E-Book Planejamento do Ensino: Apoio para a Formação de Estudantes do Curso de Bacharelado e Licenciatura em Enfermagem

Authors

  • Fernanda dos Santos Nogueira de Góes Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Luciane Sá de Andrade Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Adriana Katia Corrêa Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Maria Conceição Bernardo de Mello e Souza Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Maria José Clapis Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Marlene Fagundes Carvalho Gonçalves Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Marta Angélica Iossi Silva Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Rosangela Andrade Aukar de Camargo Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i2p47-53

Keywords:

Nursing Education, Teaching Planning, E-book.

Abstract

This work reports the construction of an e-book about teaching planning in the context of Basic and Professional Education in Nursing to be used as an auxiliary resource by nursing undergraduate students at Universidade de São Paulo at Ribeirão Preto College of Nursing. This initiative was based on the work of an interdisciplinary group of teachers that adopted the theoretical reference of the problematization and four sequential phases were used: definition of the scope, planning, production and implementation. For evaluation of the e-book eight experts in content were invited. On the first step, the group of teachers held several meetings and chose the structure following the steps of a lesson plan. Thus, an eleven-page e-book was produced in which text and media were gathered as links to videos stored on the internet. In the evaluation of the layout and content, the experts issued opinions that were incorporated into the final version of the e-book. In conclusion, developing the digital material enabled the interdisciplinary work of the teacher and could contribute to supply the existing gap of educational materials and innovation in the teaching process of the undergraduate nursing education in addition to attending to the new profile of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, Katia M. “Algumas Considerações sobre Educação a Distância, Aprendizagens e a Gestão de Sistemas Não Presenciais de Ensino”. In: PRETI, Osvaldo et al. (orgs.). Educação a Distância: Ressignificando Práticas. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo & ALVES, Leonir Pessate. “Estratégias de Ensinagem”. In: Processos de Ensinagem na Universidade: Pressupostos para as Estratégias de Trabalho em Aula. 5. ed. Joinville, SC: Univille, 2005.

BERNARDO, Vinicius. Metodologia para Desenvolvimento de Projeto Multimídia Aplicado ao Ensino da Medicina. Dissertação (Mestrado), Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 1996.

CECCHETTINI, Eliane. “Introdução”. In: VERAS, Marcelo (org.). Inovação e Métodos de Ensino para Nativos Digitais. São Paulo: Atlas, 2011, p. 9.

COGO, Ana Luisa Petersen; SILVEIRA, Denise Tolfo; PEDRO, Eva Neri Rubim et al. “Aprendizagem de Sinais Vitais Utilizando Objetos Digitais: Opinião de Estudantes de Enfermagem”. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, vol. 31, pp. 435-441, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GALVÃO, Elizabeth Correia Ferreira & PUSCHEL, Vilanice Alves Araújo. “Aplicativo Multimídia em Plataforma Móvel para o Ensino da Mensuração da Pressão Venosa Central”. Rev. Esc. Enferm. USP, São Paulo, vol. 46, n. spe, pp. 107-115, 2012.

GÓES, Fernanda dos Santos Nogueira; ANDRADE, Luciane Sa; MISHIMA, Silvana Martins et al. Plano de Aula: Apoio e Fundamentos para Prática Docente – Ebook. Ribeirão Preto, SP: Fierp – Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, 2015, vol. 1, 11 p.

JENSEN, Rodrigo; GUEDES, Erika de Souza & LEITE, Maria Madalena Januário. “Informatics Competencies Essential to Decision Making in Nursing Management”. Rev. Esc. Enferm. USP, São Paulo, vol. 50, n. 1, pp. 109-117, fev. 2016.

JULIANI, Carmen Maria Casquel Monti & KURCGANT, Paulina. “Tecnologia Educacional: Avaliação de um Web Site sobre Escala de Pessoal de Enfermagem”. Rev. Esc. Enferm. USP, São Paulo, vol. 43, n. 3, pp. 512-519, set. 2009.

LEAL, Regina Barros. “Planejamento de Ensino: Peculiaridades Significativas”. Revista Iberoamericana de Educación, Evora, n. 3, pp. 1-6, 2005.

LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MAIZTEGUI, Alberto; ACEVEDO, João A.; CACHAPUZ, Antonio et al. “Papel de la Tecnología en la Educación Científica: una Dimensión Olvidada”. Revista Iberoamericana de Educación, n. 28, 2002.

NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; GUERREIRO, Maria das Graças da Silva; MOREIRA, Thereza Maria Magalhães et al. “Projeto Político Pedagógico: concepção, construção e avaliação na enfermagem”. Rev. Esc. Enferm. USP, São Paulo, vol. 44, n. 3, pp. 679-686, 2010.

PARIGI, Dayane Mayara Gambini; TOMAZELLI, Priscila Caccer; ALMEIDA, Denise Maria de et al. “Construção da Identidade Docente na Formação de Professores de Enfermagem: Reflexão Mediada por Tecnologias Digitais”. Rev. Esc. Enferm. USP, São Paulo, vol. 49, n. spe2, pp. 144-149, 2015.

STUMPF, Alexsandro; GONÇALVES, Berenice Santos; PEREIRA, Alice Teresinha Cybis & GONÇALVES, Marilia Matos. “O Livro Digital em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: Utilização da Hipermídia como Novas Possibilidades de Leitura”. 5º Conahpa, Congresso Nacional de Ambientes Hipermídia para Aprendizagem. Pelotas, RS, 2011.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, EERP-USP. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado e Licenciatura em Enfermagem da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, 2014.

VIRGINIO, Rennam & NICOLAU, Marcos. “Livro Digital: Percalços e Artimanhas de um Mercado em Reconfiguração”. Revista Temática, Paraíba, 2012.

ZABALA, A. A Prática Educativa: Como Ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2008.

Published

2017-07-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

GÓES, Fernanda dos Santos Nogueira de; ANDRADE, Luciane Sá de; CORRÊA, Adriana Katia; SOUZA, Maria Conceição Bernardo de Mello e; CLAPIS, Maria José; GONÇALVES, Marlene Fagundes Carvalho; SILVA, Marta Angélica Iossi; CAMARGO, Rosangela Andrade Aukar de. E-Book Planejamento do Ensino: Apoio para a Formação de Estudantes do Curso de Bacharelado e Licenciatura em Enfermagem. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 2, n. 2, p. 47–53, 2017. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v2i2p47-53. Disponível em: https://www.journals.usp.br/gradmais/article/view/131590.. Acesso em: 16 may. 2024.