AN EXPERIMENT FORMING JUNIOR RESEARCHERS: DISCURSE OF THE COLLECTIVE SUBJECT, ON VIOLENCE AGAINST CHILDREN

Authors

  • Fernando Lefevre Universidade de São Paulo
  • Ana Maria Cavalcanti Lefèvre Universidade de São Paulo
  • Evangelina Fernandes
  • Dulce Helena Cazzuni
  • Neusa Guaraciaba dos Santos Oliveira
  • Ivany Yara de Medeiros Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.40170

Keywords:

Adolescence. Research. Social Handicap. Cultural Capital. Peda~ogic Strategies.

Abstract

This article contains lhe results of an experiment exhibiting lhe develpmental process of Junior Researchers. This experiment was conducted in association with lhe Programa Bolsa e Trabalho, (Scholarship and Work Program), channeled through lhe Secretaria Municipal de Desenvolvimento, (Municipal Developing Department), Trabalho e Soledaridade (Work and Solidarit)
and lhe Faculdade de Saude Publica (lhe School of Public Health) at lhe University of São Paulo (USP). Teenagers afina from 16 to 20 years old, who joined lhe programa Bolsa e Trabalho and
this research experiment where capable of acquiring the skills necessary to behave professionally to become Junior Researchers, and thus improve the their employment chances in the future. To achieve these results, it was essential to come up with dynamic pedagogic strategies which, when using concrete and daily situations, were able to cope with the social handicaps of this part of the population.

Author Biographies

  • Fernando Lefevre, Universidade de São Paulo
    Professor Titular da Faculdade de Saúde Pública da USP.
  • Ana Maria Cavalcanti Lefèvre, Universidade de São Paulo
    Professora Comissionada da Secretana Municipal da Saúde junto à Faculdade de Saúde Pública da USP.
  • Evangelina Fernandes
    Assessora técnica da Secretaria Municipal do Desenvolvimento, Trabalho e Solidanedade.
  • Dulce Helena Cazzuni
    Coordenadora do Programa Bolsa Trabalho da Secretana Municipal do Desenvolvimento, Trabalho e Solidanedade.
  • Neusa Guaraciaba dos Santos Oliveira
    Doutora em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da USP, Departamento de Psicologia Expenmental.
  • Ivany Yara de Medeiros, Universidade de São Paulo
    Mestranda no Departamento de Prática da Faculdade de Saúde Pública da USP.

References

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Published

2004-12-19

Issue

Section

Experience Reports