A Utilização da Caderneta de Saúde da Criança por Alunos de Enfermagem

Authors

  • Isadora Cardoso Salles Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
  • Aurea Tamami Minagawa Toriyama Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i2p41-46

Keywords:

Child Health, Education, Nursing School, Primary Health Care.

Abstract

The Child Health Handbook (CHH) is an essential instrument for health surveillance and its correct use improves communication, health education and promotion of child health. The literature shows significant shortcomings in the use of CHH by health professionals. Thus, it is important to assess if students, future nurses, understand the CHH as a tool of child health promotion. We intended to improve the undergraduate education at Nursing School on the subject of Child Health. The objectives of this study were to determine if the students understand the CHH function, to verify if the students handled, filled or used the CHH and to verify if they feel able to properly use the CHH. This is a cross-sectional, retrospective and quantitative study with students of the undergraduate education at Universidade de São Paulo School of Nursing. One questionnaire with objective and essay questions has been applied after the approval of the Research Ethics Committee and authorization of the School Direction. 73 students answered to the survey and only two said they did not know what is the CHH. More than 30% said that CHH monitors the growth and development of children, and about 20% related the CHH to the vaccination. Majority feel able to use it, as they had opportunities to handle it or they consider easy to use. None of them recognized CHH as a health document required for the full monitoring of the child.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, T.; VIANA, L. & CUNHA, C. “Desafios na Utilização da Caderneta de Saúde da Criança: entre o Real e o Ideal”. JMPHC, Journal of Management Primary Health Care, vol. 3, n. 2, pp. 80-83, 2012.

ABUD, S. M. & GAÍVA, M. A. M. “Registro dos Dados de Crescimento e Desenvolvimento na Caderneta de Saúde da Criança”. Rev. Gaúcha Enferm., vol. 36, n. 2, pp. 97-105, jun. 2015.

ALVES, C. R. L.; LASMAR, L. M. L. B. F.; GOULART, L. M. H. F.; ALVIM, C. G.; MACIEL, G. V. R.; VIANA, M. R. A. et al. “Qualidade do Preenchimento da Caderneta de Saúde da Criança e Fatores Associados”. Cad. Saúde Pública, vol. 25, n. 3, pp. 583-595, 2009.

BRASIL, Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Agenda de Compromisso para a Saúde Integral da Criança e Redução da Mortalidade Infantil. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.

______. Manual para Utilização da Caderneta de Saúde da Criança. Brasília: Ministério da Saúde, 2005.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação?. 7. ed. Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. Prefácio de Jacques Chonchol. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

______. Pedagogia do Oprimido. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

GOULART, L. M. H. F.; ALVES, C. R. L.; VIANA, M. R. A.; MOULIN, Z. S.; CARMO, G. A. A.; COSTA, J. G. D. & ALMEIDA, J. S. C. B. “Caderneta de Saúde da Criança: Avaliação do Preenchimento dos Dados sobre Gravidez, Parto e Recém-Nascido”. Rev. Paul. Pediatria, vol. 26, n. 2, pp.: 106-112, 2008.

LINHARES, A. O.; GIGANTE, D. P.; BENDER, E. & CESAR, J. A. “Avaliação dos Registros e Opinião das Mães sobre a Caderneta de Saúde da Criança em Unidades Básicas de Saúde”. Rev. AMRIGS, Porto Alegre, vol. 56, n. 3, pp. 245-250, jul.-set. 2012.

PALOMBO, C. N. T.; DUARTE, L. S.; FUJIMORI, E. & TORIYAMA, A. T. M. “Uso e Preenchimento da Caderneta de Saúde da Criança com Foco no Crescimento e Desenvolvimento”. Rev. Esc. Enferm., USP, vol. 48, n. esp., pp. 60-7, 2014.

VIEIRA, G. O.; VIEIRA, T. O.; COSTA, M. C. O.; SANTANA NETTO, P. V. & CABRAL, V. A. “Uso do Cartão da Criança em Feira de Santana,

Bahia”. Rev. Bras. Saúde Mater. Infant., vol. 5, n. 2, pp. 177-184, 2005.

Published

2017-07-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

SALLES, Isadora Cardoso; TORIYAMA, Aurea Tamami Minagawa. A Utilização da Caderneta de Saúde da Criança por Alunos de Enfermagem. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 2, n. 2, p. 41–46, 2017. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v2i2p41-46. Disponível em: https://www.journals.usp.br/gradmais/article/view/123882.. Acesso em: 17 may. 2024.