Mapas Conceituais para Avaliação do Ensino- Aprendizagem em uma Disciplina de Engenharia de Transportes

Authors

  • Carlos Alberto Prado da Silva Júnior Universidade Estadual de Londrina
  • Heliana Barbosa Fontenele Universidade Estadual de Londrina
  • Antônio Nélson Rodrigues da Silva Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i2p23-30

Keywords:

Concept Maps, Assessment, Teaching-Learning, Transportation Engineering.

Abstract

The main objective of this study was to conduct a comparative analysis of the outcomes obtained with two different techniques used for the assessment of the teaching-learning process in an undergraduate course on Transportation Systems: Analysis & Planning. The first one is a traditional approach, which is essentially based on exams and quizzes, whereas the second approach is based on concept maps. The concept maps built by each student along the course were thoroughly analyzed and objectively graded. The final grade of the maps was then compared with the average grade attributed to the exams and quizzes of each student. The results of the comparison suggest that concept maps can support and improve the assessment of the teaching-learning process. In addition, the maps also complemented the evaluation regarding aspects of the cognitive evolution, conceptual domain, and conceptual relationships for the case under study. The study concludes that concept maps are a potentially useful alternative for complementing other teaching-learning assessment approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAMS, J. Transport Planning. London, UK: Routledge & Kegan Paul, 1981.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D. & HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 1980.

BERBEL, N. A. N. “A Problematização e a Aprendizagem Baseada em Problemas: Diferentes Termos ou Diferentes Caminhos?”. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, vol. 2, n. 2, pp. 139-154, 1998.

CORRÊA, R. R. Avaliação Formativa: O Mapa Conceitual na Autorregulação da Aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Educação), Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, 2009.

CANTÚ, E. Elementos para o Fortalecimento da Mediação Docente na Educação Tecnológica: Aplicação no Ensino--Aprendizagem de Redes de Computadores. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica), Universidade Federal de Santa Catarina, 2005.

GOULDEN, M.; RYLEY, T. & DINGWALL, R. “Beyond ‘Predict and Provide’: UK Transport, the Growth Paradigm and Climate Change”. Journal of

Transport Policy Elsevier, n. 32, pp. 139-147, 2014.

LUCKESI, C. C. Avaliação da Aprendizagem Escolar: Estudos e Proposições. 22 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MOREIRA, M. A. & MASINI, E. F. S. Aprendizagem Significativa: A Teoria de David Ausubel. São Paulo: Editora Moraes, 1982.

NOVAK, J. D. “The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them”. IHMC – Institute for Human and Machine Cognition. University of West Florida, USA, 2003. Disponível em: <http://cmap.ihmc.us/docs/theory-of-concept-maps>. Acessado em mar. 2016.

PALMERO, M. L. R. “La Teoría del Aprendizaje Significativo”. In: CAÑAS, A. J.; NOVAK, J. D. & GARCÍA, F. G. (eds.). Concept Maps: Theory, Methodology, Technology – Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping, vol. 1, pp. 535-544, 2004.

RODRIGUES DA SILVA, A. N. “A Problem-Project-Practice Based Learning Approach for Transportation Planning Education”. Proceedings of the PBL 2010 International Conference – Problem-Based Learning and Active Learning Methodologies, São Paulo - SP (em CD-ROM). São Paulo: University of São Paulo/Pan-American Network of Problem-Based Learning, 2010.

RUIZ-MORENO, L.; SONGSONO, C.; BATISTA, S. & BATISTA, N. “Mapa Conceitual: Ensaiando Critérios de Análise”. Ciência e Educação, vol. 13, n. 3, pp. 453-463, 2007.

SILVA JUNIOR, C. A. P. Engenharia de Transportes no Ensino de Graduação: Competências, Habilidades, Processo de Ensino-Aprendizagem e Avaliação. Tese (Doutorado em Planejamento e Operação de Sistemas de Transporte). Escola de Engenharia de São Carlos-USP. São Carlos, 2014.

______; FONTENELE, H. B. & RODRIGUES DA SILVA, A. N. “Estilos de Ensino versus Estilos de Aprendizagem no Processo de Ensino-Aprendizagem:

Uma Aplicação em Transportes”. Transportes, vol. 21, n. 2, pp. 30-37, 2013. DOI: 10.4237/transportes. v21i2.686.

______; ______ & ______. “Transportation Engineering Education for Undergraduate Students: Competencies, Skills, Teaching-Learning, and Evaluation”. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, vol. 141, n. 3. pp. 05014006-1 - 05014006-9, 2015.

SOUZA, N. A. “Avaliação da Aprendizagem e Atuação Docente”. Estudos em Avaliação Educacional, n. 29, pp. 149-168, 2004.

______ & BORUCHOVITCH, E. “Mapas Conceituais e Avaliação Formativa: Tecendo Aproximações”. Educação e Pesquisa, São Paulo, vol. 36, n. 3, pp. 795-810, 2010a.

______ & ______. “Mapas Conceituais: Estratégia de Ensino/Aprendizagem e Ferramenta Avaliativa”. Educação em Revista, Belo Horizonte, vol. 26, n. 3, pp. 195-218, 2010b.

______ & ______. “Mapa Conceitual: Seu Potencial como Instrumento Avaliativo”. Pro-Posições, Campinas, vol. 21, n. 3, pp. 173-192, 2010c.

STANGE LOPES, B. J. O Mapa Conceitual como Ferramenta Avaliativa. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual de Londrina, 2007.

TAVARES, R. & LUNA, G. “Mapas Conceituais: Uma Ferramenta Pedagógica na Consecução do Currículo”. Principia, n. 15, pp. 110-116, 2007.

Published

2017-07-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

SILVA JÚNIOR, Carlos Alberto Prado da; FONTENELE, Heliana Barbosa; SILVA, Antônio Nélson Rodrigues da. Mapas Conceituais para Avaliação do Ensino- Aprendizagem em uma Disciplina de Engenharia de Transportes. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 2, n. 2, p. 23–30, 2017. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v2i2p23-30. Disponível em: https://www.journals.usp.br/gradmais/article/view/124226.. Acesso em: 17 may. 2024.