Desenvolvimento de Plataforma Digital para Ensino de Graduação (Caso do ensino de atendimento ao paciente traumatizado)

Authors

  • Gerson Alves Pereira Júnior Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
  • Marcelo Alexandre Santos Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação Interunidades em Bioengenharia
  • Filipe Andrade Bernardi Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação Interunidades em Bioengenharia
  • William Dias Ferreira Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação Interunidades em Bioengenharia
  • André Antonelli Senju Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação Interunidades em Bioengenharia
  • Thaís Helena de Paula Jesus Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto e Faculdade de Filosofia, Letras de Ribeirão Preto
  • Eduardo Alexandre Gula Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i1p13-23

Keywords:

Learning, Emergency Medicine, Education Measurement, Medical Informatics, Computer Communication Networks

Abstract

The project has been developed an interactive digital educational platform, easy to use, intuitive, to allow the analysis, monitoring and analysis of individual and collective performance. The project used the blended learning that transmits the learning contentes through on the Internet and the sessions can be structured with synchronous or asynchronous activities. It was also used the concept of flipped classroom as a learning model that reorganizes the spent time in and out of class. The main role in the learning process has been transferred of the educators to students. The didactic design of programmed activities: previous study, pretest, access to videos, post-test, access to clinical cases as exercises, forum, chat and webfolio. This project is being gradually used by the undergraduated students of the 5th year of the Ribeirão Preto School of Medicine for trauma care patients. There are the opportunity to discuss clinical cases experienced during the shifts at the Emergency Unit of the Hospital das Clínicas de Ribeirão Preto. The use of digital platform has been expanded to other undergraduate and postgraduate courses, and research projects

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Thaís Helena de Paula Jesus, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto e Faculdade de Filosofia, Letras de Ribeirão Preto
    Graduanda do curso de Informática Biomédica (FMRP e FFCLRP) da Universidade de São Paulo

Published

2017-04-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

PEREIRA JÚNIOR, Gerson Alves; SANTOS, Marcelo Alexandre; BERNARDI, Filipe Andrade; FERREIRA, William Dias; SENJU, André Antonelli; JESUS, Thaís Helena de Paula; GULA, Eduardo Alexandre. Desenvolvimento de Plataforma Digital para Ensino de Graduação (Caso do ensino de atendimento ao paciente traumatizado). Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 2, n. 1, p. 13–23, 2017. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v2i1p13-23. Disponível em: https://www.journals.usp.br/gradmais/article/view/124078.. Acesso em: 17 may. 2024.