Mundaréu: an Anthropology podcast as a polyvalent tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.172390

Keywords:

Podcast, Anthropology, Science communication

Abstract

This article is about characterizing the creation process of Mundaréu, one of the first Anthropology podcasts launched in Brazil. It is produced as a partnership between the Laboratory of Advanced Studies in Journalism (LABJOR) at Universidade Estadual de Campinas and the Department of Anthropology at the Universidade de Brasília. The article discusses definitions of podcast, podcasting, podosphere, podcasts as science communication and Anthropology podcasting as an activity of teaching, research and extension. The article presents and reflects on Mundaréu’s production steps and creation process along the last biennial.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Soraya Fleischer, Universidade de Brasília

    Soraya Fleischer is a Professor at the Department of Anthropology, University of Brasília (UnB).
    With Daniela Manica (Unicamp), coordinates Mundaréu; joins CASCA - Collective of Anthropology and Collective Health/UnB; and serves as editor of the Anuário Antropológico, an UnB journal. Email: soraya@unb.br

  • Julia Couto da Mota, Universidade de Brasília

    Julia Couto da Mota is Undergraduate Student in Social Sciences at Universidade de Brasília (UnB). E-mail: ailujliacouto@gmail.com

References

Aguiar, Lisiane Machado e Luan Correia Cunha Santos. 2018. Podcast antropofágico: uma proposta metodológica para produções sonoras em comunicação. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, pp. 1-388–416.

Charon, Rita. 2006. Narrative medicine: Honoring the stories of illness. New York: Oxford University Press.

Fleischer, Soraya. 2018. Por mais experimentos de escrita antropológica. Resenha do livro Crumpled Paper Boat: Experiments in Ethnographic Writing, de Anand Pandian e Stuart McLean (orgs.). Revista de Antropologia 61(2), pp. 208-213.

Fleischer, Soraya. Professoras usam o podcast para divulgar a Antropologia. Entrevista. https://dissertacaosobredc.blogspot.com/2020/06/entrevista-professores-usam-o-podcast.html (acessado 06/2020).

Fleischer, Soraya e Daniela Manica. Ativando a escuta em tempos pandêmicos. Boletim da Anpocs “Ciências sociais e o Coronavírus”. http://anpocs.org/index.php/publicacoes-sp-2056165036/boletim-cientistas-sociais/2409-boletim-cientistas-sociais-n-78 (acessado em 07/07/2020).

Foschini, Ana Carmen e Roberto Romano Tadde. 2006. Coleção Conquiste a rede. Blog.

Freire, Eugênio Paccelli Aguiar. 2013. Podpesquisa: análise educativa de uma pesquisa sobre podcasts. Poiésis. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação,7(11), pp. 149-167

Freire, Eugênio Paccelli Aguiar. 2015. Potenciais cooperativos do podcast escolar por uma Perspectiva freinetiana. Revista Brasileira de Educação, 20(63), pp. 1033-1056

Guerrero, Boris Quintana, Carolina Parra Duque e Johanna Paola Riaño Peña. 2017. El podcast como herramienta para la innovación en espacios de comunicación universitarios. Anagramas-Rumbos y sentidos de la comunicación-, v. 15, n. 30, pp. 81-100.

Günther, Luisa. 2013. Experiências (des)compartilhadas: arte contemporânea e seus registros. 402 f., il. Tese de Doutorado em Sociologia, Universidade de Brasília, Brasília.

Haraway, Donna. 2016. Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press.

Howell, Signe. 2010. Norwegian Academic Anthropologists in Public Spaces. Special issue “Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas”. Current Anthropology 51(S2), pp. S269-S277.

Kwok, Roberta. 2019. Listen up. Nature 565, pp. 387-389.

Lenharo, Isadora e Lopes Cristovão. 2016. Podcast, participação social e desenvolvimento. Educação em Revista, v. 32, n. 01, pp. 307-335.

Luiz, Lucio (org). 2014. Reflexões sobre o podcast. Nova Iguaçu, RJ: Marsupial Editora.

Manica, Daniela, Regina Goldenberg e Karina Asensi. 2018. CeSaM, as células do sangue menstrual: gênero, tecnociência e terapia celular. Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, UERJ, v. 20. p. 93-113.

Mundaréu. Produção de Daniela Manica e Soraya Fleischer. Podcast. <https://mundareu.labjor.unicamp.br/>.

Otero, Teresa Piñeiro e David Caldevilla Domínguez. 2011. Podcasting didáctico. Una aproximación a su uso en el ámbito de la universidad española. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, v. 12, n. 2, pp. 14-30.

Primo, Alex. 2006. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. In: XIXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação; 2006, Brasília. Anais.

Sanjek, Roger. 2015. Conclusion. ____ (org.). Mutuality. Anthropology’s changing terms of engagement. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Vicente, Eduardo. 2018. Do rádio ao podcast: as novas práticas de produção e consumo de áudio. Emergências Periféricas em Práticas Midiáticas, pp. 87-107

Antropólis. https://anchor.fm/antropolis

Antropologia e pandemia. https://podcasts.apple.com/br/podcast/ifch-unicamp/id1515018287

AntropoLógicas. http://www.ufpe.br/ppga/noticias/

Benzina. https://open.spotify.com/show/0eYpoEXySk4pSUvGLinjxn

Cientistas sociais e o coronavírus. https://anchor.fm/cienciassociaisecorona/episodes/Cincias-Sociais-e-Coronavirus---Profissionais-de-sade-ecpqsn

Conversas da Kata. https://open.spotify.com/show/4tE4GKroc70uE8wkdEsNjK

Conversas In(convenientes). https://anchor.fm/podcast-conversas-inconvenientes

Mundaréu. https://mundareu.labjor.unicamp.br/

Observantropologia. https://www.facebook.com/observantropologia/

Poéticas sociais. https://open.spotify.com/show/5vhBPyoPu6VvHRCWYuUKlX

Selvagerias. https://selvageriaspodcast.org/

Terebentina. https://open.spotify.com/show/1juwqYHivikTthCLpXxyR8

Published

2021-01-21

Issue

Section

Articles

How to Cite

Fleischer, Soraya, and Julia Couto da Mota. 2021. “Mundaréu: An Anthropology Podcast As a Polyvalent Tool”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 6 (1): e-172390. https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.172390.