From Theater Plays to Comics:A Literary Reading and Multimodal Writing Experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v33i2p69-90

Keywords:

Text Production, Comics, Retextualization, Didactic Sequence, Multiliteracies

Abstract

The purpose of this paper is to present the results of one of the stages of the research and teachin project and Mostre a Língua. Intersemiotic approach to literature: from poetic comprehension to authorial writing under development at the Federal Institute of Pernambuco Campus Garanhuns since 2019. The research corpus was composed by the production of four (04) comics based on the pieces O juiz de paz da roça e Os dous ou o inglês maquinista, both from Martins Pena. The data chosen here presents results from the text O juiz de paz da roça. The research subjects were 36 students of the 2nd year of Integrated High School in Informatics of Campus Garanhuns. The methodological procedure was based on the didactic sequence proposed by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004) and Marcuschi’s retextualization strategies (2004). The results showed that the representation of verbal narrative elements when transposed into the multimodal text was adequate to the proposal and purpose of the produced genre, presenting flaws related to some technical aspects of comics elaboration, such as lack of dynamism in the expression of the characters and absence of focus in the scenarios, without however harming the language action, as defined by Bronckart (2003).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • André Alexandre Padilha Leitão, Instituto Federal de Pernambuco

    Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Pernambuco Campus Garanhuns – IFPE, Garanhuns, PE, Brasil; https://orcid.org/0000-0002-7396-4420; andre.padilha@garanhuns.ifpe.edu.br

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Básica. Ministério da Educação. Orientações Curricula-res para o Ensino Médio – Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília, 1999. 394p.

BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCNs+ Ensino Médio:orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2002. 144p.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: Educ, 2003. 353 p. Trad. Anna Rachel Machado, Péricles Cunha.

COSSON, R. Letramento literário. In: FRADE, I. C. A. S; VAL, M. da G. C. G; BREGUNCI, M. das G. C. Glossário Ceale de termos de Alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, CEALE/Faculdade de Educação da UFMG. 2014. Disponível em: <http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/letramento-literario>. Acesso em: Acesso em: 01 fev. 2019.

DOLZ, J., NOVERRAZ, M. e SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J. e SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Contexto, 2018.

GRUPO DE NOVA LONDRES. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. 1996. Disponível em:<http://newarcproject.pbworks.com/f/Pedagogy+of+Multiliteracies_New+London+Group.pdf> Acesso em: 02 jun. 2009.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2004.

MARTINS PENA, L. C. O Juiz de paz da roça. Ministério da Cultura. Fundação Biblioteca Nacional. Departamento Nacional do Livro. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bn000103.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2019.

MARTINS PENA, L. C. Os dous ou o inglês maquinista. Ministério da Cultura. Fundação Bi-blioteca Nacional. Departamento Nacional do Livro. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bn000154.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2019.

PINTO, M. Alguns descompassos no ensino de literatura: documentos e práticas oficiais. In: Remate de Males. Campinas-SP, (34.2): p. 459-476, Jul./Dez. 2014

TRAVAGLIA, N. G. A tradução numa perspectiva textual. Tese de doutorado. USP: São Paulo, 1993.

Published

2020-07-25

How to Cite

LEITÃO, André Alexandre Padilha. From Theater Plays to Comics:A Literary Reading and Multimodal Writing Experience. Linha D’Água, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 69–90, 2020. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v33i2p69-90. Disponível em: https://www.journals.usp.br/linhadagua/article/view/164523.. Acesso em: 18 may. 2024.