org/braille/braille01.htm.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n. 1 de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Presidente: Ulysses de Oliveira Panisset. [citado em 19 nov. 2014]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res1_2.pdf

Brasil. Ministério Público Federal; Fundação Procurador Pedro Jorge de Melo e Silva, organizadores. O acesso de alunos com deficiência às escolas comuns da rede regular. 2ª ed. Brasília: Ministério Público Federal; 2014. [citado em 19 nov. 2014]. Disponível em: http://www.adiron.com.br/arquivos/cartilhaatual.pdf

Brasil. Ministério da Educação. Braille Fácil 3.5a. [citado em20 abr. 2015]. Disponível em: http://intervox.nce.ufrj.br/brfacil/

Brasil. Ministério da Educação. Lei n. 9.394 de 20 dezembro de 2006. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília (1996 dez. 20). [citado em 21 maio 2014]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 9/2001 de 18 de janeiro de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília (2002 jan. 18). [citado em 21 maio 2014]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf

Brasil. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES 492/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Diário Oficial da União, Brasília (2001 jul. 9). [citado em 6 abr. 2014]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf

Brasil. Ministério da Educação. Dispõe sobre requisitos de acessibilidade de pessoas portadoras de deficiências, para instruir os processos de autorização e de reconhecimento de cursos, e de credenciamento de instituições. Portaria n. 1.679 de2 dezembro de 1999. [citado em 21 maio 2014]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/c1_1679.pdf

Brasil. Decreto n. 2.306 de 19 de agosto de 1997. Brasília (1997 ago. 19). [citado em 21 maio 2014]. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1997/decreto-2306-19-agosto-1997-437195-publicacaooriginal-1-pe.html

Brasil. Lei n. 9.131 de 24 de novembro de 1995. Brasília (1995 nov. 24). [citado em 21 maio 2014]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9131.htm

Callou D, Leite Y. Iniciação à fonética e à fonologia. 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar; 1993.

Câmara Jr. JM. Estrutura da língua portuguesa. 7ª ed. Petrópolis: Vozes; 1976.

Kassar MCM. Educação especial na perspectiva da educação inclusiva: desafios da implantação de uma política nacional. Educar em Revista. Curitiba, n. 41, p. 61-79, jul./set. 2011, EDUFPR. [citado em 18 fev. 2015]. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n41/05.pdf

Manzini EJ. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e roteiros. In: Seminário Internacional sobre pesquisa e estudos qualitativos, 2, 2004, Bauru. A pesquisa qualitativa em debate. Anais. Bauru: USC; 2004. CD-ROM. [citado em 23 maio 2014]. Disponível em: http://www.marilia.unesp.br/Home/Instituicao/Docentes/EduardoManzini/

Manzini_2004_entrevista_semi-estruturada.pdf

Silva TC. Fonética e fonologia do português: roteiro de estudos e guia de exercícios. 6ª ed. São Paulo: Contexto; 2002.

Triviños ANS. Entrevista semiestruturada como técnica de coleta de informações. In: Triviños ANS. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1ª ed., 21ª reimpr. São Paulo: Atlas; 2012. p. 145-152.

Published

2016-04-07

Issue

Section

Papers

How to Cite

The process of production/adaptation of phonetics and phonology’s didactic material for visual deficient. (2016). Filologia E Linguística Portuguesa, 17(2), 539-568. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i2p539-568