Text and Construction of Senses: Proposals for Reading and Interpretation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i1p116-136

Keywords:

Semantic, Pragmatic, Textual Implicit, Presupposition, Inferences

Abstract

Analysis of inferences in texts, with the objective of demonstrating that the sense, even the literal one, includes implicit informations in the discourse in different degrees. The comprehension/interpretation of these texts indicates operations of inference, what it means that the reader must have attention to the logical questions or to the linguistic sense and to the discursive or argumentative ones in different kinds of texts and that they are important to the construction of the sense of a text. On of the objectives of this paper consists on the presentation of didactic proposals for the teaching of textual reading and interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANGELIM, R.C.C. Polifonia e implícito como recursos argumentativos em textos midiáticos. In: PAULIUKONIS, M. A. L. & GAVAZZI, S. (Org.) Texto e discurso: mídia, literatura e ensino. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2003, p. 15-25.

ASSAD ALVARES, C. Raciocinando em português. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2008.

AULETE, C. Dicionário Contemporâneo da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Delta, 1964.

BARTHES, R. Roland Barthes por Roland Barthes. Trad. de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003

CHARAUDEAU, P. Grammaire du sens et de l´expression. Paris: Hachette, 1992, 2.ed. 2019.

CHARAUDEAU, P. Compréhension et interpretation: interrogations autor de deux modes d´appréhension du sens dans la sciences du langage. In: ACHARD- BAYLEG, G et alii(orgs). Les sciences du langage et la question de l´interpretation (aujourd´hui). Limoges, Les Éditions Lambert-Lucas, 2018. p. 21-55. (Disponível em português em: https://ciadrj.letras.ufrj.br, 2019)

DUCROT, O. Provar e dizer. Leis lógicas e leis argumentativas. Trad de Maria Aparecida Barbosa; Maria de Fátima G. Moreira; Cidmar Teodoro Pais. São Paulo: Global, 1981.

DUCROT, O. O dizer e o dito. Trad. Freda Indursky. São Paulo: Pontes, 1987.

DUCROT, O. Argumentação e “Topoi” argumentativos. In: GUIMARAES, E (Org) História e sentido na linguagem. Campinas: Pontes, 1989, p. 13-39.

FIORIN, J. L. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2015.

GRICE, H. P. Lógica e conversação. In: DASCAL, M. (org.) Pragmática: Problemas, Críticas Perspectivas da Linguística, Bibliografia. v. IV. Campinas, 1982, p. 81-103.

HOUAISS, A.; VILLAR, M. de S. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva. (Versão Digital), 2001.

ILARI, R. Semântica. São Paulo: Ática, 2004.

JOSÉ ROBERTO. Eu não presto mas eu te amo. Os sucessos na voz de José Roberto. Salvador: Entré/CBS, 1967.

KERBRAT-ORECCHIONNI., C. L´ implicite. Paris: Armand Colin, 1986.

MOURA, H.M.M. Semântica e argumentação: diálogo com Oswald Ducrot. In: Delta. v. 14, n.1. São Paulo, 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44501998000100008.Acesso em: mar. 2012.

PAULIUKONIS, M.A.L.; SANTOS WERNECK, L. dos. Estratégias de leitura: texto e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006.

PAULIUKONIS, M. A. L. Texto e compreensão: condições de apreensão dos sentidos. Revista Gragoatá, v. 50, n.1. Niterói, R.J, 2019.

PLATÃO SAVIOLI, F.; FIORIN, J. L. Lições de texto: leitura e redação. São Paulo: Ática, 2006, p. 305-311.

PRESTES, M. L. de M. O ensino de pontuação em uma perspectiva textual-discursiva. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/SENALE_IV/IV_SENALE

/Maria_Luci_Prestes.htm. Acesso em: mar. 2021.

SPERBER, D.; WILSON, D. La relevância. Madrid: Tomás Bretón, 1994.

ZIRALDO. Anedotinhas do Bichinho da Maçã. São Paulo: Melhoramentos, 1988.

Published

2021-05-03

How to Cite

PAULIUKONIS, Maria Aparecida Lino; ALVARES, Claudia Assad. Text and Construction of Senses: Proposals for Reading and Interpretation. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 116–136, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i1p116-136. Disponível em: https://www.journals.usp.br/linhadagua/article/view/178955.. Acesso em: 26 may. 2024.