A Utilização de Vídeos no Ensino: Uma Experiência Prática com Alunos de Graduação

Authors

  • Vinícius Cooper-Capetini Departamento de Fisiologia e Biofísica, Instituto de Ciências Biomédicas da Universidade de São Paulo
  • Amanda Gomes Pereira Departamento de Ciências Básicas, Universidade Estadual Paulista
  • Bruna Bezerra Lins Departamento de Fisiologia e Biofísica, Instituto de Ciências Biomédicas da Universidade de São Paulo
  • José Sinésio Silva-Junior Departamento de Fisiologia e Biofísica, Instituto de Ciências Biomédicas da Universidade de São Paulo
  • Leonardo Vinícius Monteiro de Assis Departamento de Fisiologia, Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo
  • Luciana Tocci Belpiede Departamento de Fisiologia e Biofísica, Instituto de Ciências Biomédicas da Universidade de São Paulo
  • Marcos Rodrigo Jerônimo da Costa Departamento de Fisiologia, Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo
  • Patrícia Pereira Nunes Departamento de Fisiologia e Biofísica, Instituto de Ciências Biomédicas da Universidade de São Paulo
  • Regiane Cardoso Castelo-Branco Departamento de Fisiologia e Biofísica, Instituto de Ciências Biomédicas da Universidade de São Paulo
  • Maria Tereza Nunes Departamento de Fisiologia e Biofísica, Instituto de Ciências Biomédicas da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i2p107-113

Keywords:

Video, Endocrine Physiology Teaching, Education, Undergraduation, Contextualization.

Abstract

The endocrine physiology teaching is part of the curriculum of the students of the Biomedical Sciences area. However, the need of a set of well-founded knowledge of Cell and Molecular Biology, as well as Biochemistry subjects, turns this topic very difficult to be understandable, mainly for the students of the first semesters. This creates the need of using different teaching and learning strategies for the appropriation of these knowledges. When applied in a coherent way in conjunction with the pedagogical proposal, the use of videos in the classrooms could be a useful tool to help to overcome this difficulty. In this context, we have used this strategy as a group activity in the classroom, with undergraduate students of the first semester of the Faculty of Physical Education and Sport of the Universidade de São Paulo. We aimed to lead them to develop a critical evaluation of the media in relation to Endocrine Physiology content, specifically the physiology of the adrenal glands and the calcium and phosphorus metabolism. With the introduction of videos in the classroom, it became notorious the great interest and involvement of the students in carrying out the proposed activities. This allowed: (a) a better comprehension of the content previously taught in the classroom, which certainly facilitated the learning process and (b) the ability to make correlations between routine events and the release of hormones and their action in that specific context.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-07-04

Issue

Section

Reports

How to Cite

COOPER-CAPETINI, Vinícius et al. A Utilização de Vídeos no Ensino: Uma Experiência Prática com Alunos de Graduação. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 2, n. 2, p. 107–113, 2017. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v2i2p107-113. Disponível em: https://www.journals.usp.br/gradmais/article/view/124018.. Acesso em: 16 may. 2024.