Desafios na Formação de Professores de História

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i2p5-11

Keywords:

History Teaching, Teacher Formation, Teaching Degree.

Abstract

This article discusses some challenges in the formation of history teachers in the teaching degree course, considering the importance of integration between theoretical and educational practices. On the one hand, university education provides theoretical depth for future teachers to question the historical junctures, in the effort of analysis and positions so that they can enter into the educational contexts with active and reflective attitudes. At the same time, some education managers criticize theoretical studies of university education, as if the theoretical studies were excessive in view of the need to teach future teachers the practical daily education activities. Then, this article combats the idea that teaching practices are dissociated from theoretical concepts that underlie the choices of the methodological lines and disagrees the premise that teachers are only practioners of activities in the classroom. On the contrary, given the complexity of the educational purposes, social situations of the students and their families and school situations, the article argues the fact that teachers assume numerous intellectual responsibilities, social, policies and practices that require numerous reflections and decisions. In this sense, teacher educators also take responsibility to provide studies and experiences of teaching and learning situations that encourage a reflective and autonomous training for future educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Antonia Terra de Calazans Fernandes, Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo
    Profa. Dra. do Departamkento de História da FFLCH da USP, lecionando disciplinas relacionadas ao ensino de História, com pesquisa envolvendo a história do ensino de história e história do livro didático.

References

BITTENCOURT, Circe. O Saber Histórico na Sala de Aula. São Paulo: Contexto, 1998.

______. Ensino de História: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

______. “Identidade Nacional e Ensino de História do Brasil”. In: KARNAL, Leandro (org.). História na Sala de Aula: Conceitos, Práticas e Propostas. São Paulo:

Contexto, 2003.

FERNANDES, Antonia Terra de Calazans. “Visitas a Museus e o Ensino de História”. In: CUNHA, Ana Maria de Oliveira et al. (orgs.). Convergências e Tensões no Campo da Formação e do Trabalho Docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, pp. 466-484.

FONSECA, Thais Nivia de Lima e. “Ver para Aprender: Arte, Livro Didático e a História da Nação”. In: SIMAN, Lana Mara de Castro & FONSECA, Thaís Nívia e (orgs.). Inaugurando a História e Construção da Nação: Discursos e Imagens no Ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, pp. 149-170.

GASPARELLO, Arlette Medeiros. Construtores de Identidades: a Pedagogia da Nação nos Livros Didáticos da Escola Secundária Brasileira. São Paulo: Iglu, 2004.

OLIVEIRA, M. A. T. & RANZI, S. M. F. (orgs.). História das Disciplinas Escolares no Brasil: Contribuições para o Debate. Bragança Paulista: Edusf, 2003.

______. História das Cidades Brasileiras. São Paulo: Melhoramentos, 2012. Coleção Como Eu Ensino.

ZABALA, Antoni. “Os Enfoques Didáticos”. In: COLL, César; MARTÍN, Elena et al. (orgs.). O Construtivismo em Sala de Aula. São Paulo: Ática, 1996, pp. 153-196.

Published

2017-07-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

FERNANDES, Antonia Terra de Calazans. Desafios na Formação de Professores de História. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 2, n. 2, p. 5–11, 2017. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v2i2p5-11. Disponível em: https://www.journals.usp.br/gradmais/article/view/123613.. Acesso em: 17 may. 2024.