PERFORMANCE OF CHILDREN WITH LEARNING DIFFICULTIES IN FINE MOTOR FUNCTION AND HANDWRITING

Authors

  • Aline Cirelli Coppede Universidade Federal do Triângulo Mineiro – UFTM – Uberaba
  • Paola Matiko Martins Okuda Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP – Marília
  • Simone Aparecida Capellini Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – FFC/UNESP. PROEX – Pró-Reitoria de Extensão da UNESP.

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.46379

Keywords:

learning, motor skill, handwriting.

Abstract

Aims: the aims of this study were to compare and to characterize the fine, sensory and perceptive function performance and handwritten quality between students with learning difficulties and students with good academic performance.

GII, GIII and GIV: 96 students with learning difficulties, and groups GV, GVI, GVII, GVIII: 96 good academic performance. The students were submitted to evaluation of fine motor, sensorial and perception functions and handwriting evaluation under dictation. Results: the results show that the students with learning difficulties from 1st to 3rd grade had lower performance on tests of fine motor, sensory and perceptive function compared to the students with good academic performance in the same grade; the students from 4th grade, both groups, did not show changes on fine motor sensory and perceptive function; and only the students of GII showed disgraphya. Conclusions: the results presented in this study suggest that the qualitative aspects of fine motor, sensory and perceptive skills reflect the integrity and maturity of central nervous system and can probably play an important role in early diagnosis of development disorders and consequently prevent academic disorders such as handwriting performance.

Author Biographies

  • Aline Cirelli Coppede, Universidade Federal do Triângulo Mineiro – UFTM – Uberaba

    Docente da Universidade Federal do Triângulo Mineiro – UFTM – Uberaba

  • Paola Matiko Martins Okuda, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP – Marília

    Terapeuta Ocupacional do Laboratório de Investigação dos Desvios da Aprendizagem (LIDA), Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP – Marília

  • Simone Aparecida Capellini, Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – FFC/UNESP. PROEX – Pró-Reitoria de Extensão da UNESP.
    Fonoaudióloga. Livre-Docente em Linguagem Escrita. Docente do Departamento de Fonoaudiologia, Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – FFC/UNESP. Apoio Financeiro: PROEX – Pró-Reitoria de Extensão da UNESP.

References

Diniz D. Aborto seletivo no Brasil e alvarás judiciais. Rev. Bioética do Conselho Federal de Medicina. 2010; 5 (1). Disponível em: <http://revistabioetica.cfm.org.br/index.php/revista_bioetica/article/view/94/100>01. Rolfsen AB, Martinez CMS. Programa de intervenção para pais de crianças com dificuldades de aprendizagem: um estudo preliminar. Paidéia. 2008;18(39):175-88.

Capellini AS, Silva APC, Silva C, Pinheiro FH. Avaliação e diagnóstico fonoaudiológico nos distúrbios de aprendizagem e dislexias. In: Zorzi JL, Capellini SA. Dislexia e outros distúrbios da leitura-escrita. 2ª. ed. São José dos Campos: Pulso Editorial; 2009. p. 95-111.

Silva APC, Capellini AS. Programa de remediação fonológica em escolares com dificuldades de aprendizagem. J Soc Bras Fonoaudiol. 2011;23(1):13-20.

Trevisan JG, Coppede AC, Capellini SA. Avaliação da função motora fina, sensorial e perceptiva em escolares com dificuldades de aprendizagem. Temas sobre Desenvolvimento. 2008;16(94):183-7.

Willrich A, Azevedo CCF, Fernandes, JO. Desenvolvimento motor na infância: influência dos fatores de risco e programas de intervenção. Rev de Neurociências. 2009;17(1):51-56.

Siqueira CM, Gurgel-Giannetti, J. Mau desempenho escolar: uma visão atual. Rev da Assoc Med Bras. 2011;57(1):78-87.

Summers J, Larkin D, Dewey D. Activities of daily living in children with developmental coordination disorder: dressing, personal hygiene, and eating skills. Hum Mov Sci. 2008; 27:215-29.

Rosenblum S, Aloni T, Josman N. Relationships between handwriting performance and organizational abilities among children with and without dysgraphia: A preliminary study. Res Dev Disabil. 2010;31(2):502-509.

Case-Smith J, Heaphy T, Marr D, Galvin B, Koch V, Ellis MG et al. Fine motor and functional performance outcomes in preschool children. Am J Occup Ther. 1998; 52(10):88-99.

Fukuda MTM, Okuda, PMM. Avaliação e Intervenção na disgrafia. In Capellini AS, Germano GD, Cunha VL, org. Transtornos de aprendizagem e transtornos da atenção (da avaliação à intervenção). São José dos Campos: Pulso Editorial; 2010. p. 91-103.

Feder KP, Majnemer A. Handwriting development, competency and intervention. Dev Med Child Neurol. 2007;49(4):312–7.

Toniolo CS, Santos LC, Lourenceti MD, Padula, NA, Capellini SA. Caracterização do desempenho motor em escolares com transtorno do déficit de atenção com hiperatividade. Rev Psicopedag. 2009; 26(79):33-40.

Nicolson RI, Fawcett AJ. Dyslexia, dysgraphia, procedural learning and the cerebellum. Cortex. 2011; 47(1): 117-127.

Capellini SA, Souza AV. Avaliação da função motora fina, sensorial e perceptiva em escolares com dislexia. In: Sennyey AL, Capovilla FC, Montiel JM, organizadores. Transtornos da aprendizagem da avaliação à reabilitação. São Paulo: Editora Artes Médicas; 2008. p. 55-64.

Beckung, E. Development and validation of a measure of motor and sensory function in children with epilepsy. Pediatr Phys Ther. 2000;12:24-35.

Lorenzini VL. (). Uma escala para detectar a disgrafia baseada na escala de Ajuriaguerra [Dissertação de mestrado não-publicada]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos; 1993.

Volman MJM, Schendel BMV, Jongmans MJ. Handwriting difficulties in primary school children: a search for underlying mechanisms. Am J Occup Ther. 2006;60(4):451-60.

Medina-Papst J, Marques I. Avaliação do desenvolvimento motor de crianças com dificuldades de aprendizagem. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum 2010; 12(1):36-42.

Rosa Neto F, Santos APM, Weiss SLI, Amaro KN. Análise da consistência interna dos testes de motricidade fina da edm - escala de desenvolvimento motor. R. da Educação Física/UEM. 2010;21(2):191-197.

Amaro KN, Jatobá L, Santos APM, Rosa Neto F. Desenvolvimento motor em escolares com dificuldades na aprendizagem. Movimento & Percepção. 2010;11(16):39-47.

Gallahue DL, Ozmuz JC. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças e adolescentes e adultos. São Paulo: Ed. Phorte; 2001.

Conlon EG, Sanders MA, Wright CM. Relationships between global motion and global form processing, practice, cognitive and visual processing in adults with dyslexia or visual discomfort. Neuropsychologia, 2009;47(3):907-15.

Alloway TP, Archibald L. Working memory and learning in children with developmental coordination disorder and specific language impairment. J Learn Disabil. 2008;41(3):251-62.

Engel-Yeger B, Nagauker-Yanuv L, Rosenblum S. Handwriting performance, self-reports and perceived selfefficacy among children with dysgraphia. Am J Occup Ther. 2009;63(2):182–192.

Johnston DW, Nicholls MER, Shah M, Shields MA. Nature’s experiment? handedness and early childhood development. Demography. 2009;46(2):281-301.

Published

2012-10-31

Issue

Section

Artigos Originais