Text and Construction of Senses: Proposals for Reading and Interpretation
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i1p116-136Keywords:
Semantic, Pragmatic, Textual Implicit, Presupposition, InferencesAbstract
Analysis of inferences in texts, with the objective of demonstrating that the sense, even the literal one, includes implicit informations in the discourse in different degrees. The comprehension/interpretation of these texts indicates operations of inference, what it means that the reader must have attention to the logical questions or to the linguistic sense and to the discursive or argumentative ones in different kinds of texts and that they are important to the construction of the sense of a text. On of the objectives of this paper consists on the presentation of didactic proposals for the teaching of textual reading and interpretation.
Downloads
References
ANGELIM, R.C.C. Polifonia e implícito como recursos argumentativos em textos midiáticos. In: PAULIUKONIS, M. A. L. & GAVAZZI, S. (Org.) Texto e discurso: mídia, literatura e ensino. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2003, p. 15-25.
ASSAD ALVARES, C. Raciocinando em português. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2008.
AULETE, C. Dicionário Contemporâneo da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Delta, 1964.
BARTHES, R. Roland Barthes por Roland Barthes. Trad. de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003
CHARAUDEAU, P. Grammaire du sens et de l´expression. Paris: Hachette, 1992, 2.ed. 2019.
CHARAUDEAU, P. Compréhension et interpretation: interrogations autor de deux modes d´appréhension du sens dans la sciences du langage. In: ACHARD- BAYLEG, G et alii(orgs). Les sciences du langage et la question de l´interpretation (aujourd´hui). Limoges, Les Éditions Lambert-Lucas, 2018. p. 21-55. (Disponível em português em: https://ciadrj.letras.ufrj.br, 2019)
DUCROT, O. Provar e dizer. Leis lógicas e leis argumentativas. Trad de Maria Aparecida Barbosa; Maria de Fátima G. Moreira; Cidmar Teodoro Pais. São Paulo: Global, 1981.
DUCROT, O. O dizer e o dito. Trad. Freda Indursky. São Paulo: Pontes, 1987.
DUCROT, O. Argumentação e “Topoi” argumentativos. In: GUIMARAES, E (Org) História e sentido na linguagem. Campinas: Pontes, 1989, p. 13-39.
FIORIN, J. L. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2015.
GRICE, H. P. Lógica e conversação. In: DASCAL, M. (org.) Pragmática: Problemas, Críticas Perspectivas da Linguística, Bibliografia. v. IV. Campinas, 1982, p. 81-103.
HOUAISS, A.; VILLAR, M. de S. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva. (Versão Digital), 2001.
ILARI, R. Semântica. São Paulo: Ática, 2004.
JOSÉ ROBERTO. Eu não presto mas eu te amo. Os sucessos na voz de José Roberto. Salvador: Entré/CBS, 1967.
KERBRAT-ORECCHIONNI., C. L´ implicite. Paris: Armand Colin, 1986.
MOURA, H.M.M. Semântica e argumentação: diálogo com Oswald Ducrot. In: Delta. v. 14, n.1. São Paulo, 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44501998000100008.Acesso em: mar. 2012.
PAULIUKONIS, M.A.L.; SANTOS WERNECK, L. dos. Estratégias de leitura: texto e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006.
PAULIUKONIS, M. A. L. Texto e compreensão: condições de apreensão dos sentidos. Revista Gragoatá, v. 50, n.1. Niterói, R.J, 2019.
PLATÃO SAVIOLI, F.; FIORIN, J. L. Lições de texto: leitura e redação. São Paulo: Ática, 2006, p. 305-311.
PRESTES, M. L. de M. O ensino de pontuação em uma perspectiva textual-discursiva. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/SENALE_IV/IV_SENALE
/Maria_Luci_Prestes.htm. Acesso em: mar. 2021.
SPERBER, D.; WILSON, D. La relevância. Madrid: Tomás Bretón, 1994.
ZIRALDO. Anedotinhas do Bichinho da Maçã. São Paulo: Melhoramentos, 1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Aparecida Lino Pauliukonis, Claudia Assad Alvares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.