Drumming-Singing-Dancing: embodied knowledge, celebration, and political protest in the maracatu in São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2023.201694Keywords:
Maracatu, Body, Performance, Artivism, LocalityAbstract
Starting from the discussion about the relationship between the recent groups and the traditional nações de maracatu, this article attempts to understand the role of the body as a fulcrum for thinking about the creation and transmission of knowledge and memories. It also discusses how the maracatu can present itself as a political complex for the groups that generate it, and be disputed as a political instrument - as rhythm or sign of Brazilianness - by agents outside these communities. From a field experience with the maracatu in an artivist political demonstration in defense of democracy, in São Paulo, 2018, it is proposed to understand such participation as a performance that generates new localities.
Downloads
References
Abreu, Martha. 2018. Canções escravas. In Dicionário da escravidão e liberdade, org. Lilia Moritz Schwarcz e Flávio dos Santos, 130-136. São Paulo: Companhia das Letras.
Appadurai, Arjun. 1996. The production of locality. In Modernity at large: cultural dimensions of globalization, Arjun Appadurai, 178-199. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Bøhler, Kjetil Klette. 2017. Theorizing musical politics through case studies: feminist grooves against the Temer Government in today’s Brazil. International Journal of Gender, Science and Technology, vol. 9, no. 2: 118-140.
Cavalcanti, Maria Laura Viveiros de Castro. 2013. Drama, ritual e performance em Victor Turner. Sociologia & Antropologia, vol. 3, no. 6: 411-440.
Dawsey, John C. 2005. Victor Turner e a antropologia da experiência. Cadernos de Campo, no. 13: 163-176.
Di Giovanni, Julia Ruiz. 2015. Artes de abrir espaço. Apontamentos para a análise de práticas em trânsito entre arte e ativismo. Cadernos de Arte e Antropologia, vol. 4, no. 2: 13-27.
Guillen, Isabel Cristina Martins. 2005. Xangôs e maracatus: uma relação historicamente construída. Ciências Humanas em Revista, vol. 3, no. 2: 59-72.
Ignacio de Carvalho, Ernesto. 2007. Diálogo de negros, monólogo de brancos: transformações e apropriações musicais no maracatu de baque virado. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
Ligiéro, Zeca. 2011a. Batucar-cantar-dançar: desenho das performances africanas no Brasil. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, vol. 21, no. 1: 133-146.
Ligiéro, Zeca. 2011b. O conceito de “motrizes culturais” aplicado às práticas performativas afro-brasileiras. Revista Pós Ciências Sociais, vol. 8, no. 16: 129-144.
Lima, Ivaldo Marciano de França. 2014. As nações de maracatu e os grupos percussivos: as fronteiras identitárias. Afro-Ásia, no. 49: 71-104.
Martins, Leda. 2003. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, no. 206: 63-81.
Monteiro, Marianna Francisca Martins. 2011. Dança popular: espetáculo e devoção. São Paulo: Terceiro Nome.
Parés, Luis Nicolau. 2013. Entre duas costas: nações, etnias, portos e tráfico de escravos. In A formação do candomblé: história e ritual Jeje na Bahia, Luis Nicolau Parés, 23-62. Campinas: Editora Unicamp.
Reginaldo, Lucilene. 2018. Irmandades. In Dicionário da escravidão e liberdade, org. Lilia Moritiz Schwarcz e Flávio dos Santos Gomes, 268-276. São Paulo: Companhia das Letras.
Santos, Vanessa Soares dos. 2017. Maracatu Baque Mulher, resistência e feminismo negro. Revista do Núcleo de Estudos Interdisciplinares Afro-Brasileiros (Neiab-Uem), vol. 1, no. 1: 1-5.
Schechner, Richard. 2003. O que é performance? Revista de teatro, crítica e estética, no. 12: 25-50.
Silva, Leonardo Dantas. 1999. A corte dos reis do Congo e os maracatus do Recife. Ciência & Trópico, vol. 27, no. 2.
Souza, Larissa Lima de. 2019. As contribuições dos bantos no Maracatu-Nação. Encontros, vol. 17, no. 32: 46-60.
Tavares, Julio Cesar de. 2013. Dança de guerra: arquivo e arma: elementos para uma teoria da capoeiragem e da comunicação corporal afro-brasileira. Belo Horizonte: Nandyala.
Tinhorão, José Ramos. 2012. Os sons dos negros no Brasil: cantos, danças, folguedos: origens. São Paulo: Editora 34.
Tsezanas, Julia Pittier. 2010. O maracatu de Baque Virado: história e dinâmica cultural. Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Wenger, Etienne. 1998. Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kelwin Marques Garcia dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2019/14611-8