Nutritional status of children from lower Amazonas: agreement between three classification criteria

Authors

  • Marcelo Gonçalves Duarte Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Amazonas, Parintins (AM)
  • Sueyla Ferreira da Silva dos Santos Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Amazonas, Parintins (AM)
  • Giseli Minatto Departamento de Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis (SC)
  • Glauber Carvalho Nobre Departamento de Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis (SC),/Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará, Fortaleza (CE)
  • João Otacilio Libardoni dos Santos Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Amazonas, Parintins (AM)
  • Thiago Ferreira de Sousa Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba (MG)
  • Ismael Freitas Junior Departamento de Educação Física, Universidade Estadual Julio Mesquita Filho, Presidente Prudente (SP)

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.141627

Keywords:

preschoolers, body mass index, anthropometry, nutrition assessment.

Abstract

Introduction: The knowledge of adequate methods to monitor growth and nutritional status during childhood and adolescence makes possible an early diagnosis of possible problems, such as malnutrition, overweight or obesity in adult life. 

Objective: To determine the agreement between three methods of nutritional assessment status of children 2 to 6 years old from Lower Amazonas region, Brazil.

Methods: Exploratory, epidemiological, and cross-sectional school-based study conducted in 2014 with children of Child Education in the city of Parintins. We assessed the nutritional status, body mass index, according to three criteria: Conde and Monteiro, Cole et al, and World Health Organization (WHO). We used the Kappa coefficient to investigate the agreement between three criteria.

Results: Participants were 1.387 children (714 boys) with a mean age of 5 years. The boys had a higher prevalence of overweight than girls by the WHO classification, but higher proportion of girls with low weight, according to the national criteria. The best levels of agreement were for females and national protocol showed good agreement with the international use of protocols, highlighting proposed by the WHO.

Conclusion: We concluded that there was agreement among the criteria for assessing the nutritional status of children in the Lower Amazonas.

Author Biographies

  • Marcelo Gonçalves Duarte, Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Amazonas, Parintins (AM)

    Professor do Curso de Licenciatura em Educação Física na Universidade Federal do Amazonas no Instituto de Ciências Sociais, Educação, e Zootecnia na cidade de Parintins/AM, com experiência na área esportiva. Licenciado em Educação Física, especialização em Treinamento Desportivo - UGF, Mestrado em Ciências do Movimento Humano, obtido na Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Atualmente cursando o Doutorado em Ciências do Esporte na Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG na área de Comportamento Motor.

     
  • Sueyla Ferreira da Silva dos Santos, Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Amazonas, Parintins (AM)

    Professora Assistente da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Campus ICEZ Parintins. Mestre em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina/ UFSC em 2012 - bolsista CAPES; Especialista em Saúde Coletiva da Universidade Estadual da Bahia/UESB em 2010; Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz/UESC em 2007. Foi ,membro da Diretoria (Secretária) da Associação Brasileira de Ensino da Educação Física para a Saúde ? ABENEFS. Foi membro colaboradora da Rede Ibero-Americana de Investigação da Formação em Educação Física. Foi membro da Câmara Técnica de Saúde Mental - Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde - MEC e da Equipe de Coordenadores da Curadoria de Comunidade de Práticas - MS. Atuou como Supervisora de Campo na avaliação externa da Atenção Básica, pelo Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ-AB), no Estado de Santa Catarina. Atuou no cargo de Educadora Física na Secretaria Municipal da Saúde de Salvador, nos seguintes setores: Centro de Atenção Psicossocial (CAPS) e no Núcleo de Apoio à Saúde da Família (NASF). Na graduação foi bolsista de Iniciação Científica pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia(FAPESB). Possui experiência na área de Saúde Coletiva e Saúde Mental, atuando principalmente nos seguintes temas: atividade física e saúde, atenção primária em saúde e saúde do escolar.

     
  • Giseli Minatto, Departamento de Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis (SC)

    Graduação (licenciatura plena) em Educação Física pela Faculdade Assis Gurgacz (2005), Cascavel, PR. Especialização em Treinamento Desportivo e Personalizado pela Faculdade Assis Gurgacz (2009), Cascavel, PR. Mestrado (2012) e Doutorado (2016) em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, na área de concentração em Biodinâmica do Desempenho Humano. Atualmente é docente da Instituição de Ensino Superior da União de Ensino do Sudoeste do Paraná (UNISEP), campus de Dois Vizinhos e Francisco Beltrão, PR e colaboradora do Grupo de Pesquisa em Cineantropometria & Desempenho Humano (NuCIDH) da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em cineantropometria, maturação sexual, crescimento somático e aptidão física de crianças e adolescentes e pesquisado temas relacionados à promoção da atividade física e saúde.

     
  • Glauber Carvalho Nobre, Departamento de Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis (SC),/Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará, Fortaleza (CE)

    Graduado em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Especialista em Fisiologia do Exercício e Treinamento Desportivo pela Universidade Castelo Branco - Rio de Janeiro - UCB. Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Doutor em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Membro do grupo de Avaliações e Intervenções Motoras da UFRGS e Desenvolvimento Motor e Saúde da Criança e do Adolescente do IFCE. Atua nas linhas de Cineantropometria, Psicologia do Esporte e do Exercício e Comportamento Motor. Estuda aspectos do desenvolvimento de crianças e adolescentes.


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Published

2018-06-26

Issue

Section

Artigos Originais