Dilma Rousseff's Impeachment: Argumentative Strategies in O Globo Newspaper Editorials

Authors

  • Maria Eduarda Giering Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Júlia Klein Caldas Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos https://orcid.org/0000-0002-4057-3802

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i1p29-43

Keywords:

Media discourse, Representation, Argumentation, Argumentative logic, Meaning construction

Abstract

This research analyzes argumentative strategies used in the editorials of the newspaper O Globo, "Reforming Social Security would be a good start for Temer" and "Optimism with the new tone of the Planalto", published during Dilma Rousseff's impeachment process. Our goal is to identify how editorials build the characters involved in the process and how media can influence public opinion. The methodology considers the communication situation in which the editorials are inserted, the procedures of the enunciative construction and the basic elements of the argumentative relationship. As a conclusion, it was identified, in the editorials analyzed, the engagement of the speaker in the defense of a favorable thesis towards the dismissal of President Dilma and the expression of the Opinion, that disqualifies Lulism and PT, through the delocative modality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHARAUDEAU, Patrick. Grammaire du sens et de l’expression. Paris: Hachette, 1992.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2008.

CHARAUDEAU, Patrick. Um modelo sócio-comunicacional do discurso: entre situação

de comunicação e estratégias de individualização. [não paginado], 2010. Disponível em: http://www.patrick-charaudeau.com/Um-modelo-socio-comunicacional-do.html. Acesso em: 02 out. 2020.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das Mídias. São Paulo: Contexto, 2015.

Globo.com. GLOBO celebra alcance de mais de 100 milhões de pessoas por dia. 23 de outubro de 2017. Disponível em: https://redeglobo.globo.com/novidades/noticia/globo-celebra-alcance-de-mais-de-100-milhoes-de-pessoas-por-dia.ghtml. Acesso em: 02 out. 2020.

Globo.com. Memória Roberto Marinho. Opinião. Disponível em: https://robertomarinho.globo.com/opiniao/. Acesso em: 01 out. 2020.

GOUVÊA, L. H. M.; PAULIUKONIS, M. A. L.; MONNERAT, R. S. M. Modalização em textos midiáticos: estratégias de construção de sentido. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso [não paginado]. Disponível em: https://raled.comunidadaled.org/index.php/raled/article/view/52/54. Acesso em: 01 out. 2020.

Grupo Globo. Estrutura corporativa do Grupo Globo. Conselho de administração. Disponível em: https://grupoglobo.globo.com/estrutura-corporativa/. Acesso em: 02 out. 2020.

InfoGlobo. Hábitos de Consumo dos Leitores. Disponível em: https://www.infoglobo.com.br/Anuncie/ProdutosDetalhe.aspx?IdProduto=91. Acesso em: 03 out. 2020.

Gm.org.br. Midia Dados 2018. Disponível em: <https://www.gm.org.br/midia-dados-2018>. Acesso em: 02 out. 2020.

O Globo. Opinião. Disponível em: https://oglobo.globo.com/opiniao/. Acesso em: 02 out. 2020.

O Globo. Princípios Editoriais do Grupo Globo. Disponível em: https://oglobo.globo.com/principios-editoriais/. Acesso em: 01 out. 2020.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Pesquisa Brasileira de Mídia 2016 - Hábitos de Consumo de Mídia pela População Brasileira. Disponível em: http://www.secom.gov.br/atuacao/pesquisa/lista-de-pesquisas-quantitativas-e-qualitativas-de-contratos-atuais/pesquisa-brasileira-de-midia-pbm-2016.pdf/view. Acesso em: 03 out. 2020.

Published

2021-05-03

How to Cite

GIERING, Maria Eduarda; KLEIN CALDAS, Júlia. Dilma Rousseff’s Impeachment: Argumentative Strategies in O Globo Newspaper Editorials. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 29–43, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i1p29-43. Disponível em: https://www.journals.usp.br/linhadagua/article/view/178251.. Acesso em: 26 may. 2024.