Virtual social networks of information on love

Authors

  • Ruleandson do Carmo Cruz Ufop
  • Júlia Gonçalves da Silveira Doutora em Ciência da Informação Professora Adjunta da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v3i1p146-167

Keywords:

Love, Social virtual network, Information behaviour

Abstract

The article presents the results of the dissertation developed in the Graduate Program of the School of Information Science of UFMG. It analyses the virtual social networks of information on love formed by the users of Orkut. As study object, it takes five virtual communities: “If it's love may it... be true!”, “Love and sex on debate”, “I BELIEVE in love", “Love, Respect and Trust” and “The myth of romantic love”. As empirical universe the study considers, in general analysis, the topic and enquiry listings that can be found on the cited communities; in  specific analysis, five topics of definitions of love and 103 profiles from the most active users of the studied communities. Methodologically, the study is structured by multiple incorporated cases. The study delineates the informational love profile of users, most of them adults, women, involved in relationships, wishful for marriage and who use information about love to personalize their profiles on Orkut. Users informational behavior is characterized as motivated, mainly, by feelings of missing the loved person, extreme happiness, extreme disappointment in love, and also as the interest in studying love. The study defines informational culture as something without rules and explicit orientation in most part of the communities, and traces the social networks of information on love and consider them as networks of  low density, centrality and intermediation. Among other findings, the study concludes that the social networks in study provide helpful information and support to users, and work as coat hanger-communities.

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Author Biography

  • Ruleandson do Carmo Cruz, Ufop
    Jornalista formado pelo Centro Universitário de Belo Horizonte (Uni-BH), pós-graduado em Criação e Produção para Mídia Eletrônica e mestre em Ciência da Informação pelo PPGCI da UFMG. Professor temporário do curso de Jornalismo da Ufop - Universidade Federal de Ouro Preto. É cronista e repórter do blog "Eu só queria um café..." (www.eusoqueriaumcafe.com) e repórter da TV UFOP. Defendeu dissertação de mestrado acerca da informação sobre amor com o título REDES SOCIAIS VIRTUAIS DE INFORMAÇÃO SOBRE AMOR: comportamento e cultura informacional de usuários do Orkut, pela UFMG, e monografia de bacharelado sobre filmes do gênero comédia romântica com o título: COMÉDIA ROMÂNTICA: A representação da linha tênue entre amor e amizade nos filmes do gênero, peo Centro Universitário de Belo Horizonte - UNI-BH. Possui experiência em rádiojornalismo (104.5FM Rádio UFMG Educativa), telejornalismo (TV UFOP, TV Alterosa, TV Inconfidentes - UNi-BH, TV UFMG e Canal Universitário de Belo Horizonte), jornalismo on line (O Binóculo e Union Web Revista de cinema), com ênfase em crítica cinematográfica, jornalismo impresso (Revista Pneus & Cia., Revista Ápice, Jornal Impressão, BH Notícias e Folha de Moeda) e assessoria de impresa (TRE-MG, Maestria Arte & Cultura, Festival de verão de Pedro Leopoldo, Editora Literato).

Published

2012-06-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

CRUZ, Ruleandson do Carmo; SILVEIRA, Júlia Gonçalves da. Virtual social networks of information on love. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 3, n. 1, p. 146–167, 2012. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v3i1p146-167. Disponível em: https://www.journals.usp.br/incid/article/view/42375.. Acesso em: 16 may. 2024.