Faces, Affections and Intentionality: Semiolinguistic Analysis of Pandemic Brands
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i1p60-80Keywords:
Verb-visuality, Ethos, Patemization, Media, Discursive resourcesAbstract
In this article, we propose the analysis of verb-visual texts – a newspaper cover story and an advertisement disclosed in magazines –which have in common marked female faces, to some extent, by evidence of the covid-19 pandemic. This analysis aims to highlight discursive resources that imply ideas, emotions and intentionalities in accordance, above all, with the sociodiscursive imaginary shared by the interactants of the exchange provided by those texts, in order to contribute with a theoretical-analytical basis for the elaboration of activities of interpretation focused on “Media Education” proposed by the National Common Basis. Based on the Semiolinguistic Theory of Discourse Analysis in liaison with other studies, the concepts of image as a sign, image –symptom and intericonicity will be initially explored. After that, taking the texts under analysis more specifically, the construction of the ethos and the controversial target in discursivization will be observed.
Downloads
References
AUCHLIN, A. Ethos e experiência do discurso: algumas observações. In: MARI, H.; MACHADO, I. L.; MELO, R. (Org.). Análise do discurso: fundamentos e práticas. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso – FALE/UFMG, 2001.
BARTHES, R. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BRASIL. Ministério de Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017
CHARAUDEAU, P. Compréhension et interpretation: interrogations autour de deux modes d’appréhension du sens dans les sciences du langage. In: ACHARD-BAYLE, G.; GUÉRIN, M.; KLEIBER, G.; KRYLYCHIN, M. (org.). Les sciences du langage et la question de l’interprétation (aujourd’hui). Limoges, Les Éditions Lambert-Lucas, 2018. p. 21-55. Disponível em português em: https://ciadrj.letras.ufrj.br/2019/11/21/novo-artigo-de-patrick-charaudeau-traduzido. Acesso em 16 jun. 2020.
CHARAUDEAU, P. Imagem, mídia, política: construção, efeitos de sentido, dramatização, ética. In: MENDES, E. (coord.); MACHADO, I. L.; LIMA, H.; LYSARDO-DIAS, D. (orgs.). Imagem e discurso. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2013. p. 383-405.
CHARAUDEAU, P. A patemização na televisão como estratégia de autenticidade. In: MENDES, E.; MACHADO, I. L. (orgs.) As emoções no discurso. v. II. Campinas: Mercado das Letras, 2010.
CHARAUDEAU, P. Discurso Político. São Paulo: Contexto, 2006.
CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso – modos de organização. São Paulo: Contexto, 2008.
COURTINE, Jean-Jacques. Decifrar o corpo: pensar com Foucault. Petrópolis: Vozes, 2013.
EGGS, E. Ethos aristotélico, convicção e pragmática moderna. In: AMOSSY, R. (Org.). Imagens de si no discurso. A construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005.
ELLSWORTH, E. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, T. T. (Org.). Nunca fomos humanos – nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-76.
GOFFMAN, E. A representação do Eu na vida cotidiana. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
GOFFMAN, E. A elaboração da face. Tradução Jane Russo. In: FIGUEIRA, S. A. (Org.). Psicanálise e Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1980.
HARRÉ, R. Grammaire et lexiques, vecteurs des representations socials. In: JODELET, D. Les représentations sociales. Paris: PUF, 1999.
GOMES, I. M. M. et al. Modo de endereçamento no telejornalismo do horário nobre brasileiro: o Jornal Nacional, da Rede Globo de Televisão. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO – INTERCOM, 28, 2005, Rio de Janeiro. Congresso… Rio de Janeiro: [s.n.], 2005. Trabalho apresentado ao NP 07 – Comunicação Audiovisual.
GUIMARÃES, R. N. Estratégias de captação em capas-cartazes do Jornal Popular Meia Hora. 2020. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2020. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/14565. Acesso em 09 nov 2020.
MAINGUENEAU, D. A propósito do ethos. In: MOTTA, A. R.; SALGADO, L. (Org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: Investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes. 2013.
SANT'ANNA, A. R. Ler o mundo. Rio de Janeiro: Global Editora, 2011.
SANTAELLA, L.; NÖTH, W. Imagem: cognição, semiótica, mídia. 4.ed. São Paulo: Iluminuras, 2005.
SELLES, S. E. A BNCC e a Resolução CNE/CP nº 2/2015 para a formação docente: a “carroça na frente dos bois”. In: Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 2, p. 337-344, ago. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Beatriz dos Santos Feres, Patrícia Ferreira Neves Ribeiro, Rosane Santos Mauro Monnerat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.